Site icon

Koliko znači 25 godina za Bugatti hiperautomobile?

Zajedničko im je da nose ime i znak Bugatti, a nastali su u periodu od 25 godina. A za sekundu bolje ubrzanje, trebalo je skoro tri puta više snage

Foto: Bugatti

Za EB 110, Veyron i Chiron zajedničko je da nose ime Bugatti, karbonsku samonoseću karoseriju i pogon na svim točkovima. Zajedničko im je to što su oživeli legendu i vizionara automoblizma Ettorea Bugattija. Razlika je u tome što su nastali u rasponu od skoro 25 godina, to što je prvi imao 560 KS, a poslednji ima 1.500, i još u ponekoj sitnici…

Foto: Bugatti

Pokušaj oživljavanja imena francuskog proizvođača ekskluzivnih i sportskih automobila počeo je 1991. kada je poslovni čovek i Bugatti entuzijasta, Romano Artioli, pokrenuo projekat supersportskog GT-a imena EB110. Već samo ime nosilo je dovoljno simbolike. EB od inicijala, a 110 je značio 110. rođendan Ettorea Bugattija. EB 110 GT i njegova pojačana verzija EB 110 SS bili su jedinstveni i stvoreni od nule. U egzotičnu i aerodinamičnu karoseriju od ugljeničnih kompozita ugrađen je dragulj od 12 cilindara zapremine 3.5 litara, sa četiri turbo kompresora i pet ventila po cilindru.

Foto: Bugatti

Iako za današnje pojmove ne zvuči toliko impresivno, motor je u osnovnoj verziji imao 560 KS a u 110 SS 611 KS. Po prvi put, jedan supersportski automobil dobio je permanentni pogon na svim točkovima, a prenos je pveren šestostepenom manuelno menjaču, kakav bi mnogi i danas poželeli. Sa gotovo trećinom snage koju danažnji hiper automobili raspolažu EB 110 je do 100 km/h sprintao za 3.3 sekunde, i imao maksimalnu brzinu od 351 km/h, tada najveću za serijski automobil, i brzinu koja je i danas respektabilna. Zanimljiv je podatak da francuska marka nije poroizvođena u Francuskoj. Artioli je pogon za proizvodnju naparavio u Campogallianu, u Italiji, uz veoma racionalno objašnjenje. U okolni Campogalliana se nalaze sve egzotične marke kao što su DeTomaso, Ferrari, Maserati i Lamborghini, pa je lakše bilo naći stručnu radnu snagu. Bugatti EB 110 proizvođen je do 1995. kada je fabrika, najvećim delom zaslugom recesije i povećanja troškova, otišla u stečaj. Proizvedeno je 128 komada i prodato po ceni od 450 i 550 milona lira, a u planu je bio čak i GT sa četvora vrata EB 112, a pripreman je i za nastup na 24 Časa LeMansa. Današnji predsednik Bugattija Stephan Winkelmann, kaže da je EB110 bio model čiji razvoj je obeležio jednu epohu automobilizma.

Foto: Bugatti

Bugatti EB110 GT/SS
Motor 3.5-litre V12, 60-ventila, vodeno hlađenje
Četiri IHI turbokompresora sa interkulerima
Snaga 560 KS / 411 kW pri 8,000 o/min (EB 110 GT) 611 KS / 450 kW pri 8,250 o/min (EB 110 SS)
Max obrtni moment 611 Nm pri 4,200 o/min (EB 110 SS) 650 Nm pri 4,200 o/min (EB 110 SS)
Prenos manuelni 6 brzina, pogon na svim točkovima
Ubrzanje 0-100 km/h 3.5 sec (EB 110 GT) 3.3 sec (EB 110 SS)
Vmax 342 km/h (EB 110 GT) 351 km/h (EB 110 SS)
Potrošnja 13.5 l/100 km
Masa praznog vozila 1,570 – 1,735 kg
Dužina 4400 mm
Širina 1940 mm
Visina 1125 mm
Međuosovinski razmak 2550 mm
Pneumatici 245/40 ZR 18 napred / 325/30 ZR 18 pozadi

Foto: Bugatti

20 godina kasnije

Proćiće čak 20 pre narednog pokušaja, ali će doneti još jedan dragulj na četiri točka. Ovaj put, manje na osnovi entuzijama, a više biznisa. Marku Bugatti kupila je VW Grupa, a proći će čak sedam godina do početka proizvodnje Veyrona 16.4, koji je supersportski automobil pretvorio u hipersportski. I njega pokreće dragulj inženjerstva. Ovaj put ima 8 litara zapremne, 16 cilndara u W rasporedu, 1000 KS, četiri turbo kompresora, pogon na svim točkovima i karbonsku samonoseću karoseriju. Kao i svi prethodnici, Veyron se proizvodi ručno, ali sada u svojoj postojbini, mestu Molsheim u Francuskoj, istom mestu u kojem je Ettore Bugatti osnovao svoju kompaniju 110 godina ranije. Kao i EB 110, Veyron je rušio rekorde. Ubrzanje do 100 km/h za 2.5 sekundi i maksimalnu brzinu od 407 km/h, tada najveću za serijski automobil. I njegovo ime je vezano za Bugatti.

Jean-Pierre Wimille i Pierre Veyron: Foto: Bugatti

Pierre Veyron je bio pobednik LeMansa u Bugattiju, a u kompaniji radio kao probni vozač od 1933. pa sve do 1953. godine.

Bugatti Veyron 16.4
Motor 8.0 W16, vodeno hlađenje
Četiri turbo kompresora sa interkulerima
Snaga 1,001 hp / 736 kW pri 6,000 o/min
Max. obrtni moment 1,250 Nm od 2,200 o/min
Prenos 7 brzina DCT
Pogon: stalan na sva četiri točka
Ubrzanje 2.5 s 0-100 km/h
Vmax 407 km/h
Potrošnja: 14.7 l/100 km
Masa praznog vozila 1,888 kg
Dužina 4,462 mm
Širina 1,998 mm
Visina 1,204 mm
Međuosovinski razmak 2,710 mm
Pneumatici 265/690-ZR-500-A napred / 365/710-ZR-540-A pozadi
Proizvodnja 2005. – 2015.
Cena od 1,160,000 eura (2005.)

Foto: Bugatti

Još deset godina kasnije
Karijera Veyrona 16.4 potrajala je dugih 10 godina, sve dok ga 2016. nije nasledio Chiron 1. Kao i dva prethodnika, u samonoseću karbonsku karoseriju ubačen je motor sa četiri turbo kompresora, čija snaga se isporučuje permanentno na sve točkove. A snage je mnogo, skoro tri puta više nego u EB 110 GT.

Foto: Bugatti

Iz, ponovo, W16 motora zapremine 8.0 litara, izvučeno je 1.500 KS, i 1.600 Nm maksimalnog obrtnog momenta. A sa tri puta više snage, uspeo je da do 100 km/h ubrza samo sekundu brže od EB 110 – 2.5 sekunde, ali mu je do 200 km/h dovoljno munjevitih 6.1 sekunda i 13.1 do 300 km/h. Maksimalna brzina mu je ograničena na 420 km/h.

Louis Chiron, Foto: Bugatti

Do sada je proizvedeno 200 komada o planiran 500 primeraka. Svoje ime duguje Louisu Chironu, koji se u Bugattiju trkao od 1926. do 1933.

Bugatti Chiron
Motor 8.0 litara W16, vodeno hlađenje
Četiri turbo kompresora
Snaga 1,500 KS / 1,103 kW pri 6,700 o/mn
Max. obrtni moment 1,600 Nm od 2,200 o/min
Prenos 7- brzina DCT
Pogon na svim točkovima
Ubrzanje do 100 km/h 2.4 sec
Vmax 420 km/h
Potrošnja 22.5 l/100 km
Masa praznog vozila 1,995 kg
Dužna 4,544 mm
Širina 2,038 mm
Visina 1,212 mm
Međuosovinski razmak 2,711 mm
Pneumatici 285/30 ZR 20 napred / 355/25 ZR 21 pozadi
Proizvodnja od 2016.
Cena 2.5 miliona evra bez poreza

Next: VW Tiguan bi mogao da okrene novi list 2022.