Seat Arona probila led

Seat Arona zapravo je prvi crossover koji je VW grupa postavila na MQB-A0 platformu. A biti prvi, znači i probijati led za ostale iz porodice

Nije nikakva tajna da Seat, španska podružnica Volkswagena, već godinama pravi gubitke. Međutim, kako je krenulo, nije isključeno da će globalna crossover manija biti uska ali spasonosna staza spasa za ovu simpatičnu malu marku. Jasno je da Seat nikada neće postati globalni trendsetter, ali to ne znači da se pod ovim znakom nikada neće naći dobar automobil. Svojevrsna renesana za Seat, koja je za sada na samom početku, nastala je ulaskom u SUV/crossover segment Atecom, prvim terencem koji stiže iz Španije, a ubrzo za njim je usledila i Arona, rekli bi smo, tipican primerak opšte popularnih kompaktnih i mekih terenaca. Mekih pre svega u smislu da nisu ni namenjeni vožnji nekim bogazama, nego urbanom korišćenju gde su okretnost i funkcionalnost na prvom mestu.

Ne može se pogoditi svačiji ukus
Dizajn seatovih modela je, ako ništa drugo, dosledan. Dok se jednima dopada, drugim je dosadan i nemaštovit. Svako je iz svog ugla u pravu, ali Arona, bez ikakvih stilskih egzibicija deluje sasvim dobro. Sigurno da ne upada u oči kao Nissan Juke ili C3 Aircross, ali oštrim i jasno definisanim linijama Arone apsolutno nema šta zameriti. Vetrobransko staklo je dosta uspravno što je donelo pristojan volumen u kabibini, a isto tako ovaj malo povišeni monovolmen ima sve efekte praktičnosti, od lakog ulaska i izlaska, pa do smeštanja ili vađenja stvari u ili iz prtljažnika. Generalno ima dobre proporcije i kratke prepuste preko točkova što je čini dužom nego što zapravo jeste. Kada se tome dodaju brojne kombinacije boja koje uključuju čak i dvobojne kombinacije, Arona potpuno zadovoljava estetski deo.

Prva na novoj platformi
Seat Arona je prva na novoj MQB-A0 platformi, odnosno osnovi sa poprečno postavljenim motorom, pogonom na prednjim točkovima i torzionom stražnjom osovinom. Govorimo o relativno jednostavnoj arhitekturi donjeg postroja a koja je dovoljno modularna da može da na sebi nosi rzličite konfiguracije karoserije, pa čak i klirense od tla. I da, ovo jeste platforma na kojoj se nazi Seat Ibiza (ali i VW Polo, T-Roc sa prednjim pogonom, Škoda Qaroq…) samo je Arona ipak osetno veća. Tačnije, duža je od Ibize za 79 mm i viša 99mm, a koliko god to delovalao u brojkama zanemarujuće ili marginalno – nije. U auto industriji par centimetara više ili manje mnogo znači. Ako nastavimo da se bavimo brojkama, vozač sedi za 52 mm više nego u Ibizi, stražnja klupa ima 37 mm više prostora za glave putnika, a prtljažnik je veći za nekih 15%, odnosno ima pristojnih 400 litara. Još uvek gledano kroz čiste brojke, Arona je nešto veća Ibiza. A posmatrana kao model, spolja nema mnogo veze sa Ibizom, ovo je potpuno zaseban model, i proporcijama i pojavom. Dužinom od 4.13 metara je i dalje kompaktni hatchback, ali visinom karoserije od 1.55 m i klirenskom od tla od 19 cm, se potpuno uklapa u popularni crossover segment, iako nema, niti će imati 4×4 pogon.

Prijatno prostrana
U entrijeru ima osetno više prostora nego u Ibizi od koje Arona preuzima elemente enterijera. Pa ipak, iako je sve poznato, upravo zbog više vazduha koji nudi, subjektivno donosi drugačiji osećaj. Naravno, kao i u svim modelima španske marke, jedne će minimalizam oduševiti, a druge razočarati. U enterijeru Arone sve deluje jednostavno i uredno složeno, mada ne i maštovito. Oni koji vole igračkice u vidu mnogo prekidača i dugmića pomisliće da nešto nedostaje. A ništa ne nedostaje, sve je tu samo je uredno složeno. I funkcionalnost je potpuno zadovojena.

Ima dovoljno prostora za sitnice i ispred menjača i između sedišta i u naslonu za ruke, a pogotovo u oplatama vrata. Prednja sedišta ne deluju previše izdašno dimenzionisana, ali zapravo jesu sasvim dovoljna. Bočna podrška nije jako izražena ali u krivinama radi svoj posao.

Pri tom, ponudom prostora u Aroni može se malo pozabaviti i dobiti više nego što se nada. Ako vozač ne zamišlja da je Schumacher pa sedi nisko i gleda kroz volan, može dosta visoko da podigne svoje sedište, do još uvek udobnog položaja za vožnju, i time oslobodi dosta prostora za noge putnicima pozadi. U tom slučaju, vozač od preko 180 cm i putnik iza njega slične visine neće imati manjka prostora. A cela priča oko povišenih malih crossovera se i svodi na to – ono što nema po dužini kompenzuje se po visini. A Arona to sasvim dobro radi.

Sa svojih 400 litara Arona ima manje od jdnog C3 Aircorss, ali i dalje dovoljno, uz pod prtljažnika sa dve visine i jednostavnim preklapanjem naslona stražnje klupe.

Skoro pa bez prekidača
Praktično, pored pokazivača pravca i brisača, jedine mehaničke komande pripadaju klimatizaciji i provetravanju, a za sve ostalo tu je odlični 8“ višenamenski ekran osetljiv na dodir sa odličnom rezolucijom.

Upotreba je jednostavna, povezivanje sa mobilnim uređajem brzo i lako, audio sistem i u srednje paketu opreme sasvim solidan. I da sve je već poznato iz Ibize. Analogni instrumenti sa digitalnim ekranom putnog računara, jasni, čitljivi i ne preterano zabavni.

Zapravo, upravo to nedostaje u Aroni, malo vedrine i duha, pa čak i zabavnih detalja u enterijeru, a ne samo puka funkcionalnost, koja je potpuno zadovoljena. Još kada se setimo da se Seat u svojim kampanjama često poziva upravo emocije i špansku uzavrelu krv, onda se ova „hladnokrvnost“ baš i ne uklapa.

Najbolja u vožnji
Seat Arona je ponajbolja u vožnji. Kombinacija 1.0 trocilindarskog turbo benzinca sa 115KS i šestostepenog menjača je pun pogodak. Osim prepoznatljivog zvuka trocilindraša tokom ubrzavanja, ni po čemu drugom se ne može zaključiti da je reč o ovako malom motoru. Iako menjač ima ekstremno duge stepene prenosa, motor neverovatno dobro trpi širok raspon obrtaja i pokazuje iznenađujuću elestičnost, do te mere da se bez problema umesto u šestom vozi u četvrtom stepenu prenosa i potpuno zaboravi da je na raspolaganju još dve brzine. Pri tom, gotovo da je teško razumeti gde nestane grub rad, tačnije zvuk motora čim se ustale obrtaji praktično u bilo kom režimu. Ova osobina posebno prija u gradu kada se veoma retko mora menjati, a i dalje imati dovoljno temperamentno ubrzanje. Ipak, najbolja vest stigne sa putnog računara i na benzinskoj pumpi kada se otkrije da se Arona bez problema vozi sa prosečnih 6 pa i manje litara na 100 kilometara.

Gotovo bez naginjanja
Što se vozne dinamike tiče, Arona je prijatno iznenađenje. Iako jednostavnog podvozja, prijatno je direktna upravljivost, sa dobro odmerenim servo pojačanjem upravljača. Naginjanje u krivinama je malo, što jasno govori o dosta tvrdom trimu ogibljenja i snažnim poprečnim stabilizatorima. Međutim, to je ne čini neudobnom i može se oceniti da je dobro izbalansirana između udobnosti i dinamičnosti. Pri graničnim brzinama dosta kasno počinje lagano podupravljanje, ali ovaj tip automobila se ni ne kupuje da bi se tražili njegovi limiti, osim kada loša procena dovede do takve situacije.

Za upravljačem se sedi dosta uspravno, mada ne i preterano uspravno, i može se uporediti sa pozicijom sedenja u modelu Kia Stonic. Ono što je najvažnije, kada se navikne na ovakav položaj, dugo se može biti za upravljačem bez zamora ili bola u leđima. Dodatna korist ovakvog sedenja i odlična preglednost i napred i pozadi, uz evidentno malo unutrašnje i spoljna ogledala. Spoljna su sigurno minijaturizovana zbog aerodinamike, ali ostaje pitanje zbog čega je unutrašnje tako malo.

Arona je dobra kupovina
Kada se sve sabere i oduzme, Arona 1.0 TSI Style sa svojih 17.277 evra može biti dobra kupovina. Relativno jednostavan automobil, sa podjednako jednostavnom mehanikom koja nije komplikovana i skupa za održavanja, a uz to prijatan za vožnju i funkcionalan. Pa i da se pozovemo i na nešto što se nekima možda i neće dopasti, a to je da se ovde radi o mehanici, motoru i menjaču iz VW, gotovo modelu blizancu VW T-Rocu, ali za gotovo 2.000 evra manje. Jedini problem je što se Seat pri odluci o kupovini retko uzima u razmatranje.

ModelSeat Arona 1.0 TSI Style
Dužina/ širina/ visina (mm)4138 /1942 /1552
Međuosovinski razmak (mm)2566
Masa vozila (kg)1112
Maksimalna dozvoljena masa (kg)1625
Zapremina prtljažnog prostora 400 l
Motor1.0 TSI
GorivoBenzin
Broj cilindara/ ventila3/ 12
Radna zapremina999 ccm
Snaga pri o/ min. (KS/ kW)115 pri 5000-5500
Maksimalni obrtni moment pri 0/ min. (Nm)200 pri 2000-3500
Menjač6 stepeni manuelni
Ubrzanje 0-100 km/h11.9 sec
Maksimalna brzina (km/h)182
Zapremina rezervoara za gorivo40 l
Potrošnja na testu 6,3 l/100 km
Cena Seat Arona 1.0 TSI Styleod 17.277 evra
ads
  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Z8 Stevea Jobsa na prodaju

Ako imate dovoljno keša, onda imate i šansu da se vozate u istom BMW-u ...

Šta voze krunisane i izabrane glave

Uvek pod budnim okom miliona ljudi širom sveta. Kamere prate svaki njihov korak. Svi ...

Sada možete kupiti motor iz Type R-a, ali…

Honda je objavila da će početi sa prodajom 2.0 litarskog turbo agregata iz modela ...

Specijalni Renault Clio R.S.18 u znak jubileja

U znak proslave 40 godina prisustva u Formuli 1, Renault će evropskim kupcima ponuditi ...

GKN Twinster – inteligentni AWD za Opel

Multi nacionalana kompanija GKN Driveline, isporučivaće inteligentni pogon na svim točkovima za nove Opelove ...

Spreman M3 CS

BMW M odeljenje je po tradiciji pripremilo i M3 po CS principu – olakšaj ...