Site icon

Toyota Yaris – slavljenik sa šarmom

Kada se pojavio 1999. Yaris je u svom B segmentu što šta pomerio na neki drugi nivo. Sada slavi 20 godina postojanja

Toyota Yaris je u svoju “do 4 metra” klasu 1999. doneo dosta toga novog. Za nijansu viši od drugih i sa sedištima za nijansu uspravnijima od drugih, doneo je i ponudu prostora koji drugi nisu imali. A doneo je tada i super originalnu 3D instrument tablu, disktabilno čitljivu, ali originalnu čak i za današnje standarde aktuelnih “televizora” umesto instrumenata. Doduše i uz čuvenu Toyotinu “baš me briga za finoću” plastiku kao za dečije igračke. Samo, za hrabrost i ono što drugi nisu imali, moralo se platiti kao otrov, barem kod nas, na tržištu koje sve uvek plati više nego što treba. I da, naravno, uz Yaris je stizala i legendarna Toyotina pouzdanost.
Koketiranje sa relijem
Formom karoserije Yaris je i dalje u osnovi jaje, odnosno kap vode, što je naravno jako dobra vest, obrzirom da je to aerodinamički idealna forma, inače neaerodinamičnih hatchbackova od četiri metra. Sa koeficijentom čeonog otpora od 0,29, Yaris ima odličan rezultat, jako važan za potrošnju goriva. U skladu sa aktuelnim vremenom tu su i neizbežni LED ukrasi svetala za dnevnu vožnju, koji su vrelo uspešno uklopljeni u “lice” Yarisa. Šta više, “lice” mu čak i deluje prilično “namrgođeno” što sigurno duguje povratku Toyote u WRC i koketiranju sa sportom. Sve skupa, dobro i aktuelno, a sasvim slučajna anketa među prolaznicima, pa da budem pošten do kraja, prolaznicama, potvrđuje da je Yaris “šarmer” na prvi pogled.
Toyota ostaje Toyota
Nije tajna da su godine trebale kako bi ultra racionalni Japanci shvatili da evropski kupac pored suve funkcionalnosti u enterijeru traži i malo finoće, i poveli računa o izgledu i materijalima u unutrašnjosti. Novi Yaris je poprilično minimalistički konfigurisan.
Nema milion dugmića i prekidača, kao na primer Ford Fiesta, ali je dosta toga prebačeno na 7” višenamenski ekran, a ono što je preostalo od komandi je jasno i jednostavno. I forme armature su potpuno jednostavne, sa vedrim uklapanjem boja. I što je važno, ne deluju jeftino.
Samo, Toyota ostaje Tojota, pa sama sebi sruši odličnu ocenu plastikom na oplati vrata. Sa druge strane, briljira sa prednjim sedištima, koja su, za ovako mali automobil, bogato dimenzionizana, a da nisu ugrozila i odličnu ponudu prostora putnicima pozadi.

Stražnja klupa, sa naslonom deljivim 40:60 donosi poprilično uspravno sedenje, što nije problem obzirom na dovoljnu visinu krova. I prtljažnik sa svojih 286 litara je dovoljan, pa i veći od dobrog dela konkurencije.
Vozač dobija dobru ergonomiju, ali i dalje je tu nešto toliko standardno za Toyotu. Upravljač odlično odmerenog prečnika i debljine sa komandama na sebi, je podesiv po visini i dubini, ali je raspoloživ hod po dubini kratak. Najlogičnije objašnjenje je da konstruktivno ne može biti duži.
Svi smanjuju Toyota povećava
Nekada je teško razumeti Japance. U vreme kada svi smanjuju zapreminu motora, Toyota u Yaris, pored osnovnog trocilindarskog 1.0, ubacuje novi 1.5 litarski benzinac na mesto dosadašnjeg 1.33 četvorocilindraša. Povelik motor za “pomali” automobil, a fabričko objašnjenje se nalazi u čistijem sagorevanju 1.5 benzinca sa dvostrukim VVT sistemom koji prevazilazi Euro 6 norme.
Sa 111KS iz 1.5 litarskog benzinca Yaris obećava da je ozbiljno dobro motorizovan mališan. U osnovi i jeste. Ipak, treba prihvatiti karakteristiku motora da na visokih 4.000 o/min dostiže maksimalni obrtni moment od 136 Nm, pa samim tim traži da se za dinamičnu vožnju često posegne za menjačem i bude odlučan na gasu. Isto važi i za preticanja koja se na otvorenom putu dešavaju između 70 i 100 km/h. Tada treba dva pa i tri stepena prenosa niže, ako se krstarilo u ekonomičnom šestom. Yarisov motor lepo “zareži” pri povećavanju obrtaja, pa će oni koji vole mlo sportskiji zvuk biti zadovoljni.

Ubrzanje do 100 traje 11 sekundi, a maksimalna brzina je 175 km/h. Fabrički obećanu prosečnu potrošnju od 5 litra nismo videli, i češće se kretala od 6.0 do 6.4 litre. Što se vozne dinamike i udobnosti tiče, Yaris je negde na sredini između udobnog i oštrog. Nije preterano agilan, ali sa svojim kratkim međuosovinskim rastojanjem sasvim uspešno amortizuje naše “brze drumove”. Međutim, definitivno je najbolji tamo gde mu je mesto i predodređeno – u gradu. Okretan, dobro motorizovan i tih, kombinacija je koja čak i gradsku gužvu čini podnošljivijom.
Dobra kupovina
Kada se na sve pomenuto doda i slavljenička Limited Y20 Edition, iako sada već model sa dugim stažom na tržištu i dalje je dobra ponuda. Na žalost kupaca, u ovom rođendanskom paketu ih neće doći mnogo u Srbiju, obzirom da će biti proizvedeno samo malo manje od 2.000 prmeraka, ali ko stigne na vreme, za 14.490 evra se dobija pravi gradski šarmer. A i ako se ne dohvati „slavljenik“ ovaj maličan se može dobiti u brojnim kombinacijama opreme i menjača, pa se lako da naći nešto po sopstvenom ukusu i u skladu sa budžetom.

Model

Toyota Yaris 1.5 VVT-i Y20

Dužina/ širina/ visina (mm) 3.945/ 1.695/ 1.510
Međuosovinski razmak (mm) 2.510
Masa vozila (kg.) 975
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) 1.450
Zapremina prtljažnog prostora (l)

286

Motor

1.5 VVT-i

Gorivo

Benzin

Broj cilindara/ ventila 4/16
Radna zapremina (ccm)

1.496

Snaga pri o/ min. (KS/kW)

111/ 82 pri 6.000

Maksimalni obrtni moment pri 0/ min. (Nm) 136 Nm pri 4.400
Menjač

Šestostepeni manuelni

Ubrzanje 0-100 km/h

11.0

Maksimalna brzina km/h

175

Zapremina rezervoara za gorivo (l)

42

Potrošnja na testu (l/100 km)

6,0-7,6 l/100 km

Cena testiranog modela 16,850 evra
Next: Renault brine za bezbednost naše dece