Site icon

Dacia Duster – kupiti aktuelni ili čekati novi?

Koliko se SUV-a sa dizel motorom, robotizovanim menjačem i pristojnom opremom može dobiti za 16.500 evra?

Ogovor je kratak i jednostavan – samo jedan, i zove se Dacia Duster. Niskobudžetni terenac sa pogonom na dva ili sva četiri točka pojavio se 2010. Za one koji su, zarad prihvatljive cene, bili spremni da prihvate mehaniku i motore koju je Renault odavno imao razvijenu, “alternativnu” preciznost izrade i mnogo reciklirane plastike u enterijeru, stigao je model iz snova. Naslednik Lade Nive? E sada će se mnogi pobuniti, ali uz svo poštovanje onih koji Nivu dižu u nebesa, za mene je Duster, kada se pojavio, bio Rolls Royce za Nivu, bučnu, tesnu, neudobnu, i na kraju skupu. Mnogo sam kilometara prešao Nivom i nisam uživao ni u jednom. Za Nivin pogon, prenos i blokade diferencijala skidam kapu, ali sve ostalo, neka hvala.

Foto: Dmotion

Duster je preživeo svojih punih sedam godina uz dve restilizacije. To što su mu pogon i oslanjanje bili (i sada su) sa početka ovog veka, pa čak i pre njega, pokazala se dobra vest. Dečijih bolesti je bilo malo. Renault je odlično uradio pomociju ovog modela, uz pomoć tada jako popularnog Andros šampionata trka na ledu, i sa Alainom Prostom kao fabričkim vozačem. Šta više, provoza me svojevremeno “Profesor” u monstrumu za led, koji se zvao Duster i ličio na Duster, a to što ga je pokretao Nissanov V6 od 3.5 litara sa 350 KS je neka druga priča…

Foto: A. Uglješić/M. Belin

Očigledno, sve vezano za Duster je dobro urađeno. Niskobudžetni terenac je osvojio svet, a danas se proizvodi na svim kontinentima izuzev Australije i severne Amerike, samo da bi se zadovoljila potražnja.
U Frankfurtu je upravo predstavljen novi Duster, koji će u prodaju stići u leto naredne godine, a to znači da je još uvek aktuelni u ponudi sa najboljom opremom i najboljom cenom, a na Dmotion test stigao je 4×2 sa popularnim 1.5 dCi motorom i novinom za Duster – EDC robotizovanim šestostepenim menjačem sa dvostrukom spojnicom u Laureate paketu opeme.

Foto: Dmotion

Kockica na točkovima
Realno, od prvog dana do danas karoserija Dustera malo se menjala. Tačnije, nije uopšte. To što dizajneri ukrasnim lajsnama, novim svetlima i krovnim nosačima uspešno zamagle osnovnu formu je njihova veština. Međutim, za Duster, kao SUV, koji treba da siđe sa asfalta, javažnije su tri stvari – odstojanje od tla, prepusti preko točkova i “brake over” ugao uslovljen međuosovinskim razmakom. A to je kod ove kockice na točkovima pogođeno, kao što je bilo pogođeno i kod pomenute Nive. Kratki prepusti preko točkova dozvoljavaju prilazak strmoj prepreci i silazak sa nje. Međuosovinski razmak je kratak – samo 2.6 metara na karoseriji od 4.3 metra, što znači da se bez straha može na pecanje ili u lov, na lokaciji koja je daleko od asfalta. Odstojanje od tla je veće nego kod bilo koga drugoga, čak 21 cm. Samo, ne dirajte visokoprofilne gume, ako mislite da zadržite klirens od tla. Sve skupa, ova karoserija ispunjava sve preduslove za jedan čak pravi a ne samo “kobajagi” terenac.

Foto: Dmotion

Nisu zvezdane visine
Najviši paket opreme od imenom Laureate donosi neke zgodne i upotrebljive elemente, ali ne i zvezdane visine uređenja enterijera. Tu je klima, kamera za vožnju unazad, navigacioni i multimedijalni sistem, pristojan audio sistem, elektro pomični prozori, pa i ušminkani krovni nosači. Ipak, ostaje ono što Duster čini cenovno pistupačnim, pa modžda i više nego što treba. Plastika u velikim količinama je skromnog kvaliteta, završna obrada precizna samo onoliko koliko mora.

Čak i tapacirung u prtljažniku deluje kao da je pozajmljen iz nekog drugog automobila, pa “skoro” da odgovara.

Doduše, suština je ipak u prostranom i ravnom prtljažniku od 475 litara, koji može da poraste do 1.636 litara. Da li je ovo cena niske cene? Očigledno da jeste i tu se letvica ne može podizati previsoko, mada, nekako držim da se bez nekih preteranih investicija i ovaj utisak može popraviti. Ali, to ćemo videti na novom Dusteru…

Foto: Dmotion

Spreman za teren
U vožnji asfaltom, Duster podseća da je terenac. Upravljanje nije preterano precizno, izrazito velik klirens je podigao težište, pa se karoserija naginje u krivini. Ne strašno i ne neprijatno, ali primetno. Trim ogibljenja je bliže mekon nego tvrdom, što je kod nas dobra vest. Tako ogibljen, na visokoprofilnim penumaticima Duster nije dinamičan, ali je svakako udoban. O 1.5 dCi agregatu od 110 KS znamo sve, dokazao se pokazao kao ekonomičan i elestičan. I u Dusteru ništa od ovoga nije izgubio, a uz podatak da je Euro 6b norme, potvrđuje da spada u aktuelnu genraciju motora. Tim pre što sa 1.360 kg, Duster nije težak uz raspoloživu snagu je sasvim dovoljno temperamentan, a sa 6,2 posečno potrošene litre i veoma ekonomičan.

Foto: Dmotion

EDC ili 4×4?
Naravno, nije mu posao da facinira performansama, ali ni ne razočarava ubrzanjem do 100 km/h za 12 sec. i maksimalnom brzinom od 170 km/h. Novina u ponudi od ove godine, robotizovani EDC menjač sa dvostrukom spojnicom ima šest stepeni prenosa, i sve preporuke. Realno, EDC menjač je najnovije tehničko rešenje u ovom terencu i definitivno vredi doplate od 1.300 evra, koliko iznosi na verziju sa šestostepenim manuelnim prenosom. Za razliku od modela Sandero gde nas definitvno nije fascinirala Easy R petostepena verzija robotizovanog menjača, za EDC moramo dati visoke ocene. Samo moramo dati i jednu napomenu, pa i preporuku – za doplatu na 1.5 dCi od 1.300 evra se dobija robotizovan menjač, ali se za doplatu od 1.800 evra dobija 4×4 pogon uz koji ide potpuno drugačija stražnja multi link osovina i Nissanov prenos. Vredi razmisliti i spram potreba odlučiti između udobnosti automatika i 4×4 pogona, razlika u ceni je mala.

Foto: Dmotion

Ipak, i ovu 4×2 verziju smo poterali na teren koji bi bio reprezentativan onom koji bi vodio na neku pecarosku lokaciju i Duster je pokazao da odlično radi posao za koji je stvoren. Podvozjem nismo zaderali o podlogu ni kada je delovalo nemoguće, a čak i samo prednji pogon ima dovoljno trakcije za uspon po neprijatnoj vlažnoj travi. A pokazalo se i da će neravnina sakrivena u travi, koja lansira vozilo u vazduh, biti savladana bez dodirivanja tla bilo kojim delom vozila, što je ponovo zasluga kratkih prepusta preko točkova, velikog klirensa i terenski trimovanog ogibljenja.

Foto: Dmotion

Prašinar u kući?
Kupiti Duster na isteku modelnog života ili sačekati novi model? Tradicionalno, svaki novi model u startu košta više, pa je razumna procena da će i novi Duster koštati nešto više kada se bude pojavio. Do tada, aktuelni model je odličan izbor za svoju cenu, pogotovo na aktuelnim akcijskim prodajama. Ako niste “kicoš” koji traži perfekciju i skupe ukrase u enetrijeru nemate šta da tražite u Dusteru, ali ako su funkcionalnost, praktičnost, i ekonomičnost na prvom mestu, ovaj paket sa testa je dobar izbor.

[table id=4 /]

Foto: Dmotion

Next: Kangoo od sada i sa automatskim menjačem