Site icon

Stiže nova Toyota Prius sa AWD-i pogonom

Model koji je proslavio hibridnu tehnologiju sada je dostupan i s inteligentnim pogonom na sva četiri točka

Foto: Toyota

Toyota Prius je originalni i najprodavaniji hibridni automobil na svetu koji se napaja sam, s nasleđem tehničkih inovacija i liderstva koje traje duže od 20 godina. Od uvođenja prvog modela, 1997. godine, preuzeo je samopunjivi hibridni pogon s margina automobilskog sveta da bi u prvi plan postavio izuzetno efikasnu i čistu mobilnost za masovno tržište.
Sada Prius preduzima sledeći korak napred u hibridnom vozačkom iskustvu uvođenjem inteligentnog, električnog pogona na sva četiri točka. Opciono dostupan na novom Priusu za 2019, AWD-i je kompaktan i lagan sistem koji radi automatski kako bi podržao vozača u uobičajenim situacijama kada je potrebno dodatno prianjanje. Sistem se automatski uključuje kada se vozilo pokrene iz mirovanja i pri većim brzinama, kada detektuje gubitak kontakta s podlogom, na primer, na snegu, ledu i mokrim putevima. Rezultat je bezbednija vožnja u teškim uslovima i dodatan mir za vozača.
Konstruisan je posebno za Prius, a mala masa sistema i električno funkcionisanje imaju minimalan uticaj na potrošnju goriva i niske emisije. Kompaktno pakovanje takođe znači mali uticaj na prostor za prtljag.

Foto: Toyota

Sve verzije novog Priusa će biti opremljene drugom generacijom Toyota Safety Sense, s poboljšanim performansama sistema za detekciju i upozoravanje vozača na rizike od nesreće i za pokretanje podešavanja kočenja i upravljanja kako bi se sprečio sudar, automobil zadržao na ispravnoj putanji i bezbednoj udaljenosti od vozila ispred, ili smanjile posledice ako je sudar neizbežan.
Novi sistem, AWD-i (pogon na sva četiri točka – inteligentan) je projektovan posebno za Prius, tako da njegov rad ima minimalan uticaj na izuzetnu efikasnost u potrošnji goriva i niske emisije.
Napravljen je da automatski obezbedi dodatno prianjanje kada vozilo kreće iz mirovanja ili u klizavim uslovima, kao što su sneg, led i vlažne površine puta. Vozač dobija dodatni mir i kontrolu nad vozilom u izazovnijim uslovima vožnje koji se obično susreću u Evropi, kao što su vlažni popločani putevi, snežne planinske rute ili snegom prekriveni prilazni putevi.
AWD-i oprema Prius s dodatnim, nezavisnim elektro motorom bez magneta (prvi u Toyoti) i inverterom, koji se nalazi na zadnjoj osovini a dobija pogon od hibridne baterije. Sistem se automatski uključuje da bi obezbedio dodatan pogon na zadnje točkove pri polasku, pri brzinama do 10 km/h. Pri većim brzinama – između 10 i 70 km/h – ući će u igru, prebacujući obrtni moment na zadnju osovinu kada senzori detektuju gubitak prianjanja.

Foto: Toyota

Električni motor je kompaktan i efikasan, proizvodi maksimalnih 5,3 kW ali točkovima isporučuje visok obrtni moment od 570 Nm s redukcionim odnosom 10.4. Njegove performanse ne umanjuju status Priusa kao Toyotinog lidera u emisiji CO2, a ona po WLTP (svetski usklađenom protokolu testiranja) iznosi 99 g/km (u korelaciji sa NEDC ciklusom to je 77 g/km), što u prevodu znači i potrošnju goriva od 4,4 l/100 km [2]. Za tržišta koja imaju veoma hladne uslove, u Priusu sa AWD-i je dostupna nova nikl-metal-hidridna baterija.
Priusov samopunjiv hibridni pogon je nepromenjen, sa 1,8-litarskim četvorocilindarskim DOHC benzinskim motorom s Atkinsonovim ciklusom i Dual VVT-i inteligentnim varijabilnim otvaranjem ventila, koji radi zajedno sa dva kompaktna ali snažna motora-generatora. Motor je predmetna lekcija u efikasnim performansama, postignuta toplotnom efikasnošću od 40 odsto kroz niz inženjerskih inovacija i poboljšanja, uključujući sistem recirkulacije izduvnih gasova velikog obima, optimizaciju sagorevanja i upravljanje toplotom i mere za smanjenje trenja. Za 2019. godinu Prius koristi motorno ulje niskog viskoziteta koje smanjuje otpor pri klizanju klipova i tako pomaže u održavanju odlične efikasnosti u potrošnji goriva. Emisije izduvnih gasova su u skladu sa najnovijim standardima Euro 6d.
Druga generacija Toyota Safety Sense, standardno ugrađena u sve verzije novog Priusa, uključuje unapređene verzije sistema pomoći pre sudara s detekcijom pešaka, inteligentni prilagodljivi tempomat, upozorenje o nenamernom napuštanje trake, pomoć u prepoznavanju saobraćajnih znakova i automatsko uključivanje/isključivanje dugih svetala. Takođe, uvodi funkciju Lane Tracing Assist, koja pruža napredniju podršku u vožnji.

Next: Hondin Urban EV prerastao u E Prototype za Ženevu