Moto test – Yamaha MT-09 je za sezonu 2024. stigla osvežena, utegnuta i sa namerom proizvođača da ispravi nedostatke
Moto test – Yamaha MT-09 je za sezonu 2024. stigla osvežena, utegnuta i sa namerom proizvođača da ispravi nedostatke. Već je 11 godina prošlo od kada je 2013. Yamaha predstavila MT-09, sa tada potpuno novim trocilindarskim agregatom, kao naslednik modela Yamaha FZ8, sa više cilindara, ali manjom radnom zapreminom. Još tada, pre više od jedne decenije, Yamaha je prilično samouvereno svoj model nazvala skraćenicom „MT“, verujući u svoj crossplane CP3 agregat ugrađen u novog „nakeda“. „Master of torque“, odnosno vladar obrtnog momenta je u novom „nakedu“ koji je stavom uveliko koketirao sa Supermoto stavom i konkurentima, trebao je doneti nešto stvarno novo – od stila (tada uvedeni Dark side of Japan koji je malo ko shvatao), preko performasi, užitka i imenom obrećanog obrtnog momenta, odnosno elastičnosti.
Yamaha MT-09 (sa svojim evolucijama) pokazala se kao pun pogodak, ako se kupci pitaju. Samo u Evropi prodato je preko 100.000 komada. Međutim, Yamaha MT-09 nije od starta bila baš savršena. Uz nesporno odličan agregat išao je i prilično nedefinisan i neprcizan prednji deo. Yamaha je toga bila svesna, ili barem činjenice da može bolje kako bi se takmičila sa konkurentima kao što su Triumph Street Triple R, KTM 890 Duke i Ducati Monster. To je i učinjeno detaljno revidiranim izdanjem MT-09 za 2021. godinu.
Za sezonu 2024. Yamaha je pripremila MT-09 koji je ponovo prošao kroz reviziju. Stara je istina da se sa malo toga urađenog može dosta toga premeniti, pa Yamaha zapravo nije menjan CP3 agregat, ram, zadnje osilujuće rame i pomoćni ram. Doduše, tačnije bi bilo da nije krupnije menjano. Ali, jeste promenjena pozicija sedenja koja je pomerene unapred, čime je promenjen i balans motocikla, geometrija prednje viljuške i postavka prednjeg ogibljenja. Ne do granice da postane „track only“ jurilica, ali sasvim dovoljno ima još bolji balans između vožnje za uživanje i traženja limita.
Yamaha MT-09 ima vizuelnih novina koje su kako kozmetičke tako i funkcionalne. Novi prednji deo sa novim farom je „povukao“ na Transformers stil, koji se sve više useljava u moto industriju. Poštujući da su ukusi različiti, dodajemo da se nama baš i ne sviđa novo „lice“, isto kao i ružni prigušni lonac koji dominirad donjim delom motocikla.
Nov je i oblik rezervoara, koji ne samo da deluje još oštrije oblikovan, nego je spušten za 30 mm i proširen za 60 mm u odnosu na dosadašnji MT-09. Među novinama je i novi Brembo glavni kočioni cilindar, koji bi trebao doneti bolji osećaj i lakše doziranje kočione sile, ali i brže inicijalno kočenje.
Značajnije je da Yamaha MT-09 za 2024. ima upravljač spušten za 34.4 milimetra, malo pomeren unazad, kao i nogostupi (fuzasteri) koji su pomereni 30.5 mm unazad i 9.5 mm nagore. Uz visinu sedišta od 825 mm, niski vozači sede značajno pomereni unapred, visoki sede odlično, dok vrlo visoki imaju još više problema da se spakuju na MT-09 zbog podignutih nogostupa. Optimum visine vozača za Yamahu MT-09 je između 175 i 185 cm.
Nov je TFT dijagonale 5“ u smislu grafike, menija, ali i povezivanja sa mobilnim telefonom. Generalno, Yamaha je za MT-09 unapredila elektroniku. IMU u šest osa se sada još lakše kontroliše i podešava od strane vozača, koji pored tri osnovna moda vožnje (Rain, Street, Sport) i ima i dva potpuno podesiva moda po pitanju rada ABS-a osetljivog na nagib, kontrole proklizavanja i propinjanja. Zanimljivo je da Street mod donosi nekšto mekše mapiranje agregata i nježniju isporuku snake, ali identičnu maksimalnu snagu kao i Sport mod. Preko MyRide aplikacije, postavke modova vožnje mogu se raditi i preko mobilnog telefona.
Agret CP3 sa svojih 890 cm³ nije menjan. I dalje ima maksimalnih 119 KS pri 10.000 o/min i 93 Nm maksimalnog obrtnog momenta pri 7.000 o/min. Međutim, promenjeni su usisnici vazduha, koji uz dve rešetke na rezervoaru koje služe kao pojačavač zvuka, vozaču donose još impresivniju zvučnu sliku u vožnji. Od mehaničkih novina, Yamaha je u novi MT-09 ugradila i novi quickshifter teće generacije, sa dve postavke rada. Prva postavka omogućava klasičnu promenu stepena prenosa bez kvačila naviše i naniže pri ubrzvanju i usporavanju, dok druga dozvoljava i downshift tokom ubrzavanja i upshift tokom usporavanja.
Uz nešto tvrđu postavku ogibljenja napred, za nijansu mekšu pozadi i (poprilično) promenjen položaj sedenja, Yamaha MT-09 u svojoj najnovijoj evoluciji je…pa ne baš potpuno drugačiji motocikl nego do sada, ali značajno drugačiji. Zapravo, prvo što se primeti je sjajni CP3 agregat, koji je dobio još uverljiviji zvuk, a deluje da čak ima i još višu kulturu rada sa menje vibracija, što je verovatno subjetivan osećaj. U svakon slučaju, ovaj agregat je dragulj motociklizma sa svojom neograničenom elastičnošću spremnošću da uvek i iz svih obrtaja isporuči snagu. Pomenuli smo novi quickshifter. Promene stepena prenosa naviše i naniže bez kvačila su fantastične – mekane i precizne. Zapravo, može se naći podatak da je šestostepeni menjač dobio određene konstruktivne izmene i drugačije zupčanike. Šta god da je Yamaha radila, sjajno je po tom pitanju uradila.
Novi položaj sedenja gura vozačevo telo ka napred i samim tim je, pored postavke ogibljenja, balans motocikla promenjen. Yamaha MT-09 sada evidentno preciznije i definisanije ulazi u krivinu i preciznije održava putanju kroz krivinu.
Definitivno, u više od decenije postojanja, ovo je najsofisticiranije izdanje MT-09, ali i najbolje ukomponovane vozne dinamike. MT-09 je sa prosečnom potrošnjom od 4.5 litara kolika je bila na kraju našeg testa i iznenađujuće ekonomičan motocikl uprkos evidentno lošoj aerodinamici, što je samo još jedan dokaz kvaliteta CP3 agregata.
Naravno, Yamaha MT-09 je nejkid, nije turer kao Tracer 9 GT+. Namenjen onima koji žele da su bez ikakve zaštite ili usmeravanja izloženi vetru. Međutim, ako se želi na duže ture sa kontinuiranim brzinama od 130 km/h ili preko toga, naš savet je obavezno potražiti među opcionalima makar i najmanji vizir, inače na kraju dana sleduju ozbiljni bolovi u vratu. Pored toga, iako je sedište odlično oblikovano, tvrdo je. Naravno, stvar ukusa i prirodnog „tapacirunga“, ali za višesatno sedenje dobro bi došao malo mekši „tapacirung“, ili barem neki od „podmetača“ koji se mogu naći na tržištu.
Yamaha MT-09 za 2024 je potpuno sazrela tamo gde su se mogle naći zamerke. Kako nas informiše firma Barel, ovlašćeni prodavac i serviser Yamaha programa, cena modela MT-09 za 2024. je 11.790, što znači nešto iznad Triumpha, isto koliko KTM, a ispod Ducatija ili BMW-a.
Model | Yamaha MT-09 |
Dužina x širina x visina mm | 2.090 x 820 x 1.145 |
Međuosovinski razmak (mm) | 1.430 |
Klirens od tla mm | 140 |
Masa motocikla sa tečnostima (kg.) | 193 |
Ram | Aluminijum |
Prednje oslanjanje | KYB 41 mm/Podesivo / hod 130 mm |
Zadnje oslanjanje | Aluminijumska viljuška / mono shock / hod 117 mm / Podesivo |
Visina sedišta mm | 825 |
Kočnice napred | Četvoroklipne / 2×298 mm ABS |
Kočnice pozadi | Jednoklipne 245 mm ABS |
Rake / trail | 24’40“ / 108 mm |
Agregat | |
Broj cilindara | R3 CP |
Broj ventila po cilindru | 4 |
Radna zapremina (ccm) | 890 |
Prečnik x hod klipa | 78 x 62,1,6 |
Snaga KS pri o/ min. | 119 KS pri 10.000 |
Maksimalni obrtni moment Nm pri o/ min. | 87,5 / 7.000 o/min |
Menjač | 6 brzina/quickshifter nagore i nadole |
Kvačilo | Mokro |
Gume napred / pozadi | 120/70 ZR17 / 180/55Z R17 |
Maksimalna brzina km/h | 218 |
Prosečna potrošnja na testu l/100 km | 4,5 |
Zapremina rezervoara litara | 14 |
Cena testiranog modela | 11.790 evra |