Site icon

Rimac Automobili – od viljuškara do Jaguara

 

Da li postoje bajke u biznisu, pogotovo automobilskom? Ne postoje, postoji ili opstanak ili propast.

Foto: Rimac Automobili

Da li postoje bajke u biznisu, pogotovo automobilskom? Ne postoje, postoje samo opstanak i propast. Mnogi su probali, retki su uspeli, uz diskutabilno poimanje reči uspeh. Pogotovo ako se za uspeh kao referenca uzme profit, a ne popularnost.
Neki su za kompaniju Rimac Automobili čuli kada je njihov električni supersportski automobil Concept One „preslišao” Bugatti Chiron, LaFerrari, Porsche 918 i ostale super i hiper automobile u klasičnim merenjima ubrzanja. Ipak, velika većina je za Concept One čula tek kada je čuveni voditelj u njemu doživeo udes. Da paradoks bude veći, za Concept One saznali su u trenutku kada je na pragu novi model.
Samo, koliko njih se zapitalo gde, kako i zašto je nastao najbrži električni automobil na svetu? Da li je nastao kao plod mašte, strasti, ili neograničenog izvora sredstava za nečiji hobi? Da li se stvarno može od nule pokrenuti proizvodnja automobila? Da li se može živeti od proizvodnje automobila, pogotovo hipersportskog?

Foto: Rimac Automobili

Davno sam čuo za projekat Rimac supersportskog automobila. Ruku na srce, teško da sam verovao da će ikada išta od toga biti. Zvučalo mi je kao da je grupa entuzijasta odlučila da se malo zabavlja, doduše ambiciozno, praveći automobil. Ne bi bili ni prvi ni poslednji koji bi bili zaboravljeni i pre nego što bi bili primećeni. Samo, ispostavilo se potpuno drugačije. Ista ta firma napravila je automobil koji je pomerio granice mogućeg i postala kuća kojoj se obraćaju veliki svetski proizvođači automobila za tehnološka rešenja. Sve to bi možda i imalo neke logike, da se ta kompanija nalazi negde u Silikonskoj dolini, i da na njenom čelu stoji iskusan poslovni čovek iz automobilske industrije, koji preko svojih kanala i kredita obezbeđuje stotine miliona dolara investicija. Ne, kompanija Rimac Automobili nalazi se u Svetoj Nedelji u blizini Zagreba, a na njenom čelu je čovek od samo 29 godina, kojem nude ozbiljne milione da proda svoju firmu koju je stvorio u garaži i iz čiste strasti. Drugim rečima, nešto što vredi videti uživo, pa sam se i zaputio u posetu fabrici.

Foto: Rimac Automobili

“Pet friendly”
Rimac Automobili, barem za sada, nisu kompleks gigantskih hala, fensi upravne zgrade u staklu i neprobojnog obezbeđenja na ulazu. Naprotiv. Još dok tražim parking, shvatam da me čeka suština smeštena ispred forme, a pogotovo kada ispred mene u kompaniju o kojoj priča svet, sasvim opušteno, ušeta jedna Akita Inu. Nekome bi se od “pet friendly” pravila digla kosa na glavi, ali mene je istog trenutka opustila, za razliku od prepunog prijemnog dela gostima, koji je ujedno i showroom za dva Concept Onea, ali i svojevrsni prostor za shvatanje kako je uopšte nastao Rimac Automobili.

Foto: Rimac Automobili

Od talenta do…
Mate Rimac, vlasnik kompanije očigledno je imao nešto što drugi nisu, ili barem nisu iskoristili. Čak i ako zvuči bajkovito, a kod hejtera otrcano, ovaj mladi čovek je još u srednjoj školi pokazao talenat za elektroniku i mehaniku, koji je na njegovu sreću neko prepoznao i pogurao. Sa 16-17 godina stvorio je rukavicu koja zamenjuje tastaturu i miš, a koju je nazvao iGlove. Za svoj patent osvojio je regionalna, državna i međunarodna priznanja, koja su mu otvorila vrata u svet novih priznanja, nagrada, ali i prilika. A prilika se otvorila da pored iGlove svetu predstavi svoju drugu inovaciju – Active Mirror System, aktivna ogledala za automobile. Osvojio je brojna priznanja i nagrade prestižnih takmičenja za inovatore, zaradio poneki evro, a na kraju uspeo da svoj patent aktivnih ogledala proda jednom poznatom proizvođaču automobila. Samo gde je tu Concept One?

Foto: Rimac Automobili

Od viljuškara…
Pa, bliži se i Concept One, i to preko Rimčeve strasti prema automobilima i auto trkama, ali i činjenici da je motor njegovog BMW-a kockice (E30) pukao pre vremena. I tu negde u nekoj garaži, 2007. počinje potera za performansama, ali iz električnog pogona. U zeleni BMW, umesto benzinskog uselio se elektro motor iz viljuškara, a čuveni put upornosti, pokušaja i neuspeha doveo je do rezultata. Posle beskrajnih što mehaničkih što elektronskih adaptacija i prilagođavanja, pomenuti BMW je stigao do drift takmičenja i trka ubrzanja kao jedinog mogućeg trkačkog i probnog poligona za električni automobil u konkurenciji sa benzinskim. Sve dok je mogao poboljšavati performanse prepravkama i olakšavanjem, Rimac je to i radio, da bi na kraju počeo da pravi sopstvena rešenja i delove, kako bi napredovao dalje. Epilog je da je 2012. ta ista kockica postavila pet FIA i Guinness rekorda u ubrzanjima za električne automobile.

Foto: Rimac Automobili

Ako ne možeš da kupiš – napraviš
Godine 2009. Mate Rimac osnovao je Rimac Automobili sa „skromnom“ idejom da razvije i proizvede najnapredniji i najbrži električni supersportski automobil na svetu. Ništa lakše. Da je tada znao šta ga čeka, verovatno se ne bi ni upuštao u sve to. Kako sam kaže, ideja je najlakši deo, problem je realizacija. Oko ideje o električnom superautomobilu počeli su da rastu zidovi problema. Za početak, nijedan deo nije se mogao kupiti na tržištu. Samo za razvoj sistema brisača tražili su mu dva miliona evra. Rimac i ekipa okupljena oko cele ideje nije imala kuda, morala je da izmišlja, projektuje i proizvodi sopstvene delove, komad po komad, sve do 2011. dok na salonu u Frankfurtu nije prikazala Project One. Kako kažu, osim stakala, pneumatika i točkova, sve su osmislili i napravili u kući, za razliku od jednog McLarena koji 75% svog automobila poručuje i kupuje kod dobavljača.

Foto: Rimac Automobili

Concept One – demonstrator umeća
Mate Rimac i njegov tim ućutkali su neverne Tome. Concept One postigao je obećano. Mali dvosed dug samo 4.1 metar i visok malo preko jednog metra, postao je referenca po mnogo čemu. Na cevasti kavez navučena je oplata od karbonskih kompozita. Njegova četiri elektromotora generišu kilovat snage, odnosno 1.224 KS, uz jedinstveno rešenje dvostepenih reduktora na stražnjim točkovima sa dvostrukim spojnicama. Vozilo praktično ima četiri odvojena pogonska sistema, što omogućava beskonačno prilagođavanje pogona svakog točka posebno uslovima i potrebama vožnje, odnosno, neograničeni Torque vectoring. Do 100 km/h ubrzava za 2.5 sekundi (brže od Bugatti Chirona), a maksimlna brzina ograničena je na 355 km/h. Od 0 do 200 km/h stiže za 6 sekundi, pri čemu ostvaruje stalno uzdužno ubrzanje od 1,36 g. Prodato ih je osam komada, od kojih se jedan upravo priprema za isporuku vlasniku, a svi će biti isporučeni do kraja 2018. godine.

Foto: Rimac Automobili

Osim stakala i guma, sve je smišljeno i napravljeno pod krovom fabrike, uključujući motore, sistem prenosa, kontrolne jedinice, složeni infotejment, odliveni i obrađeni karbonski kompoziti u dva sopstvena autoklava, itd, što je još fascinantnije od postignutih performansi. Baterije su sposobne da isporuče 90 kWh struje pri nominalnom naponu od 650 volti. Baterijske ćelije od Lithium Nikl Mangan Cobalt Oxida (LiNiMnCoO2) su kupljene, ali su baterijska jedinica, njen komplikovani sistem sistem hlađenja, sistem provodnika i kontrolna elektronika napravljeni u kući.

Foto: Rimac Automobili

Neplanirani crash test
Rimac Concept One doživeo je i neplanirani crash test na snimanju emisije Grand Tour. Šta više, dugo su i odbijali da uopšte učestvuju u snimanju emisije, ali su na kraju popustili. Richard Hammond (za kojeg mi test vozač fabrike Miroslav Zrnčević, koji je bio na licu mesta, kaže da je odličan vozač) sleteo je sa puta pri brzini od oko 170 km/h, udario u zid, kotrljao se nekih 100 metara, i iz vozila izašao lakše povređen, pre nego što je 2 miliona evra vredan automobil izgoreo. Svima u kompaniji je stajala “knedla u grlu” dok nisu saznali prvo da je Hammond dobro, a potom i da automobil apsolutno nije kriv za udes. Naime, prilog je zapravo bio zamišljen kao brdska trka i uporedni test supersportskih automobila Hond NSX, Lamborghini Aventador S i Concept One. Udes se dogodio nakon što je Hammond prešao liniju cilja brzinom od 177 km/h, nakon čega nije odmah počeo da koči, nego je samo pustio gas, što nije usporavalo vozilo, kao što je to slučaj sa automobilom sa benzinskim motorom. Na kraju i srećom po sve, Concept One se pokazao kao veoma bezbedan automobil, što je i sam Hammond izjavio. Da je bilo drugačije, kompanija gotovo sigurno više ne bi postojala.

Foto: Rimac Automobili

16 nacija u kompaniji
Rimac Automobili imaju oko 300 zaposlenih, a trenutno zapošljavaju i oko 100 novih radnika. Fascinantno je videti koliko je mladih ljudi u ovoj kompaniji. Kako mi kažu, prosek godina je 30, ali i dodaju da imaju nekoliko starijih kolega koji ozbiljno podižu prosek godina. Ponosni su na to što u kompaniji radi čak 16 nacionalnosti. Stručne kadrove koje nije mogao da nađe u Hrvatskoj, Rimac je “uvezao”. Među zaposlenima su stručnjaci koji su radili u Tesli, Hondi, Toyoti, BMW-u… Sasvim logično, postavlja se pitanje da li treba ovoliko ljudi da bi se proizvelo samo osam automobila. Ne nije potrebno, ali tu negde stižemo do relacije strast – biznis. Concept One je nastao iz strasti, ali je odavno prerastao ulogu jurilice za rekordima. Ovaj super brzi automobil uradio je mnogo značajniji posao i otvorio vrata pravom biznisu. Kao što se zove Concept One, bez problema bi mogao i da se zove “Mi ovo umemo”. Strast i biznis su morali negde raziđu da se i krenu svako svojim pravcem. Concept One postao je demonstrator tehnologija i znanja kojima vlada kompanija. Rimac sada radi projektovanje i izradu komponenata i sistema za poručioce, među kojima su ozbiljne automobilske marke.

Baterija za Koenigsegg Regeru

Nije tajna da je Rimac uradio KERS i hibridni pogonski sistem za hiperautomobil Aston Martin Valkyrie, baterijski sistem i kontrolnu jedinicu za Koenigsegg Regeru i da je razvio elektro pogon za Jaguar. Lista komitenata je mnogo duža, ali je striktnim ugovorima zabranjeno navođenje njihovih imena, a ima ih mnogo, veoma respektabilnih. Oko 75% prihoda ostvaruje od projekata koje radi po narudžbinama. Šta više, kako mi kažu u kompaniji sve je više projekata za koje nema dovoljno kapaciteta, pa se Rimac Automobili širi na trenutnoj lokaciji, razmišlja o otvaranju svojih biroa po svetu, ali i traženju lokacije za kompletan novi pogon. A za posao u ovoj kompaniji traži se mesto više. Tri godine za redom proglašen je za poslodavca godine, prosečna plata je oko 1.400 evra, a kako vlasnik sam kaže, redosled njegovih prioriteta su: radnici, kupci, akcionari.

Foto: Rimac Automobili

Kuda dalje?
Naravno, planovi fabrike su tajna, ali i logično vidljivi. Rimac je ušao u svet tehnologija visokih performansi kada je reč o elektro pogonu, baterijama, kontrolnim jedinicama i infotejnmentu. Kompanija može da isprojektuje, napravi prototip, a sada razmišlja i o serijskoj proizvodnji delova i komponenata. Sa druge strane, dokazali su i da umeju da naprave automobil. Za salon u Ženevi u martu sledeće godine najavili su novi model. Ne, nisam uspeo da ga vidim, niti saznam mnogo detalja. Biće veći i jači od Concepta One. Neće imati cevastu šasiju nego će biti monokok i planirana je proizvodnja 150 komada. Sve ostalo znaće se u martu.
Suština ispred forme
Zapravo, uspeh ove kompanije se nalazi u talentu, strasti, upornosti, pa možda čak i mladosti. I pored dosta truda nisam uspeo da se setim da li sam video jedno odelo ili kravatu. Mislim da nisam, a to mi, uz pomenutu Akitu, nekako baca jedno sasvim drugo svetlo na ovu firmu. Suština je ispred forme, zadatak i kreativnost su iznad formalnog oblačenja, a iza, naoko kontrolisanog haosa nalazi se kreativni red. Mlada kompanija sa mladim radnicima ima neverovatnu energiju za savladavanje izazova. Ne, ovde se sigurno ne radi ni o kakvoj poslovnoj bajci, nego brojnim usponima ali i padovima. A toga će tek biti. Što onih šljaštećih u vidu novih modela, što manje vidljivih ali mnogo profitabilnijih projekata za poznate i nepoznate.

Next: Uber naplatio preko 12.000 evra vožnju od 8 kilometara