Formula 1 – FIA je konačno odobrila pravila po kojima će biti konstruisan epogonske jedinice od 2026. godine
Formula 1 – FIA je konačno odobrila pravila po kojima će biti konstruisane pogonske grupe, sa kojima će bolidi izaći na start prve trke F1 sezone 2026. Dogovor između FIA i predstavnika timova uključujući i predstavnike Volkswagen Grupe potpisan je na sastanku World Motor Sport Council (WMSC), na kojem su unapređena pravila za sezone 2022. i 2023. vezana za pojavu poskakivanja automobila i standarde konstrikcije zaštite u slučaju prevrtanja. Usaglašavanje i definisanje tehničkih pravila za nove pogonske grupe konačno i potuno otvara vrata za ulazak Porschea i Audija u Formulu 1, što će najverovatnije uskoro biti i zvanično saopšteno.
Ključne stavke novih pravila su:
- Održavanje atraktivnosti takmičenja: Pogonske jedinice će i dalje koristiti 1.6 litarski V6 turbo motor sa unutrašnjim sagorevanjem sa visokim brojem obrtaja. Imaće slične performanse sa aktuelnim, kako bi se smanjile razlike u raspoloživoj snazi i unapredila konkurentnost na stazi.
- Ekološka održivost: Pogonske jedinice će od 2026. godine imati unapređenju po osnovi isporuke snage od strane elektromotora do 50%, i korišćenje 100% goriva iz obnovljivih izvora.
- Finansijska održivost: Finansijska regulativa po pitanju pogonskih grupa redukovaće ukupne troškove za timove, ali isdovremeno zadržati vrhunska tehnološka dostignuća koja su osnova Formule 1.
- Atraktivnost za nove proizvođače pogonskih grupa: Pravila su definisana sa namerom da privuku nove proizvođače u takmičenje.
Poslednji deo svakako se odnosi na marke Volkswagen Grupe, a Dr Helmut Marko je već izjavio da ukoliko se nova marka pojavi sa Red Bull-om će udružiti snage i može računati na vrhunske uslove koji već postoje u sedištu tima u Milton Keynes, uključujući i šest probnih stolova za ispitivanje i testiranje pogonskih jedinica.
Po svemu sudeći već od prve trke posle letnje pauze koja se vozi na stai Spa u Belgiji, podićiće se dosta prašine u vezi pojave poskakivanja bolda i novih pravila koja treba da pod kontrolu dovedu ovaj aerodinamički fenomen vertikalnih kretanja vozila.
Tehnički delegati će pažljivije kontrolisati fleksibilnost “daske” koja je postavljena celom dužnom poda vozila. Fleksibilnost ovog dela je sada definisana na 2 mm, a spekulše se da su neki timovi eksploatisali fleksibilnost do čak 6 mm. Najglasniji u zastupanju teorije da fleksibilnost treba definisati i kontrolisati bio je Toto Wolff, šef tima Mercedes-AMG.
Od trke u Belgiji FIA će meriti nivo oscilacija i od timova očekivati da svoje bolide postavljaju tako da je prag poskakivanja na bezbednom nivou. Pored toga, nova, dodatna pravila za tekuću i sledeću sezonu Formule 1 kažu da redefiniše krutost “daske” na podu vozila i meri na otvorima predviđenim za merenje. Za 2023. godinu ivice poda vozia biće povišene za 15 mm, kao i ulazno “grlo” difuzora, a krutost samog difuzora biće povećana. Biće obavezni senzori koji će meriti poskakivanje.
Jasno je da, iako su prihvatili izmene u pravilima u toku sezone, neće svi timovi biti oduševljeni novim pravilima. Iako je Christian Horner odbacio spekulacije da upravo Red Bull najviše koristi fleksibilnost, a sumnja se da je istu sivu zonu uspešno eksploatisao i tim Ferrari.