BMW se pre skoro 20 godina “uvukao” u SUV segment i to tako što je napravio X5 koji je bio prvi terenac koji se nije vozio kao kamion, nego skoro kao običan karavan. Usledili su ostali “iksovi”, a gde je danas X3?
Po nama su 1999. padale bombe a BMW je predstavljao svoj prvi terenac X5 kojim se “uvukao” u SUV segment koji je započinjao svoj globalni bum i sa blatnjavih terena se preselio pred parkinge vila i pozorišta, a kod nas pre svega trendi kafića. Samo, BMW je to tada uradio u svom maniru i napravio veliki terenac koji se ne vozi kao kamion nego skoro kao veći karavan, a imao i sasvim lepe off road sposobnosti. Zapravo, BMW je jako dobro unovčio znanje koje je pokupio gde? Pa u Land Roveru, koji je neko vreme posedovao. Tako da, uspeh X5 nije pao sa neba, isto kao ni uspeh malo manjeg X3 koji je usledio četiri godine kasnije. Samo X3 je zamalo poljuljao slavu većeg brata. U osetno manjoj karoseriji, uz dobra rešenja enterijera, našlo se gotovo podjednako prostora, pa se počelo postavljati pitanje čemu X5? Međutim, BMW je ipak vešto eskivirao kanibalizam u svojoj ponudi. X3 nastavio svoj uspešan život i za 15 godina postojanja prodao se u preko 1.5 miliona komada.
Samo, koliko god X3 bio uspešan, pojavili su se, pa možda ne bolji, ali prodavaniji. BMW X3 je izgubio primat što sede glave u Minhenu nije činilo srećnima. Za razvoj nove, treće generacije X3 odgovorni su dobili odrešene ruke, ali i pretnju: “Ili ćemo ponovo biti No 1, ili će leteti glave”. Rezultat je pred nama. Da, svakako mlađi, moderniji, dinamičniji. Ima znatno bolju aerodinamiku od prethodnika, 0,29 naspram 0,36. Malo duži, sa malo većim međuosovinskim razmakom, sa malo manje kila. Dovoljno drugačiji od prethodnika da ne bude zabune, ali i skoro podjednako dug kao prvi X5. I ne samo dug. Njegovu mehaničku platformu dobrim delom čini Serija 5, što do sada nije bio slučaj. Iz ponude su izbačeni manuelni menjači, jedni prenos je osmostepeni automatik, jedini pogon je xDrive na svim točkovima. Motora u ponudi je sada malo, a čini se da je logičan i racionalan izbor upravo dvolitarska dizel verzija sa 190 KS.
Sistemski problem testa automobila često je nivo opreme. Najčešće su to najviši (i najskuplji) paketi opreme, koji potpuno legitimno treba da predstave vozilo u svom svom blještavilu. I ruku na srce, po nekada je od tog blještavila teško otkriti suštinu. Na Dmotion test stigao je X3 sa pomenutim 2.0 dizelom koji u startu definišemo kao optimalan, ali i u ozbiljnom M sportskom paketu opreme, koji pravi velike razlike i spolja i unutra u odnosu na niže pakete opreme. Ali, šta je tu je, uživati se mora.
Digitalizacija istrumenata donela je donedavno nezamislivo, pa su mogućnosti prilagođavanja grafike instrumenata postale impresivne. BMW X3 nije izuzetak. 12” ekran koji je zapravo instrument tabla ja jasnom i čitkom grafikom, prilagođava se jednom od tri moda vožnje, ili ga vozač individualizuje prema svom ukusu.
Pod oznakom BMW X3 20d nalazi se baš to što piše – dvolitarski dizel sa četiri cilindra. Što se snage i obrtnih momenata tiče, identičan je prethodniku. Ima 190 KS i sasvim pristojan obrtni moment od 400 Nm koji dostiže već od 1.750 o/min, što uz čak osam stepeni prenosa obećava možda čak i više nego što deluje na osnovu same snage. U osnovi, BMW očigledno nije imao razloga da išta menja na ovom agregatu sa turbinom promenjive geometrije. Bez problema dohvata Euro 6 normu, ima odličnu istoriju u pouzdanosti, svako unapređivanje značajno bi mu podiglo cenu uz relativno opravdanje kroz performanse. Šta više, nije bez osnove očekivanje da će ovo biti i najprodavaniji pogon u X3.
Da, BMW X3 je definitivno SUV sa 210 mm klirensa od tla i kratkim prepustima preko točkova koji mu donose i sasvim pristojne off road gradijente. Ali, na drumu gde će provesti ceo svoj vek je dinamičan, precizan, vrhunski upravljiv. Nema tu ljuljanja ni naginjanja, balans vozila je odličan, a premeštanje mase pri oštrom kočenju i prolasku kroz krivinu savladava kao po knjizi. Šta više, u testiranom vozilu je bila i dinamička kontrola ogibljenja, što znači da se ogibljenje automatski prilagođava brzini i uslovima vožnje.
Još samo da nema dela kada se mora spomenuti cena. BMW X3 20d xDrive je sjajan automobil. Da će biti prodavan, to je sasvim sigurno, a da li će ispuniti svoju misiju i BMW vratiti na prvo mesto videćemo. Da li će sede glave u Minhenu biti zadovoljne prodajom? Neće, zato što ni jedan menadžer nikada nije zadovoljan. A da li će kupac biti zadovoljan? Ako ima da uplati 70.303 evra (od čega je 24.803 evra dodatna oprema) dobiće odlično opremljen automobil iste takve vozne dinamike, i plavo beli propeler. A ako nema? Onda ništa od propelera, barem ne novog…
[table id=21 /]