Pokušaji da se marka Volkswagen uvuče u premium segment nisu novi. Samo, da li je dovoljno napraviti kupe sa četvora vrata i stati na crtu Audiju, BMW-u pa i Mercedesu?
Volkswagen grupa u sebi ima dva respektabilna premium brenda – Porsche i Audi, koji pokrivaju i luksuzni i sportski segment. VW bi, barem kako ime kaže, trebao biti i ostati “narodska” marka. Naravno, ni VW nije “narodska” marka odavno. Jeste marka koja prodaje milione vozila, ali cenama, a u glavnom i kvalitetom, odavno se premestila u platežno sposobniji stalež. Kako god, VW grupa (uz Škodu i Seat) prodaje preko 10 miliona vozila godišnje, i ova raspodela dobro funkcioniše.
I Passat CC se može svrstati u sličnu priču pokušaja ulaska na teritoriju Audija – luksuzom, stilom, ali i cenom. Međutim od plana prodaje 300.000 komada nije bilo ništa.
Prošle godine VW je predstavio Arteon, model koji je zapravo dosta dugo najavljivao, i to pomalo zbunjujuće po kupce. Jeste naslednik Passata CC nije naslednik Passata CC. Šta više, i sada, kada je Arteon uveliko u prodaji, VW negira da je naslednik Passata CC, a sve govori u prilog tome da jeste. Za početak, postavljen je na MQB platformu kao i Passat, ali i Audi A4 i A5, a i ponovo koristi koncept vrata sa prozorima bez okvira. I da, ponovo ima ogromna peta vrata i velik prtljažnik. Realno, ovako bi mogli potpuno izbanalizovali Arteon što nije u redu.
Arteon je poprilično velik automobil sa 4.86 metara dužine, pa se u njemu našlo i dosta prostora. Ne dosta, nego stvarno mnogo. Po ovoj osnovi, Arteonu se nema šta zameriti, a pogotovo ponudi prostora za noge pozadi, pa se vozač, recimo malo uspešniji direktor, neće obrukati ako poslovnim partnerima ponudi prevoz. To će uraditi komforno i sa stilom. U osnovi, prednja sedišta, pa i stražnja klupa jesu poznati, ali su se u dodatni prostor kabine ove kupe limuzine odlično smestili. Samo, po običaju, VW pravi tvrda sedišta, pa se stvarno treba potruditi da se sedište, pogotovo vozačevo, prilagodi sebi i tek tada postaje udobno, a odlične bočne podrške rade svoj posao.
Uz ponudu prostora i funkcionalnost je potpuno zadovoljena, mesta za odlaganje sitnica ima sasvim dovoljno, ali prtljažnik je ono što što će obradovati sve one koji traže i zapreminu i lak pristup. Zapremina je čak 563 litre, a uz oborene naslone prednjih sedišta stiže do 1557 litara, ako iko ikada poželi da od svog kupea napravi kombi. Pri tom, vrata prtljažnika se otvaraju visoko i pristup prtljagu je potpuno slobodan.
VW je poznat da solidno obrađuje enterijer svojih vozila. Arteon nije izuzetak, nego potvrđuje ovo pravilo. Sve je precizno, utegnuto, kvalitetno. Tvrde plastike nema nigde, koža je precizno prošivena i sa te strane posao je dobro obavljen.
Tu je i odlična digitalna instrument tabla od 12.3” sa brojnim prilagođavanjima prikaza, kojima je ipak bolje baviti se dok vozilo miruje nego u vožnji, obzirom da vam se može desiti da ne možete da pronađete brzinu kojom vozite dok vam tabla izbacuje druge brojne informacije o statusu vozila, potrošnji, itd. Drugi višenamenski ekran je poznati i kvalitetni VW-ov 8” osetljiv na dodir, visoke rezolucije, koja dozvoljava dobru grafiku i kvalitetnu sliku kamere za vožnju unazad, koja jako dobro dođe obzirom na podugačku “stražnjicu” ovog kupea.
Ako se pođe od izgleda Arteona, može se očekivati i sportska vozna dinamika, ali ipak se neće dobiti u meri u kojoj se očekuje. Ovaj model ima ozbiljnu platformu koja uključuje i multilink pozadi, ali prilikom razvoja u VW-u su se ipak odlučili da za račun udobnosti delom žrtvuju sportske apekte vožnje. Arteon je precizan, dobro izbalansiran i odlično savlađuje premeštanje mase pri ubrzavanjima i kočenju, a kada počne da kliza to radi neutralno, sve dok efikasni ESP ne smiri stvari, a to bude jako brzo. Podupravljanje je jako malo, mada se dobija utisak da bi automobil koji izgleda kao kupe mogao imati za nijansu tvrđi trim i za nijansu manje naginjanja u krivini. Sa druge strane, VW ni ne pozicionira Arteon kao sportistu, to prepušta mnogo oštrije trimovanom Audiju A5 Sportback. Arteon je ostao u zoni komfora i po vozača i po putnike. Ono što je svakako dobro, vozaču daje vrlo prijatan osećaj poverenja i upravljanjem i kočenjem, pa je kompromis između udobnosti i dinamičnosti sasvim dobro uspostavljen.
U pogonskom smislu u Arteon su stigli motori i menjači sa “police” kuće i u tome nema ničega lošeg. Šta više, dobija se utisak da je 2.0 TDI sa svojih 150 KS i sedmostepenim DSG menjačem pokazao svoj puni potencijal, iako je najslabija pogonska opcija. Uz vrlo uverljivu isporuku snage siže i impresivna ekonomičnost i autonomija, pa potrošnju od 6 litara nije teško održavati, a autonomija sa jednim rezervoarom od 66 litara penje se na preko 1000 kilometara.
Volkswagen Arteon jeste kupe izgledom, ali nije sportista voznom dinamikom. Ujedno, jeste lep pa i atraktivan, ali i prostran i funkcionalan. Za dugo putovanje udoban je kao i bilo koja druga limuzina koja nema izgled famoznog kupea. Ipak odgovor na pitanje da li naslednik Passata CC, kasnije prekrštenog samo u VW CC teško je dati a ne doći u koliziju sa onim što tvrdi sam proizvođač. Arteon koristi previše toga od Passata uz elemente CC-a da bi se negirala ikakva veza. Mada, bio naslednik ili ne, Arteon ima svoj karakter i model je za sebe. Jedino što Arteon muči je njegova cena. Testirani model u Elegance opremi, koja je veoma solidna ali ne i prebogata košta 47.111 evra. Veliko je pitanje da li će se kupac ovog kupe-limuzina koncepta automobila opredeliti za Arteon ili, za 2.000 evra manje, sesti u Audi A5 Sportback 2.0 TDI, doduše osetno manji ali i snažniji model, ali pod markom za koju se spremnije izdvaja povelika suma.
[table id=29 /]