Site icon

Pravi jedno, pravi dobro

Isuzu je, barem kod nas poznatiji po kvalitetnim dizel motorima koje je izdašno koristio Opel, i po malim kamionima koji se voze sa B kategorijom. Zapravo, kod nas je najpoznatiji po jednom jedinom modelu, i to ne automobilu nego pick-up-u D-Max

Foto: Dmotion

Teško se postiže prepoznatljivost brenda kada nije opšte prisutan na ulicama. Samo, zanimljivo je da Isuzu kod nas nije nepoznat, šta više, dobro je poznat kao ime, bez jednog jedinog automobila na našim ulicama. Bez želje da previše zalazimo u istoriju Isuzua, nije na odmet znati da ovaj specijalista za komercijalna vozila i dizel motore postoji još od 1934. U osnovi, kod nas je najpoznatiji upravo po pouzdanim dizel motorima koji su ugrađivani u Opel Astre i Corse, u kojima su se našli zahvaljujući činjenici da od 1999. General Motors ima 49% vlasništva ove kompanije, ali srećom, nije uspeo da je upropasti kao što je uspeo mnoge druge. Kako bilo, D-Max, model koji nas zanima, nastao je 2002. u saradnji GM-a i Isuzua i može se pod različitim imenima naći na praktično svim kontinentima. Ono što je najvažnije, svoj koncept ne menja nigde.

Foto: Dmotion

Prvo sposobnost pa finoća
Zapravo, aktuelna verzija D-Max-a je zvanično tek druga u 15 godina svoje istorije. Prolazio je kroz blaga osvežavanja, ali se osnova nije menjala, a to je čvrsta i pouzdana šasija, na koju nije problem postaviti šta god poželiš. Najnovije osvežavanje Isuzu D-Max dobio je za ovu godinu, kada su izmenjene prednje i stražnje svetlosne grupe, gril hladnjaka, prednji odbojnik i poklopac motora. Sve to je malo izmenilo lik, ali i unapredilo aerodinamiku, smanjilo potrošnju goriva i smanjilo šum vetra u kabini. I još nešto mnogo bitnije je novo, ali o tome malo kasnije. Osnovno za D-Max je njegova veličina. Sa 5.3 metra duži je od svih konkurenata, a u skladu sa tim, što u kabini što u tovarnom prostoru nudi više od drugih. Jasno, ovo je veliko vozilo, kao i svi iz segmenta, koji je realno više komercijalni nego putnički i gde se vrednuju sposobnosti a ne finoća. Međutim, uz pravi izbor boje, kao što je bilo u slučaju našeg test vozila, D-Max može da bude i pojava za kojom se okreću glave, i njihovo vizuelno potcenjivanje više ne stoji. A u tom slučaju postaje kombinacija i za posao i za pozorište, samo uz uslov da se nađe dovoljno parking prostora.

Prostrana kabina – nije ni čudo
Kada je celo vozilo dugo 5.3 metra, nije neka mudrost da ima prostranu putničku kabinu. Pa i ne mora da znači, iz prostog razloga što proizvođači balansiraju između dovoljno tovarnog i optimalno putničkog prostora. U slučaju D-Max-a ima i jednog i drugog. Putnički prostor u Crew cab verziji podrazumeva, za početak, četvora velikih vrata, i da se razumemo, u kabinu D-Max-a, kao i sve ostale u klasi, se praktično penje. Visok je ovo automobil, samim tim i sedišta su visoko, pa će nižim osobama dodatni prag sa nekližućom površinom dobro doći, pre svega za ulazak. E sad, ovo su pre svega radne mašine, i kriterijum luksuza ne treba postavljti previsoko, ali kriterijum upotrebljivosti i udobnosti treba. D-Max, i napred i pozadi nudi mnogo prostora. Konsekventno tome i sedišta su bogato dimenzionisana, a iza upravljača će se uspešno smestiti i vozači sa preko dva metra visine. Naravno, kožna elektro pomična sedišta sa grejačima su na spisku dodatne opreme, onosno standardna u Quasar paketu opreme. Za svaku pohvalu je činjenica da na njima nije fina i mekana napa koža, nego nešto grublja i izdržljivija koža koja je otpornija na habanje trpeće gruba radna ili lovačka odela. Stražnja klupa nema izraženu profilaciju, što je dobra vest, obzirom da je namenjena za tri osobe, uz mnogo prostora za noge. Sedalni deo stražnje klupe je preklopiv, i ispod njega se nalaze praktični, mada ne preterano veliki boksovi za alat ili opremu.

Mnogo plastike, ali tako mora
U enterijeru D-Maxa mnogo je plastike, od armature, preko centralne konzole do oplata na vratima, ali tako mora biti, i od nje se ne traži lepota nego izdržljivost. Sa tim na umu je i dizajniran enetrijer. Jednostavan, sa dovoljno otvora i pregrada, ali i bez mnogo uglova u koje bi se zavlačila prašina. Sve komande, a nema ih previše, su jednostavne i intuitivne, a centralni višenamenski ekran osetljiv na dodir, iako nije velik, samo 7”, ima sve aktuelne i potrebne funkcije. Od Bluetooth i Apple CarPlay i Android Auto konekcije, pa do navigacionog sistema i iznenađujuće dobrog DAB audio sistema, koji za bolji kvalitet reprodukcije ima zvučnike i u plafonu vozila. A u praksi možda najvažnija funkcija ekrana je slika kamere za vožnju unazad, koja je u ovolikom vozilu više nego dobrodošla. Sa šest vazdušnih jastuka ni bezbdenost nije zapostavljena.

Vozača čeka jednostavna i čitljiva instrument tabla sa dovoljno podataka sa mogućnošću selektovanja modova i na poluzi pokazivača pravca i brisača. I komanda ventilacije i klima uređaja je velika i jednostavna, pa se lako može koristiti i u rukavicama.

Preko tone nosivosti
Dimenzije otvorenog tovarnog prostora su 1,530 x 1,485 x 465mm, dok je nosivost 1010 kg. Test vozilo je dodatno bilo opremljeno canopy-em (potpuno zatvorenim tovarnim prostorom), Carryboy fiokom koja odnosi nešto prostora ali značajno olakšava utovar teških i kabastih tereta, a praktičan dodatak sa spiska dodatne opreme je i automat za olakšano spuštanje i podizanje vrata tovarnog prostora. Originalna kuka za vuču je takođe deo dodatne opreme, a uz kuku ide i podatak da je maksimalna težina vučene prikolice 3.500 kg

Suština je u pogonu
Najveća novina D-Max-a za 2017. je novi agregat. Dugogodišnji 2.5 litarski dizel zamenjen je mnogo manjim 1.9 litarskim Ddi turbodizelom. Koristi od novog pogona su brojne. Nova pogonska jedinica ima manju masu pa je povećala nosivost vozila, ne koristi Adblue aditiv da bi imala Euro 6 normu, a sa 164 KS i 360 Nm ima gotovo istu snagu kao mnogo veći i realno zastareli dizel. U paketu sa novom jedinicom ide i novi prenos koji može biti maneulni ili automatski, a u oba slučaja šestostepeni. Ono što je važno za ove velike i teške mašine je pogon. Standardni je pozadi, 4H pogon na svim točkovima se selektorom može uključiti u vožnji, dok se za redukovani 4L mora zaustaviti. To znači, rotacioni selektor i izbor vozača koji pogon mu je potreban.

Foto: Dmotion

Prvo privikavanje pa uživanje
Isuzu D-Max je velika radna mašina. Od toga ne treba bežati, i od njega ne treba tražiti da bude mali i okretan gradski automobil. Prazan ima gotovo dve tone, a obzirom da je ovo i pravo terensko vozilo ima duge hodove oslanjanja i poprilično mekano je trimovan. To znači da se odlično snalazi na neravninama, ali i da se u krivinama poprilino naginje, ako se poredi sa automobilom. Samo ovo nije automobil i ne treba ga sa njim porediti. Veoma brzo se shvati da je udoban i da se dosta buke prilikom ubrzavanja, potpuno utiša pri kontinuiranoj brzini. Dok je hladan, agregat ima dosta grub zvuk, ali nakon nekoliko minuta rada potpuno se smiruje. Šestostepeni automatski menjač je odlično ukomponovan sa raspoloživom snagom i obrtnim momentima agregata. Velika masa vozila ne smeta preterano kada je potrebno ubrzanje, samo je potrebna odlučna noga na gasu.

Foto: Dmotion

Van asfalta pokazuje dodatne vrline i tada upravljač koji se čini indirektan postaje prijatan tako što ne prenosi vibracije na ruke vozača. Pored selektivnog pogona na svim točkovima i ABS-a, D-Max u serijskoj opremi ima ESP i kontrolu proklizavanja, kao i elektronsku raspodelu sile kočenja, tako da je svaki tip podloge pod točkovima moguće bezbedno savladati. U standardnoj opremi su i hill holder i HDC sistem za kontrolu brzine na nizbrdici. Kao terenac, ima dobre karakteristike sa prilaznim uglom terena od 30° i izlaznim uglom terena 22,7°, i jedini problem može biti velik međuosovinski razmak sa više od tri metra, koji dozvoljava “brake over” ugao 22,4°, dok je ugao prevrtanja 49°. Preglednost, osim direktno iza vozila u čemu dosta smeta canopy je odlična zbog velike visine sedenja. Motor nije preterano žedan i zadovoljava se sa prosečnih 8.5 litara, što mu uz velik rezervoar od 72 litre donosi i veliku autonomiju.

Foto: Dmotion

Pravi jedno, pravi dobro
Za Isuzu D-Max važi pravilo pravi jedno, pravi dobro. Što se Evrope, a i nas tiče, Isuzu nudi samo ovaj pick up, koji se do sada pokazo i dokazao kao pouzdan i otporan i na ozbiljno teške uslove rada velikog opterećenja. Uz njega ide i više nego izdašna, za vozilo namenjeno velikim opterećenjima, garancija od 5 godina ili 100.000 kilometara. Nije na odmet znati i da pri kupovini za firme sleduje povraćaj PDV-a obzirom da je dostavno vozilo. Sve skupa, da, tek druga generacija u 15 godina trajanja, ali je evolucija sa novim agregatom donela ekonomičnije i udobnije vozilo, podjednakih pa i boljih performansi od prethodnika.

[table id=10 /]

Next: Mazda sa stilom u Tokiju