Test Toyota Prius 2.0 PHEV je test jedne nove Toyote po mnogo osnova, a ne samo nove generacije modela Prius
Test Toyota Prius 2.0 PHEV je test jedne nove Toyote po mnogo osnova, a ne samo nove generacije modela Prius. Šta više, nova, aktuelna Toyta Prius nema baš ništa zajedničkog sa svojim prethodnicima, koji su bili dobro prodavani, visoko vrednovani, ali i sve samo ne atraktivni i zanimljivi za vožnju.
Dosta je vode Dunavom proteklo od kada je Toyota sablaznila automobilski svet 1995. kada je kao automobil sa pogonom bućnosti predstavila Prius sa hibridnim pogonom. Dve godine kasnije, isti taj pogon našao se u serijskom modelu, a malo ko je tada verovao da je komplikovani (i skupi) Toyotin hibridni pogon postati rodonačelnik nečega što 25 godina kasnije bezmalo ima svaki automobil, u pokušaju smanjenja potrošnje i emisije CO2. Dobro, nećemo ovom prilikom diskutovati da li u kompletnom procesu proizvodnje i eksploatacije hibrid donosi manje zagađenje, to je vrlo diskutabilno.
Samo, tada a i čitave četiri generacije kasnije, Toyota je Prius koncipirala i projektovala za populaciju kupaca koja baš i nije tražila atraktivan automobil, nego pre svega ekonomičan, funkcionalan i svakodnevno lako upotrebljiv. Zapravo, decenijama je Toyota igrala na dve glavne karte koje su bile pouzdanost i funkcionalnost iznad svega, a emotivni deo koji (bi) treba(lo) da izazove automobil je prepuštala drugima. Šta više, nije tajna da je šefovima Toyote dugo trebalo da prihvate činjenicu da nisu svi kupci super-racionalni Japanci i da im smeta plastika koja škripuće i zveči u automobilu. Tek pre par godina šef Toyote, Akio Toyoda, inače unuk osnivača komapnije, rekao je javno, jasno i glasno: „Nema više dosadnih Toyota“.
Toyota Prius 2.0 PHEV je otelotvorenje te izjave. U svojoj petoj generaciji Prius izgleda spektakularno dobro, i umesto amblema Toyota bez ikakvih dilema mogao bi da stoji znak Lotus. Toyota Prius postala je automobil za kojim se na ulici okreće. Pa kako to? Tako što je od lift back limuzine Prius postao ni manje ni više nego nizak i širok kupe i to poželjan, samo od strane koga? Toyota Prius 2.0 PHEV gađa sasvim drugačiju populaciju kupaca nego do sada, mlađu, dinamičniju i emotivniju prema automobilu. A Toyota je sebi mogla da dozvoli luksuz da ime Prius vezano za jedno, podari nečemu drugom. Doduše, ako nas neko pita, ovaj novi Prius bi se sa punim pravom mogao zvati Celica, pa makar i sa petora vrata. Doduše, „vaskrs“ legendarne Toyote Celice je najavljen, pa ćemo tek videti šta će se izroditi.
Toyota Prius 2.0 PHEV nije preterano veliko vozilo. Karoserija je duga 4.60 m, ali je međuosovinski razmak sa 2.75 relativno velik. Ono što Toyota Prius 2.0 PHEV čini spektakularnim je klinasta karoserija niska samo 1.42 metara. Na sve to dolazi podatak da je ovo fast-back, ali i da u osnovi ima izrazito velika vrata. Zapravo, besmisleno je opisivati Toyotu Prius 2.0 PHEV, fotografije to rade mnogo bolje, ali skidamo kapu Toyoti na odluci da penzioniše Prius da bi napravila Prius i da ne pokušava nesuvislim talasima na karoseriji da postigne vizuelne efekte. Ovako monolitna karoserija to radi savršeno i donosi nikad atraktivniju Toyotu.
Testiran i model ima kompletno ime Toyota Prius Plug-In 2.0 PHEV 5D E-CVT Premium iz čega se dosta toga može pročitati. Po pitanju enterijera, ovo je najviši paket opreme, što podrazumeva maksimalno opremljeni model. Razumljivo, obzirom na potpuno drugačije proporcije vozila, potpuno je drugačija ponuda prostora u kabini Toyote Prius. Pre svega, uočljiv je novi stil dizajna, a uočljivo je da se mnogo manje igralo sa tvrdom plastikom. U osnovi, novo i bolje što važi za karoseriju važi i za kabinu. Samo, činjenica je i da se u spušteni, iako ne previše, kupe mora malo sagnuti da bi se ušlo u kabinu.
U prednjem delu ponuda prostora je odlična. Vozačevo sedište je elektropomično sa ventilacijom i grejanjem, odlično dimenzionisano i lako podesivo u željeni položaj. Međutim, suvozačevo sedište nije elektropomično, ali što je lošija vest, nije ni podesivo po visini, a relativno je visoko, pa se suvozaš poprilično mora sagnuti kako bi ušao u vozilo. Ali, praštamo ovaj deo zbog prelepe forme karoserije.
Zadnja klupa je po ponudi prostora za noge putnika dobra, čak odlična, ali je ponuda prostora za glave putnika platila ceh kupe liniji krova. Osobe do 180 cm će sedeti pristojno, od 180 do 185 na „knap“ tako da kosom dodiruju plafon, a preko toga teško da treba da putuju Toyotom Prius.
A i pojam putovanje četiri osobe sa prtljagom je kompromitovan što formom karoserije, što hibridnim pogonom. Prtljažnik je skromne zapremine do samo 285 litara, koliko ima i svaki model B segmenta, a platnenio pokrivač prtljažnik služi samo za skrivanje od pogleda i ništa više. Ali, opet praštamo Lotusu, pardon, Toyoti Prius. Previše nam se sviđa.
Instrument tabla i infotejment su kombinacija onoga što praktikuju Tesla i Peugeot, ali na Toyota način, i to nije loše. Digitalna instrument tabla nije preteano velika, poprilično je daleko od upravljača, a vozač je gleda preko upravljača, kao u Peugeot i-Cockpitu. U praksi, funkcioniše, solidno, ali u zavisnosti od visine vozača i pozicije njegovog sedenja. Zapravo, ovakav neuobičajen raspored posledica je činjenice da je vetrob ransko staklo pod vrlo oštrim uglom, a njegova donja ivica podaleko od ivice armature bliže vozaču, pa je zapravo armatura ozbiljno široka.
Višenamenski ekran je velik, 12.3“ (u visokim paketima opreme, inače je dijagonale 8“). Koncipiran je tako da se infotejment sa navigacijom vrlo, vrlo jednostavno koristi, a jako dobra vest je da Toyota Prius 2.0 PHEV ima podosta klasičnih fizičkih prekidača i nema beskonačne potere za funkcijama na ekranu. Nekome je možda draže igranje po ekranu, ali ima nas koji još uvek volimo prečice.
Unutrašnje ogledalo ima opciju prikaza slike sa kamere i situacije iza vozila (ili je normalno ogledalo). Da, pohvalno i tehnološki napredno, međutim, vozačima koji nose naočare izvesne dioptrije, gledanje slike sa kamere biće vrlo nezgodno i gotovo neupotrebljivo. Naglašavamo, samo za izvesne dioptrije, a konkretno loše iskustvo je za progresiv stakla sa plus dioptriom.
Platforma modela Toyota Prius 2.0 PHEV potpuno je nova. Prednje oslanjanje je MacPherson tipa sa opružnim nogama, dok je pozadi sistem uobičajen na trkačkim automobilima – dvostruka trouglasta ramena. Testirana Toyota Prius 2.0 PHEV ima dvolitarski benzinski motor koji sa svoje strane obezbeđuje 151 KS pri visokih 6.000 o/min sa 188 Nm maksimalnog obrtnog momenta. Elektromotor je sinhroni, integrisan je u prenos ima 163 KS i 208 Nm. Pored učešća u pogonu, elektromotor zamenjuje još dva uobičajena agregata – starter (anlaser) i alternator.
Maksimalna snaga koju ova pogonska griupa isporučuje je 223 KS, a prenos snage je na prednje točkove preko CVT menjača. Dodatak je i ono što piše u imenu modela – PHEV. Toyta Prius više nema samopuneći hibrid (HEV) nego je PHEV. U prevodu, Toyota Prius 2.0 PHEV ima bateriju kapaciteta 13.6 kWh, što je znatno više nego u dosadašnjim modelima Prius, a osim dopunjavanja u vožnji, može se puniti na stanici za punjenje ili na kućnoj utičnici.
U vožnji Toyota Prius 2.0 PHEV, kao što potpuno drugačije izgleda od prethodnika ima i potpuno drugačiju voznu dinamiku. Za početak ima uske a velike pneumatike 195/50 R19, koji deluju da nisu sposobni da se izbore sa centrufugalnim silama u krivinama. To je zabluda, sposobni su i to iznenađujuće dobro. Toyota Prius 2.0 PHEV evidentno ima nisko težište i odličan raspred masa vozilameđu osovinama, a što je najvažnije i iznenađujuće malu masu – prazna teži samo 1.570 kg, što je za PHEV spekatkularno mala masa. Zahvaljujući pomenutom, upravljanje je preciznio i direktno, mada ne baš onoliko koliko najavljuje oblik.
Ipak Toyota Prius 2.0 PHEV nije baš pravi sportski kupe, nego samo jako liči na sportski kupe. Sa druge strane, to nije loša vest. Sportsku kupe bi bio tvrd i neudoban, a Toyota Prius 2.0 PHEV je sasvim prijatno udobna. Dakle, ogibljenje je trimovano za one koji žele da izgledaju kao sportisti, ali to baš i nisu. Forma karoserije donosi poprilično lošu preglednost unazad, ali kada je parkiranje u pitanju 360 kamera je od velike pomoći. Od velike pomoći su i brojne asistencije koje Toyota Prius 2.0 PHEV ima standardne već od od osnovnih paketa opreme.
Koliko znači kombinovani pogon? U elektro modu uspeli smo da pređemo 52 kilometra i ne potrošimo ni kap goriva, a baterija se zapravo vrlo brzo napuni i ne treba biti lenj i ne puniti je. Međutim, Toyota Prius 2.0 PHEV je impresivno mali potrošač i kada se baterija isprazni za EV vožnju pa će putni računar pokazivati zanimljive brojke koje jedva da prelaze preko četiri litre.
Odlična vest je da su inženjeri ukrotili neurotično režanje SUS motora tokom ubrzavanja karateristično za CVT menjač, a podjednako su impresivna i međuubrzanja i spremnost Toyote Prius 2.0 PHEV da se odazove na komandu gasa. Podatak da do 100 km/h ubrzava ua samo 6.5 seknundi nije za potcenjivanje. Za razliku od mnogih, sa punom baterijom i rezervoarom goriva, ovaj model ima i autonomiju od dosta preko 700 kilometara.
Na kraju, Toyota Prius 2.0 PHEV nas je osvojila. Da, ima poneku manu, ali ovo je prelep, atraktivan i ekonomičan automobil. Samo, koliko ovaj ponovo rođeni Prius, kako ga sama Toyota naziva košta? Prius nikada nije bio jeftin, a nije ni sada. Testirano vozilo košta 57.400 evra, a cena za osnovni Elegant paket opreme kreće od 47.990 evra. Poprilično, mora se priznati.
Model | Toyota Prius Plug-In 2.0 PHEV 5D E-CVT Premium |
Dužina/ širina/ visina (mm) | 4.600/ 1.780/ 1.430 |
Međuosovinski razmak (mm) | 2750 |
Masa vozila praznog (kg.) | 1570 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) | 1995 |
Dozvoljena masa prikolice sa kočniciom kg | / |
Zapremina prtljažnog prostora (l) | 285/1.600 |
Motor | Benzin |
Gorivo | Benzin |
Broj cilindara/ ventila | 4/16 |
Radna zapremina (ccm) | 1986 |
Snaga pri o/ min. (KS) | 151 pri 6.000 |
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) | 188 / od 4.400 do 5.200 o/min |
Elektromotor | Sinhroni |
Snaga KS | 163 |
Maks. Obrtni moment Nm | 208 |
Ukupna snaga pogona KS | 223 |
Kapacitet baterije | 13.6 kWh |
Menjač | CVT |
Ubrzanje 0-100 km/h | 6,8 |
Maksimalna brzina km/h | 177 |
Prosečna potrošnja na testu l/100 km | 4,1 |
Zapremina rezervoara | 40 |
Cena testiranog modela | 57.400 evra |