BMW X5 – revolucija ili evolucija?

Kada se pojavio pre skoro 20 godina, BMW X5 je bio revolucionaran. Da li danas, u četvrtoj generaciji, to može biti ponovo?

BMW X5 se pojavio 1999. i tada bio i revolucionaran i rodonačelnik nečega što će postati globalna moda. Stigao je iz marke koja je, do tada, bila ikona sportskog a ne terenskog i bio je prvi SAV (ne SUV) koji je imao voznu dinamiku na nivou automobila. Kao i mnogo puta pre toga, Nemci su savršeno sklopili kockice. Svoje kratkotrajno vlasničko prisustvo u Land Roveru, BMW je iskoristio da nauči stvari i „pokupi“ tehnologiju pogona na svim točkovima i „male tajne“ donjeg postroja terenaca i to od ponajboljih, onih koji drugo nisu ni radili.
Samo, to je bilo pre skoro 20 godina. U društvo su stigli i mnogi drugi, jednako ambiciozni i pametni, uključujući i nekadašnje učitelje, koji su se izvukli iz ponora, i vratili se vrlo visoko. Naravno, mislimo na Land Rover.
Sa svoje strane, od prvog dana pa do danas, X5 ima zahtevnu ulogu. Dok uskoro ne počne da se prodaje X7, X5 će biti perjanica marke, drugi najveći i najskuplji model koji mora da zadovolji platežno sposobnu, zahtevnu i probirljivu publiku. Uz to, otvorilo se gigantsko tržište kojem se treba dodvoriti. Kupaca u Kini je mnogo, i imaju svoje želje, ukuse i prohteve, pa im se mora izaći u susret. Novi, četvrti, X5 je stvoren pod mnogo drugačijim, složenijim, okolnostima od prvog. Sa mnogo više akumuliranog iskustva, ali i suženim manevarskim prostorom i mnogo većim rizikom.
Bio i ostao velik
Istina je da X3 odavno ima dimenzije prvog X5, ali to samo znači da je X5 rastao. I u četvrtoj generaciji je (malo) porastao kao što se po nepisanom pravilu očekuje od svakog novog modela. Srećom po one koji će ga uglavnom voziti po gradu, još uvek nije „prebacio“ 5 metara dužine. Šta više, fabrika tvrdi da povećanja karoserije i nisu urađena zbog udaljavanja od prethodnog modela, nego bezbednosti. Ali ono što je značajnije, postavljen je na novu prilagodljivu (CLAR) platformu, pa je međuosovinski razmak povećan za 42 mm, što po pravilu donosi više prostora u kabini. A X5 je i dalje monumentalno velik automobil, koji vešto izbalansiranim proporcijama dobro nosi svoj gabarit. A ako ćemo se baviti vizuelnim razlikama u odnosu na prethodni, pre svega tu je novi stil „bubrega“ koji su umesto radijusa dobili uglove i mnogo veću površinu, prednje svetlosne grupe oštriju formu.

BMW nije podlegao trendu „razvlačenja“ zadnjih svetala preko celih prtljažnih vrata, pa je X5 dobio relativno klasična zadnja svetla. U celom vizuelnom utisku jedino što je teško shvatljivo su otvori izduvnih cevi na zadnjem odbojniku. Sve je savršeno uklopljeno uključujući i davno ustanovljene hromirane ukrase oko kraja izduvnih cevi, koje su često i lažne, ali na benzinskoj verziji u tim lepim hromiranim otvorima previše upadljivo „vire“ stvarne i nimalo atraktivne cevi izduva. To sigurno može elegantnije da se reši. Isto tako, opcione aluminijumske pragove nikako ne preporučujemo. Ne umanjuju prljanje bokova vozila, a pri svakom ulasku ili izlasku, pantalonama ćete ih uredno obrisati.
Enterijer na nivou…
Diskutovati na temu ponude prostora u kabini je potpuno deplasirano. Mesta ima a pretek, a nisu ga potrošila ni dobro dimenzionisana prednja sedišta. Šta više, odlična prednja sedišta, koja su, po spisku opreme, zapravo opciona i definisana kao sportska, odlično oblikovana, ali ne i pretvrda, kao što umeju da budu u M paketima.

I ovo je odlična vest za sve one koji preferiraju udobnost na uštrb „sportskosti“. Samo, kod BMW-a neke obične stvari i dalje spadaju u opcije a ne u standard, pa pomenuta odlična kožna sedišta sa memorijom nemaju ni grejače ni ventilaciju, što bi se sa pravom moglo očekivati. Za utehu, tu je, takođe opciono, grejanje i hlađenje prostora za čaše.
Zadnja klupa se takođe može pohvaliti odličnom ponudom prostora. Naslon je deljiv u tri dela, a operacija preklapanja se može izvesti praktičnim polugama u prtljažniku. Ono što, možda, nedostaje je mogućnost uzdužnog pomeranja zadnje klupe, koja je ostavljena samo kao opcija uz treći red sedišta. U svakom slučaju, četiri odrasle nadprosečno visoke osobe imaju više nego dovoljno prostora za dalek put.
Prtljažnik ima vrlo praktična i funkcionalna dvodelna vrata, a opciono čak i donji, manji deo može se otvarati na struju. Sa 650 litara prtljažnik daleko od toga da je mali, ali je u stvarnosti samo malo veći nego u X3.
Nova generacija digitale
X5 je praktično prvi model koji dobio novu generaciju digitalne instrument table, odnosno uporedo sa Serijom 8. BMW je novom grafikom odstupio od konvencionalnog prikaza podataka sa jedne strane, dok je digitalizacija donela gotovo bezbrojne mogućnosti i podatke koje stavlja vozaču na raspolaganje. Zbog toga, na ovu tablu, neosporno odlične rezolucije i čitljivosti, treba se privići, a dok traje period privikavanja, treba se pomiriti sa povremenim traženjem osnovne informacije kao što je preostala količina goriva ili autonomija. Sve je tu, samo ga pogledom treba naći. Za razliku od drugih, BMW nije pretvorio armaturu u televizor, nego je infotejment ostao odvojen od instrumenata.

A po tom pitanju BMW je odavno dobar. Izbor opcija i komande su i dalje dvojake, ili direktno dodirom na ekran, ili rotacionim selektorom između sedišta. Bez obzira na način komandovanja, sve operacije su super brze, grafika jasna i razumljiva. Međutim, kao i kod svih aktuelnih premijum modela, od svega toga neće biti ništa ako se ne nauči. Mogućnosti povezivanja, prilagođavanja vozila i informacija, pa i slika sa kamera oko točkova i ispod vozila, su tolike, da ih prvo treba proučiti i naučiti koristi, pa će tek tada imati svrhu i korist. Inače će ostati duboko zakopane u elektronskom mozgu automobila. Šta više, možda je vreme da se postavi pitanje čemu sve to, obzirom da i dalje pričamo o vozaču automobila, a ne pilotu borbenog aviona.
Sjajni šestak
Očekivati bilo kakvu preteranu revolucionarnost po pitanju mehanike je nerealno, ali izvestan napredak svakako. Uz novi BMW X5 kupcu je na raspolaganje stavljeno klasično ogibljenje sa spiralnim oprugama i gasnim amortizerima, i opciono vazdušno ogibljenje sa brojnim mogućnostima prilagođavanja tvrdoće i visine vozila. Uz njega može ići i upravljanje na svim točkovima, koje je BMW usvojio na nekoliko modela. Među opcijama je i zatvarač zadnjeg diferencijala. Ipak, osnova svega je motor, prenos i pogon. Prenos i pogon su u svakom slučaju osmostepeni automatik i xDrive, dok se od motora u Srbiji nude dva šestocilindarska. Dizel od 265 i benzinac od 340 KS, sa 450 Nm maksimalnog obrtnog momenta raspoloživih u fascinantnom rasponu od 1.500 do 5.200 o/min.

Na Dmotion test stigla je benzinska verzija, odnosno, trolitarski turbo „šestak“ o kojem su odavno napisane čitave poeme. Za ugradnju u X5 malo je doteran pre svega zbog WLTP, pa je posledično ekonomičniji, od bitnih detalja, pritisak ubrizgavanja benzina u cilindre je povišen na 350 bara, izmenjen je oblik čela klipova, dodat mu je filter benzinskih čestica, a bregasta vratila pokreće jednoredni lanac sa manjim koeficijentom trenja, dok je ceo agregat dobio i sistem inteligentnog hlađenja.
Terenac a ne kupe
BMW je sam sebi pre 20 godina postavio standarde vozne dinamike za SUV, tačnije SAV, kako je X5 definisan. Ovo nije terensko nego drumsko vozilo, koje još uvek ima čak i relativno ozbiljne terenske sposobnosti. I tu ne sme biti zamena teza. Retko koji BMW X5 će ikada zagaziti na pravi teren, ali će se zato od njega očekivati vrhunske drumske sposobnosti. To X5 i donosi, samo mnogi postaju skloni očekivanju vozne dinamike jednog kupea, potpuno zaboravljajući na masu od preko dve tone, i težište vozila daleko od zemlje. BMW X5 ima izuzetno dobro ukomponovane vozne osobine pogotovo u relaciji udobnost – upravljivost. Za BMW gotovo da je iznenađujuće udoban na neravninama ali bez gubitka agilnosti na upravljanju.

Za ovako visok i težak automobil, u krivinama se naginje onoliko koliko mora, ali bez izraženog podupravljanja pri oštrijem ulasku u krivinu. Progresivni servo upravljač se savršeno prilagođava brzini. U gradskoj vožnji servo pojačanje je izuzetno snažno, dok se pri velikim brzinama gotovo ni ne oseća, a osećaj kontakta sa podlogom ostaje realan. Motor je dragulj ovog automobila i kulturom rada i snagom, a osmostepeni menjač odlično je ukomponovan sa onim što motor nudi. A pored ubrzanja do 100 km/h za samo 5.5 sekundi, iz izduvnog sistema diskutabilne estetike, stiže i sjajni grleni sportski zvuk. Međutim, u odlično zvučno izolovanu kabinu stiže malo toga.
Prepun bezbednosti
BMW X5 je standardno opremljen brojnim bezbednosnim sistemima, kojih vozač najčešće u osnovi nije ni svestan dok oni rade svoj posao. A govorimo o naprednim sistemima kontrole proklizavanja, stabilnosti i ABS-a, koji su evoluirali do nivoa diskretnih anđela čuvara. Tu je aktivni tempomat, koji u slučaju opcionog „Professional“ sistema donosi i prijatnu autonomnu vožnju, ali koja ne dozvoljava duže odsustvo ruku sa upravljača. Srećom, dovoljan je samo lagani dodir obruča upravljača i sistem je ponovo aktivan. Kamera za vožnju unazad je 360° odlične rezolucije, ali kao i za kompletnu instrument tablu, treba se privići na višak informacija koje donosi. Upozorenja koja ovaj automobil ispostavlja vozaču, kao što su bočni i poprečni saobraćaj, napuštanje kolovozne trake i još dosta toga, su toliko brojna, da se čak i na njih treba privići. Šta više, treba ozbiljno shvatiti svu kompleksnost ovog automobila, a pri kupovini dobro se informisati šta se nalazi u standardnoj, a šta u dodatnoj opremi.
Kupovina čitava nauka
Pomenuta kompleksnost odnosi se i na samu kupovnu. BMW tu nije izuzetak, i kod svake premijum marke konfigurisati sopstveno vozilo postala je čitava nauka. BMW X5 xDrive 40i (a i X5 xDrive 30d) u Srbiji cenom startuje od 73.990 evra. Testirano vozilo, prema dostavljenoj specifikaciji, u sebi je imalo dodatne opreme u vrednosti od 24.777 evra, što u zbiru kaže 98.767 evra. Očigledno, ko želi odličan SAV, mora i dobro da ga plati, a šestocifrena cena sve više se približava nečemu sto bi se moglo nazvati standardom. A što se tiče pitanja da li je revolucija ili evolucija, odgovor je definitivno evolucija, i to pre svega po pitanju bezbednosti i udobnosti.

[table id=55 /]

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Toyota Corolla Touring Sports – karavan od starta

Toyota Auris odlazi u penziju, a Corolla, sa velikim ambicijama, na salon u Parizu ...

Počela prizvodnja XC40 u Belgiji

U svom postrojenju u Belgiji, Volvo je označio početak nove ere time što je ...

Nemačko pravosuđe istražuje BOSCH

Nemački pravosudni organi istražuju mogućnost da su odgovorni iz kompanije Robert Bosch umešani i ...

Range Rover SV Coupé ipak neće u proizvodnju

Planovi za Land Roverov ultra luksuzni Range Rover SV Coupé pali su u vodu ...

Mercedes AMG predstavio 43 verziju GT kupea sa četvoro vrata

Mercedes AMG je predstavio novu, uvodnu, verziju svog kupea sa četvoro vrata, pod oznakom ...

Tesla sada proizvodi automobile pod šatorom

Nakon što je najavio otpuštanje devet procenata radne snage prošle nedelje, CEO Tesle, Elon ...