Da li išta postane najprodavanije na svetu tek tako? Da li je nešto godinama najprodavanije tek tako? Kako Nissan X-Trail uspeva da bude najprodavaniji?
Da li se još uvek sećamo Nissan X-Traila koji je bio kutijica na točkovima, koja nije plenila lepotom i atraktivnošću, ali je baš zbog tih svojih pravih uglova nudila neverovatno mnogo prostora? Ne, nije to bilo tako davno. Šta više, pre tačno 13 godina bio je kutijica, od 2000. do 2014. Sećam se međunarodne prezentacije druge generacije koja se dešavala u Grčkoj 2007. kada nam je domaćin priredio verovatno najbolju test rutu na kojoj sam ikada bio. Na stranu što je bilo brojnih lokacija za foto i video snimanja, nego što smo imali priliku da ovu “kockicu”, koja je baš u toj svojoj drugoj generaciji dobila poneki zaobljen ugao, vozimo u dva dana po svakoj zamislivoj podlozi. Od autoputeva, preko ozbiljnog planinskog puta sa bezbroj krivina, preko “slučajnog cross country” segmenta rute sa potocima i vododerinama, pa završno sa ozbiljnim off road poligonom. I sve je to tada X-Trail prošao sa podjednakom lakoćom. Naglašavam podjednakom, zato što tu i jeste “kvaka”, biti podjenako dobar, i pomiriti kompromise.
Deceniju kasnije
Brzo premotavanje unapred, tačno 10 godina. Nissan je odustao od kockice i X-Trailu podario formu i imidž Qashqaia. Oni koji su voleli “kockicu” možda su se razočarali što je počeo da liči na Hyundai Santa Fe, a oni koji su želeli pomodno zaobljeni, a realno, i mnogo aerodinamičniji SUV, dobili su svoju priliku. Brojke kažu da je ovih drugih mnogo više. “Kockica” je na vreme penzionisana, a aktuelna forma “ubola” bingo kod kupaca. Nissan je formu “kockice” prepustio drugima, recimo Škodi Kodiaq. A kako reći da ne valja, kada je samo prošle godine u svetu prodato 766.000 komada. Samo, X-Trail je u ovoj, trećoj evoluciji već četiri godine a tržištu. Upravo je na svetsko i naše tržište stigao malo “ispeglan”, sa vidljivim doradama na grilu hladnjaka, ali i auto adaptivnim LED farovima (opcija) koje prethodnik nije imao. Malo zatezanja doživeo je i na stražnjim svetlosnim grupama i biće dovoljno svež naredne tri godine dok ne stigne naslednik.
Ono što je osnova X-Taila je njegova karoserija koja sa 4.64 m još uvek nije preterano velika za grad i gradske parkinge. Kao i njegov prethodnik ima pristojno veliku udaljenost od tla sa 21 cm, a dobro po kupce je i to što mogu da biraju između prednjeg i 4×4 pogona.
Puuuno prostora
Ako budućem vlasniku treba mnogo prostora u enterijeru X-Trail će ga oberučke dočekati. Bez obzira na nivo opreme mesta ima mnogo i napred i pozadi. Uz mogućnost pomeranja stražnje klupe po dužini i podesivim nagibom naslona (40:60%), može se prilagođavati i kalkulisati sa prostorom za noge i prtljažnikom.
Drugim rečima, ako su deca pozadi, stražnja klupa može unapred i dobija se dodatni prtljažnik. Doduše, pomeranje stražnje klupe po dužini zapravo je zahavljujući verziji sa sedam sedišta, pa se na ovaj način omogućava ulazak na treći red.
U prtljažniku se mogu birati dve visine poda što je svakako praktično, a maksimalna zapremina je 565 litara, 15 litara više nego pre restilizacije.
U svakom slučaju, barem kada je opcija kožnih sedišta u pitanju grejana su prednja, ali i stražnja klupa, što je uz grejanje upravljača odlična vest u zimske dane. Završna obrada i preciznost je u Nissanovom maniru, ne baš brilijantna, ali vrlo solidna.
Doterano, ali ipak restilizacija
U sklopu restilizacije, X-Trail je dobio upravljač sa zaravnjenim donjim delom, za SUV poprilično malog prečnika i prijatne debljine. Instrumentacija je i dalje analogna (pitanje je da li će u sledećoj generaciji biti digitalna), pregledna i čak se može reći jednostavna. U malom digitalnom delu od 5” između instrumenata su informacije putnog računara, sa zanimljivom, mada pitanje koliko korisnom, analizom ekonomičnosti vaše vožnje.
Višenamenski ekran ipak govori da je X-Trail ima već po koju godinu. Dijagonala je 7”, raspolaže svim aktuelnim aplikacijama i jednostavan je za upotrebu. Tu je i kamera za vožnju unazad i 360° kamera, ali ekran nije fascinantne rezolucije.
Ono što je svakako pohvalno su veliki prekidači grejača sedišta i rotacionog selektora pogona (kod 4×4 verzije) koji se bez problema mogu koristiti u rukavicama. U jednoj rečenici, dobra erogonomija, pozicija sedenja i prostor, ali i poneka sitnica koja podseća da postoje i noviji modeli, pogotovo na temu infotementa. Sa druge strane, odlični, ali opcioni Bose audio sistem je na visini zadatka.
Snajžnije je bolje
Za kupce bez preterane potrebe za snagom X-Trail se nudi sa 1.6 litarskim dCi motorom od 131 KS, međutim, ako se razmišlja o 4×4 pogonu, snažnija dvolitarska verzija sa 177 KS je bolja opcija. Dodatne kilograme lakše će savladati 380 Nm od 2.000 o/min. Sa svojih 1.675 kg, X-Trail je masom na nivou svih ostalih iz razreda i tu iznenađenja nema. U All mode 4x4i pogon na svim točkovima je poznat još iz prethodne generacije, ali uz unapređenu kontrolu. Osnovni pogon je prednji, stražnji se automatski uključuje po potrebi, a selektorom se može zaključati i da stalno bude na svim točkovima.
Udoban na putu siguran na klizavom
X-Trail nakon restilizacije nije promenio svoj karakter u vožnji. U osnovi govorimo o udobnom vozilu, koje u krvini ume da se nagne, ali ne preterano i ne neprijatno. Na podlozi lošeg kvaliteta lako apsorbuje neravnine i pruža prijatan osećaj kontakta sa podlogom. CVT menjač kojim je bilo opremljeno test vozilo razmišlja trenutak pre nego što točkovima isporuči snagu pri polasku iz mesta, ali daje i bezbrižnost pri preticanju, kada će brzo i lako naći odgovarajući prenos. Tome je svakako zaslužan i elastičan dizel, samo se malo mora navići na specifičan zvuk motora sa CVT menjačem, koji nema karakteristična povećanja i padove obrtaja kao kod klasičnog automatika sa stepenima prenosa.
Kultura rada je dobra, buka pri ubrzavanju nešto veća, ali pri konstantnim brzinama nivo buke je mali. Upravljač je dobro odmerenog servo pojačanja i za grad i za manevre na parkingu, ali i za otvoren put. Za ubrzanje do 100 km/h treba mu 10 sekundi, uz maksimalnu brzinu od 196 km/h. Prosečna potrošnja na testu se stabilizovala na 8.0 litara
Na klizavoj podlozi već i automatski mod 4×4 pogona prebacuje snagu na točkove ili čak samo na točak koji ima najbolje prijanjanje, a pri tom nema iznenadne promene sa podupravljanja na preupravljanje. U praksi, vozaču je sasvim dovoljno da kada pred sobom ima klizavu podogu, selektor pogona postavi u automatski mod, i vozilo će obaviti ostalo umesto njega.
Dobra vest je da se na spisku što osnovne što dodatne opreme nalaze praktično sve bezbednosne asistencije, od prepoznavanja prepreke sa kočenjem, upozorenja o napuštanju kolovozne trake, preko upozorenja na bočni i saobraćaj iz mrtvog ugla, do asistencije pri parkiranju. Tu su i nadzor putanje i kočenja pri prolasku kroz krivinu i kočenjem motorom, pa i hill hold sistem koji zadržava vozilo na uzbrdici ili nizbrdici. Po ovom spisku X-Trail je potpuno na nivou vremena.
Recept za dobru podaju
Koji je zapravo recept za bolju prodaju od svih ostalih? Sasvim sigurno nije jedan sastojak. Nissan X-Trail zapravo nigde nije brilijantan, ali je svugde, pa možemo reći, vrlo dobar. I to u konačnom rezultatu daje visok prosek. Ima stil, ima dobru funkcionalnost i solidan pogon, a daje i imidž koji se od SUV-a traži, realno, više nego fenomenalne terenske sposobnosti. Na svim tim poljima X-Trail se dobro snalazi i to je ta mešavina koja je napravila recept za odličnu prodaju. Samo koliko treba da se ovaj recept plati? Slično kao i kod drugih. Start je na 25.200 evra za najslabiji motor i samo prednji pogon, pa sve do oko 38.700 za najvišu Tekna opremu, 177 KS, CVT i pogon na svim točkovima.
[table id=18 /]
Show Comments