Site icon

Citroen SM se „vratio“

Citroen SM se „vratio“, doduše u formi koncepta pod markom DS i najverovatnije samo kao dizajnerska studija

Citroen SM se „vratio“

Citroen SM se „vratio“, doduše u formi koncepta pod markom DS i najverovatnije samo kao dizajnerska studija. Jedan od najpoznatijih automobila koji nosi legendarni dvostriku ševron, SM se zvanično vratio. Doduše „vratio“ i taj povratak treba uslovno shvatiti. To nije Citroen kao originalni model koji se prodavao u prvoj polovini 1970-ih godina. Umesto toga, koncept je označen markom DS za proslavu decenije otkako je DS Automobiles postao zaseban brend pod korporativnim kišobranom PSA. DS je deo je Stellantisa od početka 2021, nakon spajanja FCA-PSA.

Citroen SM se „vratio“

Francuska marka predstavlja SM Tribute, upečatljivu unikatnu verziju retro-futurističkog dizajna. DS tvrdi da je zamišljao izgled automobila kao da je SM ostao u proizvodnji nakon 1975. i da je „nastavio da se razvija u proteklih pet decenija“. Umesto konvencionalnog grila hladnjaka, originalni automobil je imao staklenu ploču, koja je sada reinterpretirana kao 3D ekran koji deluje kao svetlosna traka. Klasični SM je imao pokretne farove, dok njegova moderna reinkarnacija sadrži tanke trake LED-ova.

Citroen SM se „vratio“

U poređenju sa izvorom inspiracije, SM Tribute je 2.8 cm inča duži i čak 14 cm. Klirens je smanjen za skoro 3.5 cm u aerodinamičke svrhe. Umesto, za današnje pojmove, malih točkova od 15 inča kakve je imao njegov predak, novi koncept se vozi na veličanstvenim 22-inčnim sa aero poklopcima. Izrez na zadnjem blatobranu služi kao vizuelni znak uklonjivim točkovima automobila iz 1970-ih. Nema ni reči o tome da vozilo ima revolucionarno hidropneumatsko oslanjanje svog prethodnika. Bočni retrovizori postavljeni na vrata su ustupili mesto elegantnijim kamerama postavljenim u korenu A-stubova radi boljeg protoka vazduha. Bez obzira na to, nekonvencionalna silueta vozila i boja sa zlatnim lišćem podsećaju na original. Iako nema isti fascinantan faktor kao original, ne može se poreći da izgleda zanimljivo.

Citroen SM se „vratio“

Unutra, samo zakrivljenost kontrolne table i sedišta imaju neku nejasnu sličnost sa starinskim SM-om. Kao koncept, ostatak kabine je predvidljivo velik ekran, bez vidljivih fizičkih kontrola. Čini se da čak i uglasti upravljač ima svoj ekran, dok takozvana “konzola zakrivljenog ekrana” sadrži kapacitivne komande osetljive na dodir.

Citroen SM se „vratio“

DS ne kaže šta pokreće SM Tribute. Automobil godine Motor Trenda iz 1972., originalni SM je zamišljen kao luksuzni grand tourer sa Maseratijevim V-6 agregatom. U to vreme, Citroen je posedovao Maserati (1968-1975), koji je imao sopstveni automobil povezan sa mehaničkom platformom Quattroporte II, a prodavao se tokom 1970-ih. Danas, u 2024. godini, DS automobili i Maserati su ponovo zajedno, ali pod Stellantisom, a italijanski brend ima šestocilindarski Nettuno motor.

Citroen SM se „vratio“

Međutim, za pretpostaviti je da je ovaj koncept verovatno EV. Stellantis se drži svog plana najavljenog 2021. da investira u sve brendove narednih 10 godina. To uključuje DS, za koji se očekuje da uvede dva nova električna automobila na STLA Medium platformi. Jedan će biti serijska verzija Aero Sport Lounge-a, verovatno nazvan DS8 Crossback, dok je drugi verovatno malo podignuti fastback kao naslednik DS9. Platforma može da primi i motore sa unutrašnjim sagorevanjem, tako da u mešavini mogu biti neki plug-in hibridni pogoni.

Citroen SM se „vratio“

Kao što se može pretpostaviti, nema planova da se SM Tribute pusti u proizvodnju. DS-u su potrebna nova visoko komercijalna vozila ako želi da ostane na površini, posebno nakon nedavne izjave generalnog direktora Stellantisa. Rojters je citirao Karlosa Tavaresa koji je rekao: „Ako ne zarađuju, zatvorićemo ih. Ne možemo sebi da priuštimo da imamo brendove koji ne zarađuju. To je vrlo jednostavno.” Nije naveo nikakva imena, ali je lako shvatiti zašto bi DS bio u većem riziku da dobije ključ u bravi u poređenju sa većinom ostalih 13 brendova koji su deo konglomerata, a uključujući i Maserati čijim komercijalnim delom niko nije zadovoljan među „sedim glavama“ Stellantisa.

Next: U Beogradu predstavljena dva nova modela brenda CUPRA