Seat Arona zapravo je prvi crossover koji je VW grupa postavila na MQB-A0 platformu. A biti prvi, znači i probijati led za ostale iz porodice
Svojevrsna renesana za Seat, koja se sada već sasvim lepo razvila, počela je ulaskom u SUV/crossover segment Atecom, prvim terencem koji je stgao iz Španije. Ubrzo za njim je usledila i Arona, rekli bi smo, tipičan primerak opšte popularnih kompaktnih i mekih terenaca. Mekih pre svega u smislu da nisu ni namenjeni vožnji nekim bogazama, nego urbanom korišćenju gde su okretnost i funkcionalnost na prvom mestu. A tročlanu SUV porodicu je sada zakružio najveći Tarraco. Ipak, deluje da će od tri pomenuta modela kupcima u Srbiji najzanimljivija biti Arona, pa nismo propustili prliku da je probamo ponovo i to u verziji sa DSG menjačem.
Dizajn seatovih modela je, ako ništa drugo, dosledan. Dok se jednima dopada, drugim je dosadan i nemaštovit. Svako je iz svog ugla u pravu, ali Arona, bez ikakvih stilskih egzibicija deluje sasvim dobro. Sigurno da ne upada u oči kao Nissan Juke ili C3 Aircross, ali oštrim i jasno definisanim linijama Arone apsolutno nema šta zameriti. Vetrobransko staklo je dosta uspravno što je donelo pristojan volumen u kabibini, a isto tako ovaj malo povišeni monovolmen ima sve efekte praktičnosti, od lakog ulaska i izlaska, pa do smeštanja ili vađenja stvari u ili iz prtljažnika. Generalno ima dobre proporcije i kratke prepuste preko točkova što je čini dužom nego što zapravo jeste. Kada se tome dodaju brojne kombinacije boja koje uključuju čak i dvobojne kombinacije, Arona potpuno zadovoljava estetski deo.
Seat Arona je prva na novoj MQB-A0 platformi, odnosno osnovi sa poprečno postavljenim motorom, pogonom na prednjim točkovima i torzionom stražnjom osovinom. Govorimo o relativno jednostavnoj arhitekturi donjeg postroja a koja je dovoljno modularna da može da na sebi nosi rzličite konfiguracije karoserije, pa čak i klirense od tla. I da, ovo jeste platforma na kojoj se nazi Seat Ibiza (ali i VW Polo, T-Roc sa prednjim pogonom, Škoda Qaroq…) samo je Arona ipak osetno veća. Tačnije, duža je od Ibize za 79 mm i viša 99mm, a koliko god to delovalao u brojkama zanemarujuće ili marginalno – nije.
U entrijeru ima osetno više prostora nego u Ibizi od koje Arona preuzima elemente enterijera. Pa ipak, iako je sve poznato, upravo zbog više vazduha koji nudi, subjektivno donosi drugačiji osećaj. Naravno, kao i u svim modelima španske marke, jedne će minimalizam oduševiti, a druge razočarati.
Ima dovoljno prostora za sitnice i ispred menjača i između sedišta i u naslonu za ruke, a pogotovo u oplatama vrata. Prednja sedišta ne deluju previše izdašno dimenzionisana, ali zapravo jesu sasvim dovoljna. Bočna podrška nije jako izražena ali u krivinama radi svoj posao.
Praktično, pored pokazivača pravca i brisača, jedine mehaničke komande pripadaju klimatizaciji i provetravanju, a za sve ostalo tu je odlični 8“ višenamenski ekran osetljiv na dodir sa odličnom rezolucijom. Iako je ovo kompaktan i relativno mali automobil, parking senzori i kamera za vožnju unazad koji su deo Excellence opreme svakako su veoma praktični i korisni.
Seat Aronu smo prvi put upoznali sa 1.0 TSI agregatom od 115 KS u kombinaciji sa manelnm menjačem, a nakon drugog testa, ispostavlja se da sedmostepeni DSG menjač iz osnove menja karakter malog crossovera. Osim što vozača rešava potrebe za često zamornim promena stepena prenosa pogotovo u gradskoj vožnji, DSG je savršeno ukomponovan sa onim što motor može. Kada se ne očekuju oštra ubrznja, menjač održava agregat u prjatno niskim obrtajima, što znači da i u gradskoj vožnji nema ni u tragu buke motora.
Uz to, čak i pomalo grubi rad trocilindraša je dodatno umiren, pa subjektvno deluje da se ispod poklopca motora nalazi četvorocilindraš. A a efkasnost DSG-a VW Grupe odavno smo navikli. Čak i kada znenada zatreba oštrije ubrzanje, menjač će brzo naći odgovarajući stepen prenosa. Pri tom, dodatni komfor automatika se ne plaća na benzinskoj pumpi. Seat Arona se zadovoljava sa šest litara benzina bez ikakvih problema. Razumljivo, sa svojih 115 KS, Arona nije opremljena za sportske performanse. Do 100 km/h će ubrzati za 10 sekundi, a maksimalna brzina je 182 km/h. Ovo je definitivno automobil za prijatnu i opuštenu gradsku vožnju.
Što se vozne dinamike tiče, Arona je prijatno iznenađenje. Iako jednostavnog podvozja, upravljač je veoma direktan, sa dobro odmerenim servo pojačanjem. Naginjanje u krivinama je malo, što jasno govori o dosta tvrdom trimu ogibljenja i snažnim poprečnim stabilizatorima. Međutim, to je ne čini neudobnom i može se oceniti da je dobro izbalansirana između udobnosti i dinamičnosti. Pri graničnim brzinama dosta kasno počinje lagano podupravljanje, ali ovaj tip automobila se ni ne kupuje da bi se tražili njegovi limiti, osim kada loša procena dovede do takve situacije.
Testirana Seat Arona 1.0 Xcellence već spada u bolje opremljene verzije i cena je 18.890 evra. U svakom slučaju, sa paketom opreme može se dosta kalkulisati, ali naša preporuka svakako ostaje DSG menjač umesto manuelnog, makar i po cenu za stepenicu nižeg paketa opreme. I definitivno, Seat je postao marka o kojoj treba razmišljati kada se odlučuje o nabavci vozila, a znajući planove VW Grupe u vezi ove marke, još nismo ni blizu kraju prijatnih iznenađenja. Ono što je evidentno, sa svoja tri crossovera, Aronom, Atecom, i Tarracom, već ima šta da kaže i pokaže u ovom segmentu.
Model |
Seat Arona 1.0 EcoTSI DSG Xcellence |
---|---|
Dužina/ širina/ visina (mm) | 4.138/ 1.780/ 1.552 |
Međuosovinski razmak (mm) | 2.566 |
Masa vozila (kg.) | 1.135 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) | 1.645 |
Zapremina prtljažnog prostora (l) |
400/ 1.280 |
Motor |
1.0 EcoTSI |
Gorivo |
Benzin |
Broj cilindara/ ventila | 3/12 |
Radna zapremina (ccm) |
999 |
Snaga pri o/ min. (KS/kW) |
115/ 86 pri 5.000-5.500 |
Maksimalni obrtni moment pri 0/ min. (Nm) | 200 Nm pri 2.000-3.500 |
Menjač |
Sedmostepeni sa dvostrukom spojnicom |
Ubrzanje 0-100 km/h |
11.1 |
Maksimalna brzina km/h |
182 |
Zapremina rezervoara za gorivo (l) |
40 |
Potrošnja na testu (l/100 km) |
5,9-7,5 l/100 km |
Cena testiranog modela | 18.890 evra |