Site icon

MotoGP Yamaha od kraljice do pepeljuge

Foto: Yamaha MotoGP Racing Team

MotoGP Yamaha je od statusa Kraljice stigla do statusa Pepeljuge a na M1 nijedan pokušaj ne uspeva da popravi stvari

Foto: Yamaha Racing MotoGP Team

MotoGP Yamaha je od statusa Kraljice stigla do statusa Pepeljuge, a na M1 nijedan pokušaj ne uspeva da popravi stvari. Tim se oslanja na podatke iz prošlosti, a vozači traže promenu menataliteta u Yamaga MotoGP Racing timu.
Ne tako davno, Yamaha YZR M1 MotoGP motocikl bio je nedosanjani san za mnoge, a ostvarenje za retke vozače. Yamaha M1 bila je brza i efikasna u rukama iskusnih vozača ali i početnika. Yamaha M1 je mala status motocikla lakog za vožnju (onoliko koliko MotoGP motocikl uopšte može biti lak za vožnju). Na Yamahi M1 su Valentino Rossi i Jorge Lorenzo ispisivali istoriju, a na dobrom putu bili i Fabio Quartararo i Franco Morbidelli. Danas, u MotoGP sezoni 2023 to deluje kao daleka prošlost.
Nakon prvih pet trka Yamaha je poslednja u plasmanu konstruktora, čak i iza Honde za koju svi misle sve najgore. Yamaha ima 58 poena, malo više od trećine onoga što ima Ducati, i malo više od onoga što je do sada sakupio KTM. Jednostavno rečeno, Yamaha MotoGP projekat je u „kanalu“.

Foto: Yamaha Racing MotoGP Team

Yamaha M1 se muči, to nije nikakva vest, a poslednju pobedu Yamaha je slavila pre skoro godinu dana 19. juna 2022. u Sachsenringu. Od tada do danas, samo tri podijuma uspeo je da osvoji Quartararo, MotoGP šampona sveta iz 2021. i to na istoj toj M1 Yamahi.
Zapravo, u tom trenutku pao je mrak u garaži Yamahe. Quartararo je nakon 10 trka imao u džepu tri pobede i pet podijuma i vodo je u šampionatu. Epilog se zna.
U Iwati su shvatili da je nešto krenulo po zlu, pa su krenuli u saradnju sa Lucom Marmorinijem, poznatim i iz Formule 1 iskusnim inženjerom, sa ciljem da revitalizuju redni četvorocilindraš koji pokreće M1, po kojem je Yamaha jedinstvena na MotoGP gridu. Uporedo, pokušavali su da unapred poprilično zastarelu aerodinamiku oplate motocikla. Zapravo, nakon dosta godina, na predsezonskim testovima boks Yamahe je bo zakrčen novim delovima, ramovima, krilima i sklopovima. Međutim, kada je MotoGP sezona 2023. počela, poboljšanja nije bilo u odnosu na 2022. Yamaha M1 je brza kada je sama na stazi, ali kada je u grupi vozač nema šanse. A da bi se kvalifikovao ispred grupe nije moguće – M1 nema vrhunsku brzinu u jednom brzom krugu.

Foto: Yamaha MotoGP Racing

Na trci u Lemanu, Quartararo je priznao poražavajuće – oslanjam se na postavku iz 2021., a ako se problemi nastave, prilagodiću se. I Morbidelli je koristio postavku M1 iz prošle sezone. Jednostavno, po Yamahu 2023. ništa ne ide kako treba.
Zašto? Ako bi ga mi znali, znao bi ga i tim. Vozači su godinama unazad tražili više snage iz agregata, sada su je konačno dobili i samo je zakomplikovalo situaciju – isporuka snage je agresivna i pokvarila je tradicionalno veliku stabilnost M1 u krivinama. Sa druge strane, unapređenje snage nije pratilo unapređenje efikasne aerodinamike.

Foto: Yamaha Racing MotoGP Team

Quartararo kaže: „Pogledajte krila na KTM-u, kada bi ih stavili na M1 izgubili bi mnogo na brzini. Zapravo, elementi oplate na M1 stvara najmanje aerodinamičkih sila na gridu, u vreme kada se MotoGP dobija i gubi na aerodinamici. Da podsetimo, KTM se za pomoć u aerodinamici obratio inženjerima u Red Bull Formula 1 timu. Aerodinamika ne dozvoljava propinjanje, motocikl na kočenju i u krivinama čini stabilniji.
Pored tehničkih razloga za kašnjenja i zakašnjenja, Yamaha Racing MotoGP tim ima i ljudske probleme. Mentalitet Yapanaca mnogo je drugačiji od Evropljana, koji mnogo sporije sagledavaju i rešavaju probleme. Čak se i HRC obratio za pomoć Kalexu, kako bi konačno došao do novog i drugačijeg rama. Quartararo je priznao da im Cal Crutchlow pomaže da promene mentalitet inženjera. U osnovi, ljubitelji automobilizma za ovaj sindrom znaju. Toyota Formula 1 projekat ušao je u anale kao najskuplji projekat koji nije doneo rezultate. Centrala tima bila je pored Kelna u Nemačkoj, ali se odlučivalo u Japanu. Tadašnji šef tima Owe Andersson je bio u agoniji oko sporog i neefikasnog procesa odlučivanja za najmanju sitnicu.
Šta god da je razlog posrnuća forme Yamahe, Quartararo i Morbidelli su se našli na motociklu i u timu koji je nekada bio Kraljica, a sada je ostarela Pepeljuga koja je izgubila ono što valja a ništa novo i dobro nije dobila. Tim kopa po prošlosti da bi našao rešenja za budućnost, a to je jako rizična operacija kada konkurencija, i to iz Evrope krupnim koracima ide unapred.

Next: Formula 1 – Honda motori u Aston Martinu