Pre malo više od 20 godina Citroen je stvorio Berlingo i utabao sebi i drugima put u jedan novi segment
Pre nešto više od 20 godina Citroen je stvorio Berlingo. Zapravo, to vozilo ni tada, a ni sada, nije bilo nikakva revolucija, samo promišljen potez ukrštanja potreba kupca kojem je u jednom trebalo i putničko i transportno vozilo, i to široko shvaćeno. Zašto široko? Pa, zbog toga što će istorija pokazati, da je Citroen Berlingo u mnogome prevazišao svoju osnovnu namenu i ciljnu grupu. Od pick up-a sa pet sedišta, vozila pre svega namenjenog za posao koji traži prevoz radnika i robe odjednom, Berlingo je postao izbor porodica i ljudi sa raznoraznim hobijima sa velikim rekvizitima, i iz svog čisto komercijalnog sektora debelo prešao i u putnički.
Sa novom, trećom generacijom, Citroen je bio pred ozbiljnim izazovom. Šta i kako uraditi a da se zadrži armija, bez preterivanja, prezadovoljnih kupaca. Za početak, Francuzi su sjajno odigrali na kartu izgleda, i „trapavom“ MPV-u podarili sasvim lepo dizajniranu karoseriju, naravno u okvirima koje kutijasti format zadnjeg dela dozvoljava. Šta više, otišli su možda i korak predaleko. Prednji deo Berlinga je potpuno preuzet od aktuelnog korporativnog stila kakav imaju C4 Aircross, a pogotovo SUV C5 Aircross. Predaleko u smislu pitanja da li su ovim potezom donekle omalovažena putnička vozila. Berlingo je u svakom slučaju dobro prošao.
Jedan od čarobnih ključeva Citroen Berlinga bila je i ostala kompaktnost. Sa 4.4 metra, apsolutno je ostao unutar gabarita koja u gradskoj gužvi omogućavaju okretnost i pristup ako ga smestimo u domen vozila za posao, ili parkiranje ako se koristi kao porodično vozilo. U redu, visok je 1.87 metara, mora biti, da bi imao svoje silne kubike korisne zapremine u kabini i prtljažnom prostoru.
Zadnja klupa je mnogo više od nužnog smeštaja za tri radnika. Prostora za noge ima sasvim dovoljno, za glave, logično, više nego što ikome može zatrebati. I naravno, odlično rešenje tri odvojena sedišta, odnosno, nezavisno preklapanje njihovih naslona. Uslovna mana je da su nasloni dosta uspravni, i da se na zadnjoj klupi ne može „zavaliti“. I tu su naravno klizna vrata, koja gotovo ne traže prostor za otvaranje, ali zato pružaju odličan pristup kabini.
Od ovog tipa vozila ne očekuje se sušta šminka, nego moraju biti napravljeni da traju i da se lako održavaju. Da, plastike ima mnogo, ali ima i dovoljno dizajnerskih detalja i boja da se razbije suvoparnost. Mnogo je važnije da ima ostava i pregrada za sitnice, pa praktična polica iznad glava vozača i suvozača. Čak 186 litara zapremine je na raspolaganju ovakve potrebe. Izrada deluje kvalitetno, i zadovoljavajuće precizno.
Konstatovali smo da platforma nije neko visokotehnološko čudo. Napred MacPherson, pozadi torzija i put pod noge. Sasvim očekivano, izbor pogona se svodi na poznato, a testirano vozilo pokretao je četvorocilindarski 1.5 BlueHDI sa 100 KS, u kombinaciji sa petostepenim manuelnim menjačem.
Uprkos klasičnom donjem postroju, Citroen Berlingo se vozi impresivno dobro. Ako je dosta tvrd pre svega zbog opruga koje moraju obezbediti nosivost, nije neudoban, i dobro upija neravnine, što je verovatno više zasluga sedišta nego ogibljenja.
Citroen Berlingo bi se bez problema mogao zvati i Multilingo, obzirom na svu svoju multifunkcionalnost. Naravno, da ne odemo na pogrešan put, ovo je spajanje putničkog i komercijalnog vozila u jedno, pa su obe uloge morale da prihvate izvesne kompromise. Ono što je novo u ponudi je i verzija sa povećanim međuosovinskim razmakom, i tri reda sedišta. Na kraju, ostaje i pitanje cene. U Business M Live paketu opreme, sa PDV-om košta 18.260 evra, dok se u slučaju oslobađanja od poreza cena spušta na 15.216 evra, što je potpuno adekvatno onome sto ume i nudi.
Model | Citroen Berlingo 1.5 BlueHDi (100) |
---|---|
Dužina/ širina/ visina (mm) | 4.403 /2.107/ 1.844 |
Međuosovinski razmak (mm) | 2.785 |
Masa vozila (kg.) | 1.398/1.482 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) | 2.090/2.250 |
Zapremina prtljažnog prostora (l) | 597 |
Motor | 1.5 BlueHDi |
Gorivo | Dizel |
Broj cilindara/ ventila | 4/16 |
Radna zapremina (ccm) | 1.798 |
Snaga pri o/ min. (KS/kW) |
100/ 75 pri 3.500 |
Maksimalni obrtni moment pri 0/ min. (Nm) | 250 pri 1.750 |
Menjač |
Petostepeni manuelni |
Ubrzanje 0-100 km/h |
12.3 |
Maksimalna brzina km/h | 171 |
Zapremina rezervoara za gorivo (l) | 55 |
Potrošnja na testu (l/100 km) | 5.5/6,5 |
Cena testiranog modela | 18.260 evra |