Yamaha je svojim Nikenom prva povukla potez i lansirala motocikl sa tri točka. Samo, tri točka nisu baš nova ideja
Pred motociklom sa tri točka tek stoji izazov osvajanja kupaca, i dokazivanja da prednja dva točka donose i prednost, a ne samo izgled “Transformera”, i povećanje mase.
Dok je Yamaha usamljena među motociklima, trotočkaša ima dosta među skuterima. Evo pregleda istorije sa 10 najzanimljivijih modela nagibnih trotočkaša:
Još pre skoro 40 godina 1970. BSA je ponudio koncept sa tri točka, ali udvojenim zadnjim točkovima umesto prednjih. Ariel 3 je bio pionir, a svoj dvotaktni motor od 50 cm³ zadržao je u uspravnom položaju između sistema pogona zadnjih točkova. Na žalost, dobra ideja imala je lošu realizaciju. Samo jedan od točkova bio je pogonski i imao kočnicu, pa prednosti dodatnog točka praktično nije ni bilo. Jako loše se prodavao, a smatra se i da je delom zaslužan za propast marke BSA.
BSA Ariel 3 jeste bio promašaj, ali njegova osnovna konstrukcija naslonjena na patent Georgea Wallisa, postala je osnova Honde Gyro, možda i najuspešnijeg trotočkaša svih vremena, barem za sada. Wallis je svoj patent prodao Hondi koja je snagu dvotaktnog agregata od 50 cm³, poslala na oba točka i nastao je skuter Stream 1981. Kasnija izdanja donela su modele Joy i Just, a i “otkačeni” Road Fox u stilu čopera. Ipak, pravi mega uspeh postigao je Gyro X nagibni kargo trotočkaš na istoj mehanici koji je pojavo 1982. i njegova evolucija Gyro Canopy sa korovom, modeli koji se još uvek proizvode i odlično prodaju u Japanu, i među najpopularnijim modelima Honde su na domaćem japanskom tržištu.
Yamaha Niken je postala najveći motocikl sa tri točka, ali je sve do nedavno ta titula pripadala masivnom skuteru Gilera Fuoco, sa 500 cm³. Ovaj izdanak Piaggia MP3 imao je totalno otkačen i masivan izgled, koji je tendenciozno naglašavao različitost, umesto da se približava klasičnom dvotočkašu. Da ima svoju publiku, potvrđuje i podatak da je Gilera Fuoco u prodaji od 2007. i da se još uvek sasvim solidno prodaje.
U Evropi su ove metalne “zverke” retko viđene, ali Tilting Motor Works, firma iz Vašingtona pravi uspešne konverzije dvotočkaša u nagibne trotočkaše. Specijalitet su im konverzije Harley Davidsona i Honde Gold Wing, pa i Indian Chieftaina. Cena njihovih “zahvata” nije niska. Kit košta oko 10.000$, ali to je put da kupac ima širi izbor stila i pogona svog trotočkaša.
Quardo u imenu modela ove švajcarske marke nije greška. Osnova njihovog vozila je Qooder, quad, tačnije, nagibni četvorotočkaš, ali QV3 kombinuje dva prednja i jedan zadnji točak, po konceptu vrlo nalik onom koji koristi Piaggio MP3. Ipak, sistem prednjeg oslanjanja je znatno drugačiji i umesto viljuške, koristi oscilujuća ramena. Iako zanimljiv koncept, teško da se može pohvaliti prevelikom prodajom van Švajcarske.
Peugeot je svojim modelom Metropolis krenuo koncepcijskom stazom koju je utabao Piaggio. Iako solidnog kvaliteta i uz motor od 400 cm³, čini se da je najveća prepreka boljoj prodaji ovog modela cena od skoro 8.000 evra.
Niken nije prva Yamaha na tri točka. Tricity MW 125, na tržištu se nalazi od 2014. i sasvim solidno se prodaje širom sveta. Osim solidnog skutera sa tri točka, Yamahina cenovna politika sigurno je doprinela dobroj prodaji. Može se kupiti za 3.700 evra, i najjeftiniji je trotočkaš.
Brudeli se ne može kupiti još od 2012. a ni do tada ga nije mnogo njih kupilo. Ipak, zaslužuje pažnju iz dva razloga. Kao prvo ovaj nagibni trotočkaš na bazi KTM Dukea, demonstrira da tri točka nisu rezervisana samo za skutere. Drugi važniji razlog za pažnju je informacija da je Yamaha otkupila patent od Brudelija, pa se ne treba iznenaditi Yamahi sa širokim tragom točkova i oslanjanjem u stilu trkačkog automobila.
Pre 12 godina, kada je lansiran MP3, mnogi su ga videli kao promašaj koji će brže nestati nego što se pojavio. Kad ono, MP3 se i dan danas odlično prodaje, postao je pod marka Piaggia sa kompletnom ponudom od 300, 350 i 500 cm³, pa i izdvojenom verzijom MP3 Yourban Sport. MP3 je dokazao da koncept trotočkaša ima svoje opravdanje i kupce, uprkos dosta visokoj ceni.
Yamaha Niken je prva i poslednja. Poslednja zato što je najnoviji trotočkaš, a prva zato što je prvi motocikl sa tri točka, a ne skuter. Moraćemo da sačekamo još neko, ne previše dugo, vreme i vidimo da li će Niken biti rodonačelnik kategorije, za kojim će a dotrče Honda, Kawasaki koji su već u izvesnim fazama razvoja svojih verzija na tri točka. Ili će Yamaha samo ući u istoriju kao prvi i poslednji proizvođač koji se usudio da ponudi nešto drugačije. Tačnije, Yamaha je samom činjenicom da je u salone dopremila serijski trotočkaš ušla u istoriju motociklizma.