Site icon

Elon Musk kao Mesija – on kaže, a svi veruju

Tesla počinje proizvodnju svog najjeftinijeg Modela 3 pre roka, i do prvih kupaca stićiće krajem ovog meseca, izjavio je predsednik Tesle Elon Musk

Foto: Tesla

Model 3, prema najavama Muska, košta 35.000 dolara bez subvencija koje odobravju države, može da pređe najmanje 350 kilometara sa jednim punjenjem baterija, a do 100 km/h ubrzava za manje od 6 sekundi. Ovo je četvrti model u ponudi Tesle i logično je pitanje da li će i definitivno pokrenuti lavinu proizvodnje i prodaje električnih automobila?

Na časnu reč

Frapantan je podatak da je za samo 24 časa po otvaranju mogućnosti da se poruči Model 3 stiglo 115.000 uplata depozita koji je bio oko 1.000 dolara. Pri tom, niko živ još nije imao priliku ni da vidi šta je kupio. Ovakvo poverenje na neviđeno nije imao ni jedan proizvođač od kada postoji automobil. Već sada postoje porudžbine za 500.000 Modela 3, barem tako tvrdi proizvođač. Da bi isporučio ovih pola miliona vozila, Tesla će u avgustu proizvesti 100 automobila, u septembru 1.500, da bi u decembru dostigao proizvodnju od 20.000 komada mesečno. U celu ovu zapanjujuće dobru sliku ne uklapa se to što kompletni tehnički podaci, osim osnovnih, za Model 3 još nisu objavljeni!?
Zna se da iako je jeftiniji od svih prethodnika ima autonomiju od oko 350 kilometara uprkos manjoj i jeftinijoj bateriji, da je komforan petosed, da će se pojaviti i verzija sa pogonom na svim točkovima kao i da će biti veoma bezbedan. Tako kaže Musk i 500.000 njih poverovao i uplatilo depozit na neviđeno. Musk je dodao i da će Model 3 imati veđu zapreminu prtljažnika od bilo kog klasičnog automobila u istom gabaritu.

U enterijeru upadljivo je da nema klasičnu instrument tabli kao Model S, nego jedan veliki centralno smešteni ekran. Takođe, Model 3 biće opremljen autopilot opremom o kojoj se mnogo priča, pa čak i da su neki bitni ljudi iz razvoja sistema autonomne vožnje otišli iz firme. I o autopilotu će se više znati, uskoro… A Eonu Musku se, kao Mesiji, veruje šta god izgovori i obeća, čak i da će godišnja prodaja Modela 3 dostići 500.000 komada na svom vrhuncu. A sa subvencijama koje su u Americi 7500 dolara, Model 3 će koštati 27.500 dolara, što je, poređenja radi cena BMW-a 320i.

Ko je upošte konkurencija Modelu 3?

2017 Chevrolet Bolt EV

Glavni konkurent mu je Chevrolet Bolt, koji je nešto skuplji, malo lošije ubrzava (7 sec do 100km/h) i ima autonomiji od 320 km. Oni koji baš žele ektrično vozilo, a ne žele toliko da plate imaju izbor Nissan Leafa, za sada naprodavanijeg električnog automobila na svetu. Tu je i BMW i3 sa range extender verzijom koji malo meša karte u segnetu autonomije. Ovaj Bavarac je opremljen i malim benzinskim motorom is skutera zapremine 647 cm³ i rezervoarom od 9 litara. Ovaj motor ne stvara pogon nego puni bateriju kada je to potrebno i može povećati autonomiju za nekih 140 kilometara.

Foto: Nissan

Kako je Tesla postao vredniji od Forda?

Procenjuje se da Tesla na berzi trenutno vredi više od Forda, kompanija koja je praktično u proizvodnju automobila ušla juče! Kako?! Kada “Mesija” Musk kaže da Tesla postoji zbog toga da bi se smanjilo zagađivanje planete zemlje svi poveruju. Prema njegovim navodima, zagađenje atmosfere je dostiglo 403 ppm CO2 i raste, a taj nivo karbon dioksida je bio pre 11 miliona godina na planeti zemlji, koja se zagreva 2 stepena godišnje. U Americi se godišnje dogodi 53.000 smrti, koje se mogu povezati sa štetnim gasovima iz izduvnih sistema.

Musk ipak nije Mesija

Stavarn život nije tako jednostavan. Kupci Modela 3 mogli bi biti neprijatno iznenađeni, ako bi recimo Amerika ukinula državnu subvenciju za električne automobile od 7.500 dolara, pre nego što im bude isporučeno vozilo. A ako dohvati svoju realnu cenu, mnogo manje će biti atraktivan. Konkurencija ne spava, i u naredne dve-tri godine tržište će preplaviti brojni EV modeli.
Takođe, Tesla trenutno jako visoko kotira na berzi, ali evidentno je da čak i sam opstanak ove kompanije može biti zavisan od uspeha upravo Modela 3, koji se jednostvno mora prodavati u ogromnim količinama. Ne treba zaboraviti da Tesla mnogo vredi zbog koncepta koji promoviše, ali da kompanija već godinama pravi gubitke i potpuno je zavisna od kredita. Model 3 bi je tek trebao dovesti u zonu profita. Električni automobili će još dugo biti zavisni od stanica za punjenje, koje ni blizu nisu, a neće ni uskoro dostići nivo autonomije koju danas nude benzinske pumpe. To znači da automonila EV ostaje i dalje bolna tačka.
Na kraju, najbolnija točka svih EV nije sam automobil, nego činjenica da je za njegovo stvaranje potrebno jako mnogo energije koja se stvara iz neobnovljivih izvora. Pravljenje elektro motora, a pogotovo njihovih baterija iziskuje ogromnu količinu energije, doduše, mnogo manju nego što je potrebna za izgradnju jednog automobila sa unutrašnjim sagorevanjem. I naravno, ko, kako i čime će, na čist način i iz obnovljivih izvora, proizvesti dovoljno struje koja će biti u stanju da pokreće milione vozila na planeti? Elon Musk ipak nije Mesija, nego poslovni čovek u poteri za profitom…

Next: Hyundai i20 N – stiže supermini