fbpx

Citroen Berlingo – za družbu i za službu

Pre malo više od 20 godina Citroen je stvorio Berlingo i utabao sebi i drugima put u jedan novi segment

Pre nešto više od 20 godina Citroen je stvorio Berlingo. Zapravo, to vozilo ni tada, a ni sada, nije bilo nikakva revolucija, samo promišljen potez ukrštanja potreba kupca kojem je u jednom trebalo i putničko i transportno vozilo, i to široko shvaćeno. Zašto široko? Pa, zbog toga što će istorija pokazati, da je Citroen Berlingo u mnogome prevazišao svoju osnovnu namenu i ciljnu grupu. Od pick up-a sa pet sedišta, vozila pre svega namenjenog za posao koji traži prevoz radnika i robe odjednom, Berlingo je postao izbor porodica i ljudi sa raznoraznim hobijima sa velikim rekvizitima, i iz svog čisto komercijalnog sektora debelo prešao i u putnički.

U osnovi, kao što konstatujemo, nije Berlngo bio ništa revolucionarno. Uobičajeni pick-up, sa jednostavnom ali snažnom platformom koja dozvoljava nadprosečnu nosivost, dobio je, malo, ušminkanu kabinu sa malo boljom zvučnom i termičkom izolacijom, ali je pored vozačkih sedišta dodata i zadnja klupa za, pristojan, smeštaj tri osobe, a uz to zadržan velik prtljažni prostor pravilnog oblika. Tu su bila i, možda ključna, dvoja kliznih bočnih vrata, koja su pristupačnost i funkcionalnost digla u nebesa. I uz sve to, recimo da je čak i pristojno izgledao, i nije podrazumevao da se na bokovima automatski mora nalaziti i ime firme koja ga koristi. Jednostavno, ali mudro, postalo je recept za put do 1.7 milona prodatih Citroen Berlinga.
Imidž od C5 Aircross
Sa novom, trećom generacijom, Citroen je bio pred ozbiljnim izazovom. Šta i kako uraditi a da se zadrži armija, bez preterivanja, prezadovoljnih kupaca. Za početak, Francuzi su sjajno odigrali na kartu izgleda, i „trapavom“ MPV-u podarili sasvim lepo dizajniranu karoseriju, naravno u okvirima koje kutijasti format zadnjeg dela dozvoljava. Šta više, otišli su možda i korak predaleko. Prednji deo Berlinga je potpuno preuzet od aktuelnog korporativnog stila kakav imaju C4 Aircross, a pogotovo SUV C5 Aircross. Predaleko u smislu pitanja da li su ovim potezom donekle omalovažena putnička vozila. Berlingo je u svakom slučaju dobro prošao.
Prepoznatljive fotelje
Jedan od čarobnih ključeva Citroen Berlinga bila je i ostala kompaktnost. Sa 4.4 metra, apsolutno je ostao unutar gabarita koja u gradskoj gužvi omogućavaju okretnost i pristup ako ga smestimo u domen vozila za posao, ili parkiranje ako se koristi kao porodično vozilo. U redu, visok je 1.87 metara, mora biti, da bi imao svoje silne kubike korisne zapremine u kabini i prtljažnom prostoru.

Upravo zahvaljujući pomenutim kubicima, našlo se dovoljno mesta za prednja izdašno velika sedišta, koja su dobila i dobru dozu stila, kako bi se u njih sasvim lepo smestilo ne samo u radnom odelu nego i smokingu. Citroen je i u Berlingu zadržao stil fotelja, a ne klasičnih automobilskih sedišta, pa čak i u Bussines paketu opreme, koji je definitivno više namenjen za posao nego za privatnu upotrebu.
Mesta i za putnike i robu
Zadnja klupa je mnogo više od nužnog smeštaja za tri radnika. Prostora za noge ima sasvim dovoljno, za glave, logično, više nego što ikome može zatrebati. I naravno, odlično rešenje tri odvojena sedišta, odnosno, nezavisno preklapanje njihovih naslona. Uslovna mana je da su nasloni dosta uspravni, i da se na zadnjoj klupi ne može „zavaliti“. I tu su naravno klizna vrata, koja gotovo ne traže prostor za otvaranje, ali zato pružaju odličan pristup kabini.
I onda dođe ono glavno zbog čega se Berlingo kupuje, a to je prtljažni prostor. Već do visine prozora je 775 litara (100 litara više od prethodnog modela), a čak i sa metalnom pregradom tovarnog prostora bez problema staje euro paleta. Ako se ne koristi pregrada, preklopi naslon zadnjeg i suvozačkog sedišta, u Berlingo staju predmeti dužine od tri metra. A Berlingo nije „kobajagi“ i teretno vozilo. Za razliku od putničkih vozila, maksimalna nosivost mu je 820 kilograma. Dakle, pet osoba od po 80 kilograma i još 400 kilograma tereta, uopšte nije loše za nešto sa čime se može i u pozorište.
Napravljen da trpi
Od ovog tipa vozila ne očekuje se sušta šminka, nego moraju biti napravljeni da traju i da se lako održavaju. Da, plastike ima mnogo, ali ima i dovoljno dizajnerskih detalja i boja da se razbije suvoparnost. Mnogo je važnije da ima ostava i pregrada za sitnice, pa praktična polica iznad glava vozača i suvozača. Čak 186 litara zapremine je na raspolaganju ovakve potrebe. Izrada deluje kvalitetno, i zadovoljavajuće precizno.

Naravno da od Berlinga niko ne očekuje digitalnu instrument tablu. Tu je jednostavna i pregledna analogna tabla, ali multimedia već može da se bira. Ili je relativno jednostavna, u tablet stilu postavljena visoko na armaturu, ili je pravi multifunkcionalni ekran osetljiv na dodir od 8“, uz koji se može dobiti i 360º kamera.
I dalje se vozi skoro kao automobil
Konstatovali smo da platforma nije neko visokotehnološko čudo. Napred MacPherson, pozadi torzija i put pod noge. Sasvim očekivano, izbor pogona se svodi na poznato, a testirano vozilo pokretao je četvorocilindarski 1.5 BlueHDI sa 100 KS, u kombinaciji sa petostepenim manuelnim menjačem.
Uprkos klasičnom donjem postroju, Citroen Berlingo se vozi impresivno dobro. Ako je dosta tvrd pre svega zbog opruga koje moraju obezbediti nosivost, nije neudoban, i dobro upija neravnine, što je verovatno više zasluga sedišta nego ogibljenja.

U krivinama, iako visok ne naginje se mnogo, i generalno, osećaj ljuljanja uopšte ne postoji. Da, u slučaju snažnog bočnog vetra, visoka karoserija je podložnija zanošenju i potrebi korigovanja putanje upravljačem. Upravljač je, sasvim logično i potrebno, snažno pojačan, pre svega zbog gradske vožnje i manevara na uskom prostoru, ali i iznenađujuće precizan. Vozna dinamika Berlingu je sasvim precizno definisana i usaglašena, i jedino su kočnice izrazito snažne i oštre kada se vozi neopterećeno vozilo. Šta ne treba očekivati je zvučna izolacija na previsokom nivou.

Ogromna kabina je efikasna rezonatorska kutija, i pri višim brzinama buka je viša nego u putničkom automobilu. Sa 100 dizel konja, Berlingo svakako nije sportski automobil. Ima očekivano kratke prenosne odnose menjača, kako bi se maksimalno iskoristila sva raspoloživa snaga. Ono što je svakako odlična vest je ekonomičnost. Sa rezervoarom od 55 litara, Berlingo bez mnogo problema dolazi do autonomije od 800 kilometara.
Mogao bi se zvati Multilingo
Citroen Berlingo bi se bez problema mogao zvati i Multilingo, obzirom na svu svoju multifunkcionalnost. Naravno, da ne odemo na pogrešan put, ovo je spajanje putničkog i komercijalnog vozila u jedno, pa su obe uloge morale da prihvate izvesne kompromise. Ono što je novo u ponudi je i verzija sa povećanim međuosovinskim razmakom, i tri reda sedišta. Na kraju, ostaje i pitanje cene. U Business M Live paketu opreme, sa PDV-om košta 18.260 evra, dok se u slučaju oslobađanja od poreza cena spušta na 15.216 evra, što je potpuno adekvatno onome sto ume i nudi.

Model Citroen Berlingo 1.5 BlueHDi (100)
Dužina/ širina/ visina (mm) 4.403 /2.107/ 1.844
Međuosovinski razmak (mm) 2.785
Masa vozila (kg.) 1.398/1.482
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) 2.090/2.250
Zapremina prtljažnog prostora (l) 597
Motor 1.5 BlueHDi
Gorivo Dizel
Broj cilindara/ ventila 4/16
Radna zapremina (ccm) 1.798
Snaga pri o/ min. (KS/kW)

100/ 75 pri 3.500

Maksimalni obrtni moment pri 0/ min. (Nm) 250 pri 1.750
Menjač

Petostepeni manuelni

Ubrzanje 0-100 km/h

12.3

Maksimalna brzina km/h 171
Zapremina rezervoara za gorivo (l) 55
Potrošnja na testu (l/100 km) 5.5/6,5
Cena testiranog modela 18.260 evra

 

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Predstavljen Ford Explorer EV i nije ono što mislite

 Predstavljen je Ford Explorer EV i nije ono što mislite – samo je ime ...

Osveženje za Nissan X-Trail sa novim motorima

Jedan od naprodavanijih SUV-a na svetu, dobio je značajne novine u pogonu i prenosu ...

Formula 1 – Leclercu pol pozicija u Americi

Formula 1 – Leclercu pol pozicija u Americi na stazi COTA, Norris u prvom ...

Čelik umesto karbona za BMW M

Od novembra 2017. pa nadalje, BMW će u svoje M modele ugrađivati čelična kardanska ...

General Motors ima spremnu jeftinu super bateriju?

Iako se smatra da je Tesla daleko ispred ostalih po pitanju baterija, General Motors ...

Toyotin APM za transport na Olimpijadi 2020.

Posebno razvijenim električnim vozilom za unapređenje mobilnosti, Toyota podržava Tokyo 2020 APM će ponuditi ...