fbpx

Kia Stonic – dinamičan i zabavan ali koliko?

I Kia je uz Stonic ušla u “B SUV” segment. Zašto i ne bi, kada se ovaj segment traži širom sveta, i kada ga svaki veći proizvođač već ima, ili će ga imati u ponudi.

Da sam kojim slučajem kupac koji je krenuo sebi (ili ženi) da traži kompaktan automobil, a iz nekog, diskutabilno racionalnog razloga, želim baš mali crossover mislim da bi se pogubio u šumi onoga što se nudi. Verovali ili ne, najbrže rastući segment automobila na planeti toliko toga nudi, a u najavi je i još toliko toga da kupcu stvarno nije lako. Čak i da pokušamo da otkrijemo ko je ustanovio ovaj “nešto između” putničkog i “kobajagi” terenskog segment, teško bi otkrili. Pokušaja lansiranja “nečega između” bilo je dosta, samo nisu uspeli. Eksperimentisali su Mitsubishi, Ford, Toyota, Renault i drugi, ali ipak deluje da je Nissan pogodio “bingo” svojim Jukeom. Terenac koji to nije, B hatchback koji to nije, monovolumen koji to u osnovi jeste, ali sve to zapakovano u neobičnu, pa i hrabru formu. A takvih, hrabrih i manje hrabrih je sada jako mnogo: Hyundai Kona, Seat Arona, Citroën C3 Aircross, Opel Crossland X, Ford Ecosport, Honda HR-V, Toyota CH-R, Nissan Juke, Renault Captur, Peugeot 2008, Mazda CX-3, Mini Countryman i Volkswagen T-Cross, koji tek stiže. Malo li je na ovu skupoću?
Rio na steroidima?
Da li je Kia Stonic Rio na steroidima? Nije. Kao prvo, zbog toga što je upotreba ove konstatacije izlizana, a kao drugo netačna. Ni Stonic, pa ni drugi, nisu baš samo napumpani hatchbackovi iz B segmenta. Ima tu dosta posla da bi se od, u ovom slučaju Ria, napravio Stonic. Da, nije sporno, osnova, jeste Rio. Od motora, preko menjača pa do donjeg postroja sa MacPherson prednjim opružnim nogama napred i torzijom pozadi. Međutim, podatak da ima 7 cm veći klirens od tla već znači da nisu u pitanju samo duže opruge, nego ceo trim vozila morao da se radi od početka.
I karoserija nema mnogo, tačnije, nikakve veze sa Riom osim aktuelnog grila hladnjaka. Stonic je duži samo 75mm, ali deluje znatno snažnije i robusnije. Što zahvaljujući većoj visini, što dizajnerskim trikovima, koji linijama i pregibima na karoseriji vešto dodaju na “mišićima”. Ipak, u osnovi Stonic je sa 4.1m kompaktan automobil, koji bi trebao da ima korektnu ponudu prostora, i da kao svakodnevnicu vidi grad i skučene parkinge. A od “crossover” u osnovi ima samo povećan klirens i, recimo, imidž. Od ta dva, klirens je fakat, a o ovome drugome svako može da donese svoj sud.
Enterijer – Rio +
Kia Stonic, sasvim razumljivo, u enterijeru komunicira sa Riom, kako dizajnom tako i organizacijom prostora, osim što Stonic ima osetno više mesta. Instrumentacija i višenamenski ekran su direktno preuzeti iz Ria, i tu nema ništa loše. Grafika je dobra i čitljiva, raspored informacija takođe. Centralni digitalni deo zadužen za putni računar je 3.5” sa jasnim i čitkim informacijama. Višenamenski ekran osetljiv na dodir je 7” odlične rezolucije i pregledne grafike, sa lako razumljivim komandama.

Upravljač, naravno, zavisi od nivoa opreme, ali uz visoki EX Motion, sleduje veoma lepo dizajniran sportski kožom presvučeni upravljač, sa zaravnjenim donjim delom i brojnim komandama na sebi, pa i grejanjem. Međutim, u enterijeru Stonica treba računati i sa dosta plastike, iako aplikacije u boji dosta čine u osvežavanju cele atmosfere u kabini.
Prednja sedišta su dobro oblikovana, ali bez izražene bočne podrške, što je dobra vest za kupce krupnije građe. Kao što fabrika navodi, tačno je da su prednja sedišta negde između standardne visine za hatchback i crossovera, što znači da pozicija sedenja nije previše uspravna. U EX Motion paketu opreme su i grejači sedišta, a obzirom da nisu skupi kao dodatna oprema, svakako su dorodošli.
Praktičnost je sasvim korektno zadovoljena upotrebljivim prostorom za novčanik ili telefon ispred menjača i velikim pregradama u vratima sa zgodnim prostorom za odlaganje litarske boce.
Zahvaljujući nešto većoj dužini, našlo se i nekoliko dodatnih centimetara prostora za noge putnika na stražnjoj klupi, pa je samim tim ponuda prostora pozadi nešto veća. I nagib stražnjeg naslona nije previše uspravan pa je sedenje pozadi bliže sedenju u automobilu nego SUV-u.
Prtljažnik je sa 352 litara korektne zapremine, ali dosta visokog praga preko kojeg treba utovariti istovariti stvari. Naslon stražnje klupe preklopiv je u odnosu 60:40, ali se tada ne dobija ravna površina prtljažnika. Takođe, pored veoma solidne izrade i preciznog uklapanja celog enterijera,
završna obrada prtljažnika je skromna i ne uklapa se u generalno dobar utisak enterijera Stonica.
Pogon po našoj meri
Iako mali trocilindarski motori odavno više nisu egzotika, pokazalo se da, barem u Srbiji, cilindar više sreću znači. Zbog toga četvorocilindarski 1.4 atmosferski benzinac jeste motor po, još uvek, ukusu našeg kupca. Uz svojih 100 KS ima 133 Nm maksimalnog obrtnog momenta koji dohvata na dosta visokih 6.000 o/min,  dobra vest je i da ga prati šestostepeni menjač.
Okretan, dinamičan ali i tvrd
U vožnji se potvrđuje da Kia Stonic tehnički ima veze sa Riom, ali i sasvim drugačiji vozni karakter. Po pitanju upravljivosti progresivni elektro – servo pojačivač upravljača je dobra vest. Lagan u gradu i tvrd pri većim brzinama, upravljač je uvek precizan i direktan. Dobrim delom preciznost mu je obezbeđena i dosta tvrdim trimom ogibljenja. U krivinama nema naginjanja karoserije, na snažnim kočenjima Stonic je stabilan. Međutim, ovako tvrdo trimovan, Stonic poprilično glasno javlja i prijavljuje neravnine na putu.
Obzirom da je ipak definisan kao SUV, proverili smo Stonic i na makadamu. Ovde tvrdo ogibljenje ima svoju dobru stranu, obzirom da nema velikih gibanja karoserije po visini, vozilo stalno zadržava bezbedno velik klirens od tla, pri čemu točkovi stalno imaju dobar kontakt sa pologom, pa je prenos snage na podlogu samo prednjih točkova dobar.
Agregat je veoma živahan, pa čak iako na papiru ne deluje da može mnogo toga da pruži, uz dobro odabrane prenosne odnose u menjaču omogućava solidna među ubrzanja i solidnu elastičnost. Do 100 km/h potrebno je ipak nešto preko 12 sekundi, uz nešto viši nivo buke dok traje ubrzanje. Vrlo visoku ocenu dobija menjač sa veoma lakim i preciznim hodom.
Stonic, kao i praktično svi modeli koje Kia nudi ima i izrazito bogat paket bezbednosnih sistema što u osnovnoj opremi što među opcijama. Pored obaveznog ESP-a i ABS-a, tu su i dodatni VSM (sistem stabilnosti vozila) i asistencija za polazak sa uzbrdice, sistem za prepoznavanje prepreke i automatsko kočenje, upozorenje na bočni i sobraćaj iz mrtvog ugla, upozorenja o napuštanju kolovozne trake, kamera za vožnju unazad i još mnogo toga u zavisnosti od opreme vozila.
Zabavan, dinamičan, ali…
Kia Stonic je zabavan i dinamičan crossover, sa korektnom ponudom prostora i dobrom izradom. Kao i na sve ostale modele Kije važi i fabrička garancija od sedam godina ili 150.000 kilometara. Samo, za Stonic 1.4 EX Motion, realno odlično opremljen mora da se plati poprilično visokih 18.490 evra, što svakako nije malo. Međutim, sa druge strane mora da se postavi činjenica da sve češće malo bolje opremljeni automobili B segmenta toliko koštaju. Početna cena za Stonic sa 1.25 motorom od 84KS i osnovnim LX Active paketom opreme, koji nije siromašan, je 13.990 evra, pa se ono što se želi može naći negde između ove dve cene.

[table id=23 /]

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Skoro polovina britanskih vozača ignoriše lampice upozorenja

Istraživanje sprovedeno u Velikoj Britaniji otkrilo je da njihovi vozači redovno ignorišu lampice upozorenja ...

Formula 1 – VN Saudijske Arabije

Formula 1 – druga trka sezone Formule 1 2023. vožena je za Veliku Nagradu ...

Z8 Stevea Jobsa na prodaju

Ako imate dovoljno keša, onda imate i šansu da se vozate u istom BMW-u ...

Tesla fabrike trenutno gube milijarde

Tesla fabrike u Berlinu i Teksasu trenutno gube miljarde i liče na peći u ...

Formula 1 – Lance Stroll košta papreno svoj tim

Formula 1 – Lance Stroll košta papreno svoj tim, procene kažu čak 18 miliona ...

Volkswagenu je najveći konkurent…

Ajde što će nam drumovima krstariti bešumni automobili na struju, ali što ovaj trend ...