Automobili Dacia ne važe samo za pristupačne i pouzdane, već su i nadaleko poznati po tome što su izrađeni od izdržljivih delova
Nije neobično videti automobile Logan i Duster koji su prešli nekoliko stotina hiljada kilometara! Dacia uživa dobar glas ne samo zbog puke sreće. Dugovečnost automobila Dacia (i dalje) ostaje dobro čuvana tajna koju znaju samo oni u laboratorijama u Tehnološkom centru Titu. Smešten je 45 minuta severozapadno od Bukurešta u Rumuniji. Tamo Dacijini inženjeri rigorozno testiraju unutrašnje i spoljašnje delove svih modela kako bi proverili njihov kvalitet i čvrstoću. Zašto? Kako bi kupcima garantovali dugotrajnost automobila. Kako? Oponašanjem procesa starenja. Uronimo u jedinstveni svet unutar laboratorija.
„Zahvaljujući metodama ispitivanja osmišljenim u laboratorijima u Tehnološkom centru Titu, možemo garantovati da su delovi koji se koriste na vozilima Dacia vrhunskog kvaliteta”, kaže Nicoleta, ekspert za starenje polimera.
Tehnološki centar Titu se nalazi nedaleko od Bukurešta. Od 2010. godine se u srcu ruralne Rumunije nalazi ovaj savremeni kompleks. 600 zaposlenih, 350 hektara područja za testiranje i spoljašnjih ispitnih staza: ključni sastojci koji garantuju nivo kvaliteta koji očekujemo od najnovijih Dacijinih vozila. Unutar centra se nalaze dve laboratorije za testiranje izdržljivosti materijala gde svaki model prolazi kroz niz testova kojima se oponaša proces starenja. U samo nekoliko nedelja, testovi simuliraju godine stvarnog starenja i različite vremenske uslove. Stručnjaci zatim pomno analiziraju svaki uzorak svakog materijala.
Prva stanica obilaska: centar za testiranje izdržljivosti polimera i tečnosti. Testiraju se delovi izrađeni od raznih materijala pa tako i od plastike. Oblikovana i izlivana u mnoštvo oblika, plastika je glavna komponenta unutrašnjosti automobila: kontrolna tabla, menjač, vrata… svugde je! Podrazumeva se da ako je pri proizvodnji automobila korišćena nekvalitetna plastika, tada će se većina delova s vremenom neminovno oštetiti.
Svaki dan su u laboratorijskim ispitnim komorama brojni uzorci izloženi UV zracima – ukupno do 3000 sati. Delovi su izloženi nivoima zračenja poput onih koje bi morali da izdrže tokom nekoliko godina izlaganja suncu. Uzorci takođe provode nekoliko nedelja u vremenskim komorama koje stvaraju ekstremne uslove temperature i vlažnosti, u rasponu od -40°C do +100°C. Cilj je ispitati otpornost delova u svim vremenskim prilikama. Nakon što delovi prođu kroz ispitne komore, analiziraju se i upoređuju sa neostarelim kontrolnim uzorkom.
Tokom vremena, delovi se takođe mogu iskriviti, saviti ili čak slomiti. Zato se u laboratoriji za izdržljivost polimera i tečnosti koristi mašina za rastezanje plastike kako bi se testirala tačka loma.
U završnoj proizvodnji se koriste samo materijali koji su prošli sve testove.
Otvoren 2015. godine, centar za koroziju je druga jedinstvena laboratorija u Tituu. Svi metalni delovi prolaze kroz testove u komori za ubrzanje procesa korozije. Boja štiti metalne delove na novim automobilima, ali otkriveni metal usled nesreće ili ogrebotine predstavlja rizik od korozije.
Osim malih uzoraka, testirani su i celi delovi poput poklopca motora, poklopca prtljažnika, vrata i šasije. Hromirani i pocinkovani delovi kao što su bubanj-kočnice i diskovi, vijci i amblemi takođe su podvrgnuti testiranjima. Uronjeni su u komoru za ubrzanje procesa korozije gde su izloženi ekstremnim vremenskim uslovima sa varijacijama temperature, vlage i sastava kvaliteta vazduha. Nakon komore, korozija oko ogrebotina se analizira pomoću pomno osmišljenog sistema bodovanja.
Osim simulacija prirodnih vremenskih uslova, testiraju se i analiziraju uticaji hemikalija na karoseriju. Odmah do komore za ubrzanje procesa korozije, odvija se poseban test izlaganja metalnih delova hemikalijama kao što su tečnosti za pranje vetrobranskog stakla ili antifriz.