Site icon

Nobelovac Whittingham tvrdi da će baterije ići unapred

Dobitnik Nobelove Nagrade za hemiju M. Stanley Whittingham, tvrdi da će baterije uskoro postati snažnije i jeftinije

Foto: Bloomberg

M. Stanley Whittingham je jedan od tri naučnika kojima je ove godine dodeljena Nobelova nagrada za dostignuća u hemiji. Whittingham je hemičar i naučnik čja istraživanja su se pokazala ključna za nešto što srećemo u svojim laptopovima, telefonima, a i automobilima – litijum jonske baterije. Whittingham je do svojih prvih otkrića došao pre 40 godina u laboratoriji u New Jersey-u, u vreme kada je radio za petrohemijski gigant ExxonMobil. Upravo tada je uspeo da dobije patent za punjive litijum-jonske baterije.
Whittingham danas sa 77 godina profesor na državnom univerzitetu u New Yorku, tvrdi da će baterije progresivno postajati snažnije, jeftinije i dostupnije. Whittingham dodaje i da se mnogo radi na gustini energije koju će baterija biti sposobna da primi u sebe, ali i postane bezbednija. Time bi trebalo da se udvostruči kapacitet baterija u njihovim trenutnim dimenzijama i masi, odnosno, donese upola manje baterije od današnjih, ali istog kapaciteta. Manje baterije zahtevaće manje materijala u izradi, što znači i njihovu nižu cenu.

Foto: Volkswagen

Na pitanje da li će punjenje automobilskih baterija postati brže, Whittingham daje zanimljiv odgovor: “Da bi se automobilske baterije punile brže, treba im ogroman struja i visok napon, što na kraju ipak skraćuje životni vek baterije. Sa druge strane, prodavci struje baš i nisu zainteresovani za sve brže punjenje automobila”.

Foto: Volkswagen

Prema Whittinghamu, litijum jonske baterije dominiraće narednih 10 godina, obzirom da zapravo na pomolu nema ničega novog. Toyota i brojne druge kompanije rade na čvrstim baterijama, ali još uvek nije jasno da li su sposobne da uskladište dovoljno energije. Možda dovoljno za jedan mobilni telefon, ali ne i u većim razmerama kao što je automobil. Nobelovac kaže i da evidentno postoji opasnost da Kina preuzme monopol na proizvodnji baterija, ali i da današnje baterije koriste samo 25% svog teoretskog potencijala, i dodaje da najbolji naučnici sveta, pod njegovim rukovodstvom, rade na većem iskorišćenju litijum jonskih baterija.

Next: Quartararo na Yamahi nastavlja svoju MotoGP bajku