Kada se postavi pitanje o potrošnji automobilskih guma isto kao i kod potrošnje goriva, najtačniji odgovor je – zavisi
Evropske statistike
U praksi, evropske statistike pokazuju da je prosečna pređena kilometraža sa jednim kompletom guma između 25 i 50.000 kilometara kod vozača koji imaju normalan (umeren) stil vožnje, ali mogu dostići i 75.000 pređenih kilometara kod vozača sa izrazito laganim stilom vožnje. To tako, mogu pasti i na samo 10.000 kod vozača koji od automobila i pneumtika traže sve što može. To znači da iako su gume projektovane za prelaženje 40-50.000 kilometara, stvarna eksploatacija može da iznenadi.
5 elemenata koji se ne mogu predvideti
Postoji barem pet elemenata koji utiču na kilometražu koju će gume izdržati. Kao prvo – tip automobila, čija snaga motora i obrtni momenti sa kojima raspolažu i snaga kočionog sistema mogu biti odlučujući. Isto tako, održavanje i stanje u kojem se vozilo nalazi utiče na potrošnju guma. Redovno održavana vozila (geometrija trapova, upravljački sistem, sistem oslanjanja i ogibljenja) su nježnija prema sva četiri pneumatika. Masa vozila takođe igra značajnu ulogu u potrošnji guma, isto kao i činjenica koliko često i dugo se vozi natovareno vozilo. Ne može se zanemariti ni kakvim putevima se vozi – autoput manje troši pneumatike od gradskih ulica ili puteva sa mnogo krivina. Na to dolazi i elemenat kakvog tipa je površina puteva kojima se vozi – abrazivna ili manje abrazivna.
Da li veličina guma utiče na trajnost?
U dilemi o trajanju guma ne može se zaboraviti ni koji tip gume se koristi obzirom na njihove konstruktivne razlike – turistička, sportska, zimska, all season, tek da pomenemo samo neke kategorije. Sportska guma svakako nije predviđena za vozilo koje se najčešće vozi maksimalno opterećeno. Na kraju i dimenzija guma utiče na njihovu potrošnju – na identičnim automobilima, gume različitih dimenzija i različitih dezena mogu dostići kraj svog životnog veka pri vrlo različitim kilometražama.
Jasno je da četiri nove gume na gradskom automobilu u perspektivi imaju veću kilometražu od četiri gume na automobilu sa sportskim karakteristikama, ili u svakom slučaju na težem automobilu. Gume za sportske automobile imaju veću kontaktnu površinu da bi imale bolji kontakt sa podlogom, ali upravo zbog toga imaju i više trenja, koje ih brže troši. Mora se imati na umu da guma koja je projektovana da pređe 50.000 kilometara na gradskom automobilu a umerenom vožnjom, može imati upola kraći vek sa vožnjom koja podrazumeva “potpisivanje” pri svakom polasku.
Navike prave razliku
Lista navika koje prave razliku u trajanju guma je podugačka, od neispravnog pritiska vazduha koji dovodi do bržeg i neravnomernog trošenja, pa do agresivne vožnje koja je daleko od idealne po životni vek guma, a koje će sa fabričke dubine dezena od 8 mm, brzo stići do zakonskog minimuma od 1.6 mm. Gume se mogu sačuvati i u svakodnevnim situacijama kao što je parkiranje, izbegavanjem okretanja upravljača kada vozilo stoji, obzirom da se tada stvara najveće trenje između gume i podloge. Na kraju, ostaje da je gumama najlepše na dugim pravcima i ujednačenim brzinama na autoputu, koji su najbliži laboratorijskim uslovima. Planinski putevi, krivine, stalna ubrzavanja i usporenja svakako neće produžiti životni vek guma na automobilu, a pogotvo uslovi gradske vožnje su više nego zahtevni za gume, uz tipične stalne promene pravca i brzine vozila.