Site icon

Ssang Yong Musso – upotrebljivi nosorog

Testirajući SsangYong Musso, otkrili smo da njegovo ime znači „Nosorog“, ali i da nosorog može da bude veoma koristan

Na Dmotion testovima do sada se našlo nekoliko pick-upova, kao što su Isuzu D-Max i Ford Ranger, a od ranije stoje iskustva i sa Mitsubishi L200, VW Amarokom, Toyotom Hilux i Nissan Navarom, Mazdom BT50. Ovo su definitivno vozila čija globalna popularnost nezadrživo raste. Taj trend smo već elaborirali. Kupiti višenamenski, snažan i upotrebljiv automobil za skroman novčani iznos, a rasterećen poreskih obaveza, postalo je razmišljanje i mnogo bogatijih od nas.

Samo, praktično svi pomenuti i raspoloživi na tržištu imaju nešto što im ograničava svakodnevnu praktičnost, pa čak i otežava posao jedinog vozila u kući. To je gabarit. Sa svojih, u segmentu ustanovljenih, 5.3 metra, su preveliki za manipulaciju u gradu, a pogotovo parkiranje, obzirom da im je svaki parking prekratak. Takođe, gotovo poslovično, zadnja klupa im baš i nije jača strana, ponajviše zbog ugla naslona zadnjeg sedišta. I šta se tu da učiniti? Posegnuti za nečim između.
Nosorog za svaku priliku
„Nešto između“ može se naći u proizvodnji iz Južne Koreje, u ponudi SsangYonga. Musso kao model pod ovom markom postoji već dugo, još od 1993. godine, ali, pod upravom Mahindre, SsangYong je uspešno raskrstio sa svim prethodnim, i krenuo iznenađujuće dobrim putem. A dobar put je zapravo nekoliko puteva. Od dizajna, odnosno izgleda, preko donjeg postroja i ogibljenja, pogona i menjača, pa sve do pouzdanosti i poverenja kupaca.
Musso u prevodu znači nosorog, ali ovaj pick-up svakako ne liči na nosoroga. Dizajn karoserije potpuno je aktuelan, pa čak i zanimljiviji od konkurencije, a jedan mali plastični detalj između kabine i tovarnog prostora, donosi čak i malo stila čuvenog Chevroleta El Camina. A tu negde dolazimo i do onog što je osnova ove priče. Musso je dug malo preko 5 metara (5.095m), što znači da je oko 30 cm kraći od standardnih pick-upova. Ovaj podatak znači i da karoserija Mussa ima drugačije proporcije koje mu čak donose malo manje radni, a malo više paradni stil.
Pravi offoader
Iako nešto kompaktniji, Musso je pravi offroader. Pre svega postavljen je na šasiju. Tačnije, koristi šasiju SUV-a Rexton, što je dozvolilo relativno jednostavno pretvaranje sedmoseda u pick-up. Oslanjanje prednjih točkova je nezavisno, dok je pozadi kruta osovina oslonjena na spiralne opruge. Drugim rečima, robusna konstrukcija, sa minimalnim klirensom od 215mm.

I pogon je u skladu sa konstrukcijom. Uvek je pozadi, bez obzira da li se kupac odluči za 4×2 ili 4×4 opciju. Ukoliko je pogon na svim točkovima, stiže i rotacioni selektor pogona i redukcija pogona. Dakle, Musso nije salonski pick-up, nego ozbiljna mašina, nosivosti 1.000 kilograma i dozvoljene vuče prikolice sa kočnicom od 3.000 kg, sa samo malo manjim tovarnim prostorom od, za Evropu, standardnih pick-upova.
SUV u enterijeru
U svom enterijeru, Musso je više SUV nego pick-up. To znači mnogo prostora i napred i pozadi, uz napomenu da zadnja klupa ima puni komfor kakav se obično nalazi u SUV vozilima. Kod SsangYong-a najviši paket opreme je definisan pod nazivom Diamond, i znači zaista mnogo toga.

Od kožnih elektro podesivih sedišta sa grejanjem i ventilacijom napred, i grejanjem pozadi, preko 360° kamere, kožom presvučenog upravljača sa grejanjem, 9.2” višenamenskim ekranom sa TomTom navigacionim sistemom, ksenonskih farova, krovnog otvora i hromiranih livenih točkova od 20 cola i još dosta toga.
Hodovi prednjih sedišta i upravljača su ekstremno dugi pa se odlično mogu smestiti i visoki i niski vozači, uz napomenu da su veoma bogato dimenzionisana. Komande su dobro raspoređene i većina toga, osim selektora pogona, praktično se nalazi na upravljaču.
Instrument tabla je analogna, ali sa velikm centralnim digitalnim ekranom sa brojnim podacima i dobrom grafikom, uključujući i vođenje navigacionog sistema. Generalno, utisak je izuzetno dobar, i uz eventualno poneku zaobljenu ivicu umesto oštre, zaista se ti malo toga može prigovoriti.
Na zadnjoj klupi koja ima grejače se takođe udobno sedi uz odličnu ponudu prostora. Najkraće rečeno, odlično opremljeno i veoma udobno.
Što se tovarnog prostora tiče, dimenzijama 1.3×1.5×0.6 m, uz širinu između unutrašnjih blatobrana od 1.1 m, potpuno je upotrebljiv, uključujući i nošenje Euro palete, a uz utičnicu od 12 V u oplati prtljažnika.

Samo jedna evidentna mana
Turbodizel od 2.2 litre, sa 181 KS i 400 Nm već od 1.400 o/min, uz šestostepeni automatski menjač su impresivne kulture rada, do mere da se vozač sa pravom zapita čijeg su porekla, i dobije odgovor da su prilično “plavog” porekla. Motor i menjač su Mercedesovi, a među opcijama se nalazi čak i 7GTronic sedmostepeni automatik kakav Mercedes ugrađuje u svoja vozila, a proizvodi za ZF. Znači, ovaj deo o poreklu smo razjasnili. I da nije samo poreklo na papiru u pitanju, potvrđuje i vrlo umerena potrošnja koja na otvorenom može biti oko 7.5 litara, a u gradu oko 8.5, što je za vozilo ovih dimenzija i mase više nego prihvatljivo.

I upravljanju možemo dati visoku ocenu – direktnije je i preciznije od većine pick-upova, i ponovo mnogo bliže SUV-u nego radnoj mašini.
Zvučna izolacija je odlična i Musso je i po ovom pitanju udobno vozilo za duži put. Od vozačkih asistencija na raspolaganju je ESP, kontrola proklizavanja i zatvarač zadnjeg diferencijala, upozorenje o napuštanju kolovozne trake i bočnom saobraćaju, prepoznavanje saobraćajnih znakova, i jedino što od aktuelnih asistencija nedostaje je adaptivni tempomat. Sve ostalo je tu.

I da se test vožnja obavlja isključivo na kvalitetnom i ravnom asfaltu, Musso bi dobio izuzetno visoke ocene. Međutim, naši poslovično loši putevi čak i kada su novi, otkrili su evidentnu manu. Očigledno, da bi imao veliku nosivost (1.085kg) a i sposobnost vuče prikolice velike mase (na nekim tržištima je dozvoljeno 3.500 kg, kod nas 3.000) Musso je tvrdo trimovan, i definitivno mu neravnine ne prijaju. Ne samo zbog toga što gubi udobnost, nego i zbog osećaja lošeg balansa na lošoj podlozi. Čim se opterećenje vozila poveća, bilo putnicima ili teretom, Muso se smiruje. Ovo de facto jeste osobina skoro svih pick-upova, ali obzirom da je Musso negde između SUV-a i pick-upa, mogla bi biti bolje rešena drugačijm trimom ogibljenja.
Sa druge strane, kada se siđe sa asfalta, Musso je ponovo odličan, i pokazuje vrednost svoje konstrukcije. Uvijanja nema, pogon na svm točkovima uliva poverenje, a čak i zahtevan teren mu nije problematičan zbog kratkih prepusta preko točkova.
Za posao, grad i zabavu
Ipak, koliko god imali još uvek psihološku barijeru nastalu od starog SsangYonga, treba je potpuno obrisati. Musso je savremen kompromis između SUV-a u pick-upa, koji u osnovi ima samo jednu manu. Ako se tome doda da se za odlično opremljenu verziju treba izdvojiti 31.650 evra, ispostavlja se da, što bolje opremljen, postaje znatno jeftiniji od konkurencije. Fabrička garancija od pet godina 100.000 kilometara, donosi miran san. A može mnogo, pogotovo u situaciji kada se preferira malo kraće vozilo od standardnog pick-upa, ali podjednako snažno i upotrebljivo. Jednom rečju, SsangYong Musso je više nego prijatno iznenađenje.

[table id=50 /]

Next: Konačno pobeda za Raikkonena i Ferrari