Za svojih 35 godina postojanja Nissan Micra prošla je put. Ne, ne samo težak put kako se obično kaže, nego put od ružnog pačeta do trendsetera
Nissan je marka koja postoji 85 godina, kroz koje je imala svoje uspone i padove, ali nikada nije bila marka koja se mogla uzimati olako, čak i kada je bila na ivici bankrota i kada se spasla alijansom sa Renaultom i brutalnim potezima Carlosa Ghosna. Danas je kao deo alijanse sa Renaultom i Mitsubishijem dospela na mesto svetskog broja 1, sa godišnjom proizvodnjom od preko pet miliona vozila, uz dva najprodavanija crossovera na svetu u svojim segmentima (Qashqai i X-Trail). Čudno ili ne, Nissan teško da je u Srbiji ozbiljniji igrač kada pričamo o volumenu prodaje, osim dva pomenuta crossovera, pa i Jukea. Zbog čega? Sasvim sigurno i zbog toga što je svojim često nekonvencionalnim dizajnom više odbijao nego privlačio kupce. Barem kod nas i barem kada govorimo o našoj percepciji dizajna automobila. Na žalost, ispod tih, blago rečeno, čudnih karoserija, krili su se kvalitetni i funkcionalni automobili. Samo, šta vredi, kad niko ne želi da mu se komšija smeje.
Savršena potvrda ove konstatacije je model Micra. Postoji već 35 godina, i uvek je bila prototip japanskog mentaliteta i shvatanja automobila, koji na visoko prvo mesto stavlja funkcionalnost, i trajnost, a sve ostalo nije bitno. Da je tako, vidi se i na našim ulicama, Micra je čisti raritet i egzotika. Samo, sve se menja rekoše mudraci, a peta generacija Micre iz osnove menja stvari.
Od ružnog pačeta do…
Micra više nije zaobljeni „autić“ sa likom koji podseća na izbuljenu žabu sa probavnim problemima. Preuzela je formu koju je imao model Note, potpuno nezasluženo marginalizovan kod nas. Sa svojih 3.99 metara dobila je hrabru i dinamičnu formu karoserije, pa čak i sasvim ozbiljan nastup, koliki ga već ovi “mali gradski” mogu imati. Upadljivi su linija krova koja se spušta na dole prema petim vratima, i ekstremno mali prozori na stražnjim vratima. Očigledno, klinasta forma koja je upotrebljena, maksimalno je približena aerodinamički idealnom obliku jajeta, odnosno kapi vode, kako bi se otpori vazduha kratkog hatchbacka spustili na minimum. Ali ono ono što je najvažnije, i uz poštovanje različitosti ukusa, Micra izgleda odlično, i od ružnog pačeta postala je…pa ne baš labud, ali lep automobil.
Ista priča i u enterijeru…
Praktično, ista priča je i u enterijeru, koji je od bezlične gomile tvrde plastike prešao u tri razreda iznad. Kompletna armatura je meka plastika, čak i umetak u armaturi koji imitira tkakninu ne deluje jeftino, a isto je plastika.
Sve potrebe da se zadovolji i funkcionalnost su ispoštovane, pa mesta ima i za flaše i za čaše i za novčanik i telefon, a da sve bude pri ruci. Prednja sedišta su odlično oblikovana, i podjednako dobro dimenzionisana sa dugim hodovima po dužini i visini.
A šlag na torti, što se prednjeg dela kabine tiče stiže u formu obloge ivica centralnog grebena pored menjača od kože, veštačke naravno, ali veoma uspele i nimalo jeftine. Jednom rečju, prednji deo kabine, uključujući i ponudu prostora, Micru su preselili u tri razreda iznad onoga gde je bila.
Samo, izgleda da savršenstva ne postoje, pa entuzijazam malo splasne kada se zađe u stražnji deo kabine. Oplata na vratima je ona stara dobra, jeftino izgledajuća, plastika. U N Connecta opremi, stražnji prozori nemaju elektro podizače, a malim dimezijama i zatamljenjem stakala stvoren je pomalo “bunkerast” osećaj putnicima pozadi. Međutim, ponajveća mana stražnjeg dela nisu ni materijali ni ponuda prostora za noge, ni oblik klupe, nego deficit prostora za glavu. Pozadi, putnik visine preko 180 cm, mora računati sa tim da će mu se glava naslanjati na plafon kabine. U osnovi, Nissan je očigledno Micru pre svega posvetio kupcima koji se ponajviše voze u paru a na stražnju klupu stižu ili deca ili osobe do 175 cm. A zapravo, potpuno sam spreman da prihvatim ovu manu, zahvaljujući sjajnoj prednjoj polovini kabine. Ako se dobro procene stvarne potrebe, i shvati da se nikada ili jako retko na stražnjoj klupi imaju visoke osobe, sve navedeno i ne mora biti preterano velika i bitna mana.
Tim pre, što sa 300 litara zapremine prtljažnik donosi dovoljno prostora, što se naslon stražnje klupe ne samo lako preklapa u odnosu 40:60 nego se lakše podiže nego u bilo kom drugom automobilu. Uz sve to, peta vrata se podižu do visine od preko 190, pa čak ni visoke osobe nisu u opasnosti da udare glavu.
Klasika ali funkcionalna
Instrumentacija je analogna, ali veoma čitka i pregledna, uz kolorni ekran putnog kompjutera od 5”. Višenamenski ekran je pristojnih 7” visoko postavljen, sa jednostavnim i intuitivnim komandama, a N Connecta oprema podrazumeva i veoma brz NissanConnect navigacioni uređaj, i konekcije za Andriod i iPhone uređaje. Isto tako, podrazumeva i kožom presvučeni upravljač sa zaravnjenim donjim delom i brojnim komandama na sebi. Jedino što ne podrazumeva pomenuti paket opreme je kamera za vožnju unazad koja je veoma dobro došla zbog izrazito debelih i kratkih C stubova koji ograničavaju preglednost unazad.
Platforma poznata ali…
Nova Nissan Micra se ne nalazi na tehnološki spektakularnoj mehaničkoj platformi. Deli je sa modelom Renault Clio. Napred su opružne noge MacPherson tipa dok je pozadi torziona osovina. Šta više, napred su disk kočnice, dok je pozadi doboš. Ipak pogon je najnovija generacija 0.9 litarskog turbo trocilindraša Euro 6b norme sa direktnim ubrizgavanjem, koji maksimalnih 89 KS dohvata pri 5.500 o/min, a u overboost režimu ima i 6 KS više. Maksimalni obrtni moment od 140 Nm dohvata pri niskih 2.250 o/min, a zanimljivo je i da je ovaj mali motor opremljen interkulerom.
Koja god da je platforma…
Na kojoj god platformi da Micra leži – leži joj. Već su poslovično postali normalna stvar tvrdo trimovani “mali gradski” iz B segmenta. Da, naravno, sa velikom preciznošću i impresivnom viznom dinamikom, ali ipak plaćenom u komforu. Nissan Micra ima savršeno izbalansiranu udobnost i preciznost. Dovoljno zabavna za vijuganje, ali i dovoljno udobna na neravninama. Dovoljno tvrda da se ne naginje u krivinama, ali i dovoljno mekana da sigurno drži kontakt sa lošom podlogom u brzim krivinama. Uz to, i dobrih rasporeda masa i potpuno neutralnog klizanja bez podupravljanja. Motor će pokazati samo trenutak neodlučnosti kada treba da se zavrti sa samog “lera”, ali je nakon toga čigra koja reaguje na svaki pritisak na gas. Sa 89 KS ovde nema neke preterano velike rezerve snage, ali ima je sasvim dovoljno za dinamičnu vožnju, a ima i elastičnosti koja ne traži preterano česte promene stepena prenosa kojih ima pet.
Dobra aerodimika se pokazuje na autoputu kada je potrošnja 5,8 litara, dok se u gradu, kada aerodinamika nema uticaja, ali stani kreni vožnja ima, zadovoljava sa 6,2 do 6.5 litara benzina. A na auto putu se pokazuje i još nešto, nadprosečno dobra akustička izolacija za B segment vozila. A ono što je za pomenuti segment pogotovo bitno, Micra se u gradu malim dimenzijama i okretnošću snalazi kao riba u vodi.
Pred konkurenciju sa argumentima
Nisan je petom generacijom Micre napravio ozbiljan zaokret. Ne toliko voznom dinamikom koja je uvek bila solidna, a sada postala i više od toga, nego stilom, nastupom i imidžom. Da, izgubila je malo od funkcionalnosti zbog aerodinamike i atraktivnosti oblika, ali je mnogo dobila na svim drugim poljima, uključujući i odličan mali turbo motor. A na kraju, još nešto je ispravljeno. Nissan je uvek bio i relativno skup u odnosu na konkurenciju, ali i to je sada došlo na svoje mesto. Cenom od 13.700 evra u sasvim solidnoj N Connecta opremi, Micra sa punim pravom i argumentima može da stane pred svoju brojnu konkurenciju, od kolege iz alijanse Clia, preko Ford Fieste, VW Pola i ostalih.
[table id=36 /]
Show Comments