Da li marka Fijat izumire? Sa nestrpljenjem se očekuje 1. jun kada će Marchionne predstaviti svoj plan i sudbinu Fijata
U poslednje dve godine Fijat konstantno gubi na svojim glavnim tržitima, Evropi i Brazilu, a ništa bolja situacija nije ni u Americi. Prvog juna Sergio Marchonne će predstaviti poslovni plan FCA za period 2018.-2022. i otkriti pravac u kojem će ći cela grupacija, ali i sudbinu Fiata. Budućnost marke delimično će se osloniti na elektrifikaciju postojeće ponude, a pre svega na Fiat 500e koji se već prodaje u Americi, i pravi gubitke, a očekuje se da naredna generacija popularnog gradskog mališana, planirana za 2021. bude prodavana i u Evropi sa elektro pogonom. Samo, da li se nekadašnji gigant može osloniti na prodaju 60-80.000 jedinica ovog modela?
Prema analitičarima, glavni uzrok pada popularnosti i prodaje Fijata u Evropi je nedostatak novih modela. Prema Marchionneovom poslovnom planu za period 2014-2018. Fijat je trebao izbaciti osam novih modela, ali je izašlo samo pet. Prekidanjem proizvodnje Punta izaći će i iz ponude hatchbacka B segmenta, što će samo pogoršati situaciju. Nova Panda kasni barem dve godine i neće startovati pre 2020. Prema Felipeu Munozu, analitičaru JATO-a, Fijatu je trenutno jedan od glavnih problema i odsustvo bolje ponude u globalno popularnom crossover segmentu. Fijat u njemu nudi samo 500 X, dok sva otala konkurencija ima dva pa i tri slična modela kojima nalazi ukus kupaca. Prema Munozu, danas se u Evropi pa i svetu ne može rasti bez crossovera, a pogotovo ne ako se oslanja na bestseler star 11 godina i to u B segmentu.
Zna se da će deo Marchionneovog plana biti “mešanje” proizvodnje, ali Fijat teško da će imati osetnije koristi od proizvodnje Pande čak i u Poljskoj, obzirom da malu zaradu koju taj model pravi.
Analitičari su jednoglasni i u oceni da je teško procenti bilo kakav plan Fijata, i zbog toga što poslovično ne ispunjava planove, ili jako kasni u odnsu na planove. Zbog toga, iako se može očekivati početak rasta prodaje od 2020. kada bi trebali da počnu da pristižu novi modeli, uključujući i novi crossover , veliko je ptanje da li će se to i ostvariti. Fijat je sedamdesetih i osamdesetih godina bio među najprodavanijim evropskim markama. Za primat se borio sa VW-om, da bi danas imao samo 5% tržišnog udela, naspram VW-ovih 10,9% u Evropi i zemljama EFTA. Paradoksalno je i da je Fijat udelom pao čak i ispod Mercedesa, BMW-a i Audija.
U martu na salonu u Ženevi, Marchionne je izjavio: …“ne ubijam Fijat”…, ali njegova strategija je da gura profitabilnije marke FCA grupe, Maserati, Alfa Romeo a pogotovo Jeep. Istom prilikom, šef FCA je dodao da vidi Fijat kako ustupa mesto jačim brendovima u Evropi, ali jača svoje pozicije u Latinskoj Americi, bazirajući se na porodici 500.
Gabriele Gambarova, analitičar u Banca Akros iz Milana, priseća se plana iz 2014. koji je imao dva pravca – jedan koji se bazirao na porodici 500, a drugi, finansijski efikasniji, oslonjen na Pandu kao glavni model. Međutim, od celog plana, Fijat je evropskom tržitu ponudio porodicu Tipo koja se proizvodi u Turskoj, kako bi se zadržao u kompaktnom budžet segmenetu. Prema proceni Gambarove, Fijat se pretvara u niskobudžetni brend sa proizvodnjama koja se baziraju u Turskoj, Poljskoj i Srbiji, gde su troškovi proizvodnje mnogo manji nego u Italiji.
Iz svega ovoga vidi se da Marchionne nema sentimentalnosti prema Fijatu. Njegov cilj je profit, koje na modelima Fijata ne može da se dostigne, ali može na skupljim brendovima u okviru FCA. Sa jedne strane, sasvim sigurno, kao što je izjavo, ne ubija Fijat, ali isto tako, sklanja ga u stranu kako bi umesto Fijatovih malih modela koji malo zarađuju, proizvodio veće i skuplje modele sa većim profitom. Plan koji će izneti 1. juna, mnogo toga će razjasniti, ali pitanje je ali će rešiti.
Show Comments