Site icon

Tek je počela Formula 1 a već prigovori

Šampionat Formule 1 jedva da je počeo, a već su usledili prigovori na tehničku ispravnost Mercedes-AMG bolida i njegovog DAS sistema

Foto: Mercedes-AMG Petronas Motorsport

Šampionat Formule 1 2020. jedva da je počeo, a nakon prva dva slobodna treninga na Red Bull ringu usledili su prigovori na tehničku ispravnost bolida Mercedes-AMG. Doduše, prigovori na inovativni DAS sistem upravljanja po dve ose, koji je tim koristio na predsezonskim testovima se i očekivao, i samo se čekalo njgovo korišćenje na zvaničnom nastupu na stazi u okviru trkačkog vikenda.

Foto: Mercedes-AMG Petronas Motorspor

Oba bolida Mercedes-AMG su opremljena DAS sistemima, a Lewis Hamilton i Valtteri Bottas su ih koristili što se može videti na snimcima sa bolida. Pomeranje upravljača, a samim tim i osovine upravljača, vozači su u mogućnosti da tokom vožnje menjaju ugao konvergencije i divergencije točkova, što u teoriji na pravcima donosi veću brzinu i manju potrošnju pneumatika i goriva.
Iako je DAS još zimus dobio zeleno svetlo od FIA i proglašen legalnim, ostali timovi su najavili svoje prigovore, što su juče i učinili, Red Bull kao prvi. Međutim, uzalud.

Foto – Mercedes-AMG Petronas Motorsport

DAS je od strane tehničkih delegata Formule 1 i FIA, noćas posle ponoći ponovo proglašen legalnim, sa argumentom da je, iako neuobičajen, deo upravljačkog sistema vozila. Da nije deo sistema i da funkcioniše kao poseban sistem, bio bi nelegalan. Ujedno, sistem nije deo oslanjanja ili ogibljenja, pa samim tim ne utiče na rad oslanjanja, što je zabranjeno. Predstavnici Red Bulla nisu zadovoljni argumentacijom, jasno je da se DAS nalazi u sivoj zoni legalnosti, i nastao je po principu da je u Formuli 1 dozvoljeno sve ono što nije striktno zabranjeno.

Foto: Scuderia Ferrari Press Office

Za sada, jedna kontroverza je otklonjena, međutim, iako su se stišale, nisu se završile kontroverze oko motora koje je Ferrari koristio prošle godine i nakon letnje pauze na stazu izašao evidentno mnogo snažniji od ostalih. Zvanično saopštenje da su se Ferrari i FIA “dogovorili”, ali ne i šta su se dogovorili po pitanju, očigledno, nečega nelegalnog, nije zadovoljilo timove, i najavljuju se pravni koraci kako bi se došlo do tačnih informacija šta je Ferrari koristio na svojim motorima. Sumnja se da je bilo malverzacija sa senzorom protoka goriva koji ograničava potrošnju, a koji je Ferrari uspeo nekako da zaobiđe. Upravo zbog toga, za sezonu 2020. svi motori su dobili još jedan senzor protoka goriva, kako ne bi bilo “zaobilaženja” pravila.

Next: Maseratijev V6 i nije baš tako nov