fbpx

Seat Arona – DSG menjač menja mnogo toga

Seat Arona zapravo je prvi crossover koji je VW grupa postavila na MQB-A0 platformu. A biti prvi, znači i probijati led za ostale iz porodice

Svojevrsna renesana za Seat, koja se sada već sasvim lepo razvila, počela je ulaskom u SUV/crossover segment Atecom, prvim terencem koji je stgao iz Španije. Ubrzo za njim je usledila i Arona, rekli bi smo, tipičan primerak opšte popularnih kompaktnih i mekih terenaca. Mekih pre svega u smislu da nisu ni namenjeni vožnji nekim bogazama, nego urbanom korišćenju gde su okretnost i funkcionalnost na prvom mestu. A tročlanu SUV porodicu je sada zakružio najveći Tarraco. Ipak, deluje da će od tri pomenuta modela kupcima u Srbiji najzanimljivija biti Arona, pa nismo propustili prliku da je probamo ponovo i to u verziji sa DSG menjačem.
Ne može se pogoditi svačiji ukus
Dizajn seatovih modela je, ako ništa drugo, dosledan. Dok se jednima dopada, drugim je dosadan i nemaštovit. Svako je iz svog ugla u pravu, ali Arona, bez ikakvih stilskih egzibicija deluje sasvim dobro. Sigurno da ne upada u oči kao Nissan Juke ili C3 Aircross, ali oštrim i jasno definisanim linijama Arone apsolutno nema šta zameriti. Vetrobransko staklo je dosta uspravno što je donelo pristojan volumen u kabibini, a isto tako ovaj malo povišeni monovolmen ima sve efekte praktičnosti, od lakog ulaska i izlaska, pa do smeštanja ili vađenja stvari u ili iz prtljažnika. Generalno ima dobre proporcije i kratke prepuste preko točkova što je čini dužom nego što zapravo jeste. Kada se tome dodaju brojne kombinacije boja koje uključuju čak i dvobojne kombinacije, Arona potpuno zadovoljava estetski deo.
Prva na novoj platformi
Seat Arona je prva na novoj MQB-A0 platformi, odnosno osnovi sa poprečno postavljenim motorom, pogonom na prednjim točkovima i torzionom stražnjom osovinom. Govorimo o relativno jednostavnoj arhitekturi donjeg postroja a koja je dovoljno modularna da može da na sebi nosi rzličite konfiguracije karoserije, pa čak i klirense od tla. I da, ovo jeste platforma na kojoj se nazi Seat Ibiza (ali i VW Polo, T-Roc sa prednjim pogonom, Škoda Qaroq…) samo je Arona ipak osetno veća. Tačnije, duža je od Ibize za 79 mm i viša 99mm, a koliko god to delovalao u brojkama zanemarujuće ili marginalno – nije.

U auto industriji par centimetara više ili manje mnogo znači. Ako nastavimo da se bavimo brojkama, vozač sedi za 52 mm više nego u Ibizi, stražnja klupa ima 37 mm više prostora za glave putnika, a prtljažnik je veći za nekih 15%, odnosno ima pristojnih 400 litara. Još uvek gledano kroz čiste brojke, Arona je nešto veća Ibiza. A posmatrana kao model, spolja nema mnogo veze sa Ibizom, ovo je potpuno zaseban model, i proporcijama i pojavom. Dužinom od 4.13 metara je i dalje kompaktni hatchback, ali visinom karoserije od 1.55 m i klirensom od tla od 19 cm, se potpuno uklapa u popularni crossover segment, iako nema, niti će imati 4×4 pogon.
Prijatno prostrana
U entrijeru ima osetno više prostora nego u Ibizi od koje Arona preuzima elemente enterijera. Pa ipak, iako je sve poznato, upravo zbog više vazduha koji nudi, subjektivno donosi drugačiji osećaj. Naravno, kao i u svim modelima španske marke, jedne će minimalizam oduševiti, a druge razočarati.

U enterijeru Arone sve deluje jednostavno i uredno složeno, mada ne i maštovito. Oni koji vole igračkice u vidu mnogo prekidača i dugmića pomisliće da nešto nedostaje. A ništa ne nedostaje, sve je tu samo je uredno složeno. I funkcionalnost je potpuno zadovoljena.
Ima dovoljno prostora za sitnice i ispred menjača i između sedišta i u naslonu za ruke, a pogotovo u oplatama vrata. Prednja sedišta ne deluju previše izdašno dimenzionisana, ali zapravo jesu sasvim dovoljna. Bočna podrška nije jako izražena ali u krivinama radi svoj posao.
Pri tom, ponudom prostora u Aroni može se malo pozabaviti i dobiti više nego što se nada. Ako vozač ne zamišlja da je Schumacher pa sedi nisko i gleda kroz volan, može dosta visoko da podigne svoje sedište, do još uvek udobnog položaja za vožnju, i time oslobodi dosta prostora za noge putnicima pozadi. U tom slučaju, vozač od preko 180 cm i putnik iza njega slične visine neće imati manjka prostora. A cela priča oko povišenih malih crossovera se i svodi na to – ono što nema po dužini kompenzuje se po visini. A Arona to sasvim dobro radi.
Sa svojih 400 litara Arona ima manji prtljažnik od jednog C3 Aircorss, ali i dalje dovoljno, uz pod sa dve visine i jednostavnim preklapanjem naslona stražnje klupe.
Skoro pa bez prekidača
Praktično, pored pokazivača pravca i brisača, jedine mehaničke komande pripadaju klimatizaciji i provetravanju, a za sve ostalo tu je odlični 8“ višenamenski ekran osetljiv na dodir sa odličnom rezolucijom. Iako je ovo kompaktan i relativno mali automobil, parking senzori i kamera za vožnju unazad koji su deo Excellence opreme svakako su veoma praktični i korisni.
Upotreba je jednostavna, povezivanje sa mobilnim uređajem brzo i lako, audio sistem i u srednje paketu opreme sasvim solidan. I da sve je već poznato iz Ibize. Analogni instrumenti sa digitalnim ekranom putnog računara, jasni, čitljivi i ne preterano zabavni.
DSG pod obavezno
Seat Aronu smo prvi put upoznali sa 1.0 TSI agregatom od 115 KS u kombinaciji sa manelnm menjačem, a nakon drugog testa, ispostavlja se da sedmostepeni DSG menjač iz osnove menja karakter malog crossovera. Osim što vozača rešava potrebe za često zamornim promena stepena prenosa pogotovo u gradskoj vožnji, DSG je savršeno ukomponovan sa onim što motor može. Kada se ne očekuju oštra ubrznja, menjač održava agregat u prjatno niskim obrtajima, što znači da i u gradskoj vožnji nema ni u tragu buke motora.

Uz to, čak i pomalo grubi rad trocilindraša je dodatno umiren, pa subjektvno deluje da se ispod poklopca motora nalazi četvorocilindraš. A a efkasnost DSG-a VW Grupe odavno smo navikli. Čak i kada znenada zatreba oštrije ubrzanje, menjač će brzo naći odgovarajući stepen prenosa. Pri tom, dodatni komfor automatika se ne plaća na benzinskoj pumpi. Seat Arona se zadovoljava sa šest litara benzina bez ikakvih problema. Razumljivo, sa svojih 115 KS, Arona nije opremljena za sportske performanse. Do 100 km/h će ubrzati za 10 sekundi, a maksimalna brzina je 182 km/h. Ovo je definitivno automobil za prijatnu i opuštenu gradsku vožnju.
Gotovo bez naginjanja
Što se vozne dinamike tiče, Arona je prijatno iznenađenje. Iako jednostavnog podvozja, upravljač je veoma direktan, sa dobro odmerenim servo pojačanjem. Naginjanje u krivinama je malo, što jasno govori o dosta tvrdom trimu ogibljenja i snažnim poprečnim stabilizatorima. Međutim, to je ne čini neudobnom i može se oceniti da je dobro izbalansirana između udobnosti i dinamičnosti. Pri graničnim brzinama dosta kasno počinje lagano podupravljanje, ali ovaj tip automobila se ni ne kupuje da bi se tražili njegovi limiti, osim kada loša procena dovede do takve situacije.
Za upravljačem se sedi dosta uspravno, mada ne i preterano uspravno, i može se uporediti sa pozicijom sedenja u modelu Kia Stonic. Ono što je najvažnije, kada se navikne na ovakav položaj, dugo se može biti za upravljačem bez zamora ili bola u leđima. Dodatna korist ovakvog sedenja i odlična preglednost i napred i pozadi, uz evidentno malo unutrašnje i spoljna ogledala. Spoljna su sigurno minijaturizovana zbog aerodinamike, ali ostaje pitanje zbog čega je unutrašnje tako malo.
O Seatu treba razmišljati
Testirana Seat Arona 1.0 Xcellence već spada u bolje opremljene verzije i cena je 18.890 evra. U svakom slučaju, sa paketom opreme može se dosta kalkulisati, ali naša preporuka svakako ostaje DSG menjač umesto manuelnog, makar i po cenu za stepenicu nižeg paketa opreme. I definitivno, Seat je postao marka o kojoj treba razmišljati kada se odlučuje o nabavci vozila, a znajući planove VW Grupe u vezi ove marke, još nismo ni blizu kraju prijatnih iznenađenja. Ono što je evidentno, sa svoja tri crossovera, Aronom, Atecom, i Tarracom, već ima šta da kaže i pokaže u ovom segmentu.

Model

Seat Arona 1.0 EcoTSI DSG Xcellence

Dužina/ širina/ visina (mm) 4.138/ 1.780/ 1.552
Međuosovinski razmak (mm) 2.566
Masa vozila (kg.) 1.135
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) 1.645
Zapremina prtljažnog prostora (l)

400/ 1.280

Motor

1.0 EcoTSI

Gorivo

Benzin

Broj cilindara/ ventila 3/12
Radna zapremina (ccm)

999

Snaga pri o/ min. (KS/kW)

115/ 86 pri 5.000-5.500

Maksimalni obrtni moment pri 0/ min. (Nm) 200 Nm pri 2.000-3.500
Menjač

Sedmostepeni sa dvostrukom spojnicom

Ubrzanje 0-100 km/h

11.1

Maksimalna brzina km/h

182

Zapremina rezervoara za gorivo (l)

40

Potrošnja na testu (l/100 km)

5,9-7,5 l/100 km

Cena testiranog modela 18.890 evra
  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Carlos Sainz i Ricky Brabec osvojili Dakar Reli

Nakon 12 dana trkanja i preko 5.000 kilometara trkanja, Carlos Sainz je došao do ...

Volkswagen Touareg R zvanično otkriven kao plug-in hibrid

Volkswagen je otkrio „R“ verziju svog Touareg SUV-a sa plug-in hibridnim pogonom i 456 ...

EV neće u potpunosti zameniti SUS motore kaže CEO Porschea

Porsche je skoro spreman da pokaže svoj prvi električni automobil u vidu Taycana, ali ...

Opel proslavlja 120 godina proizvodnje automobila

Opel je jedan od proizvođača automobila sa najbogatijom tradicijom na svetu Sledeće godine, brend ...

Rimac C_Two mora kroz kreš testove

Rimac Concept One je bio pošteđen tužne sudbine, ali njegov naslednik mora težim putem ...

Alfa Stelvio – pobednik ili pokojnik

Ni Alfa Romeo nije odoleo globalnoj SUV maniji. U jesen prošle godine predstavio je ...