U automobilizmu vreme jako brzo prolazi, a svežinu modela teško je zadržati pred naletom konkurencije
Ipak, jedan od modela koji će sasvim sigurno ući u anale automobilskog faha je Nissan Qashqai. Pojavio se pre 12 godina. Da li je bio rodonačelnik danas toliko popularnog crossovera, među verzije između klasičnog hatchbacka i terenca? Verovatno jeste, ali sasvim sigurno jeste prvi globalno uspešan, sve do titule najprodavanijeg u segmentu. A ono zbog čega smatramo da će ući u anale jeste njegova dugovečnost. Iako su uveliko stigli noviji i svežiji modeli, Qashqai se i dalje traži kao da je u prvom cvetu mladosti. A realno, više nije. I od restilizacije 2017. već je prošlo dve godine, i zbog toga tvrdimo da vreme brzo prolazi.
Druga generacija zadržala je sve dobro od prve. Pre svega dimenzije dovoljno kompaktne za svakodnevnu gradsku vožnju i parkiranje, a sa druge strane dovoljno velike za porodični put na duže staze. Sa svojih 4.39 metara dug je kao bilo koji drugi automobil iz C segmenta i jedino visinom od 1.59 iskače iz C segmenta.
Visinu prvenstveno dobija zaista povišenom karoserijom a ne samo klirensom od tla koji sa 188 mm nije preterano velik, a opet dozvoljava nešto veću slobodu van asfalta. I da, definitivno, Qashqai nije automobil kojim se ide „Na kraj sveta“, ali se bez ikakve brige može sići na makadamski put. Tu je i opcioni pogon na svim točkovima, koji se može i ne mora doplatiti, ali ga svakako ne čini terenskim vozilom.
Da li su i koliko drugačiji materijali u enterijeru teško se može zaključiti, ali ono što stoji, završna obrada i preciznost uklapanja je odlična. Da, možda se u stilu dizajna u poređenju sa mlađim konkurentima može videti da je ovo model koji već ima staž iza sebe, ali mu to ne umanjuje vrednost ni najmanje. Enterijer Qashqaija je pre svega prostran i veoma funkcionalan, sa brojnim ostavama i boksovima za sitnice. Uz to, bez mnogo rezerve, kompletna ergonomija zaslužuje visoke ocene.
Osvežena klasika
Qashqai ima klasičnu digitalnu instrument tablu, ali odlično dizajniranu, pa je protekle četiri godine nisu demodirale. Ono što je bitno, unapređen je infotejment koji sada ima izbor između višenamenskih ekrana od 5″ i /2″, a za razliku od pre restilizacije sada su opremljeni Android Auto i Apple Carplay konekcijama. Među opcijama je i odličan 360 sistem kamere za parkiranje, ali sa osrednjom rezolucijom.
Prostran i funkcionalan
Kao i uvek, opšti utisak enterijera zavisi od paketa opreme. Ako je vozilo u najvišem Tekna Premium paketu opreme, sa svim raspoloživim elementima koje nudi Nissan kako u samom paketu, tako i dodacima kao što je panoramski krov postaje poprilčno impresivno. U skladu sa tim, kožna elektropomična sedišta odlično su i dimenzionisana i oblikovana, pa višesatna vožnja ne predstavlja nikakav problem. Novina u restilizovanom modelu je 3D dizajn, tačnije profilacija kože sedišta, koja istinski donosi dodatnu udobnost na dugom putovanju.
Međutim, čak ni nešto skronmiji i dosta jeftiniji paket opreme ne znači siromaštvo.
I zadnja klupa ne zaostaje za prednjom. Odlično je dimenzionisana, sa dobrom ponudom prostora za noge i glave, uprkos panoramskom krovu koji je oduzeo par centimetara raspoložive visine. Tu je i veoma širok i udoban naslon za ruke, sa držačima za čaše.
U osnovi, Qashqai za svoje spoljnje dimenzije nudi odličnu ponudu prostora u enterijeru. I prtljažnik koji ima dve visine i zapreminu od 430 do 1.598 litara sasvim je dovoljan za porodično putovanje, a i mobilnim policama dozvoljava pravljenje pregrada kako bi se sprečilo kotrljanje tereta.
Nova srca za produženu mladost
Sa druge strane, iako se sasvim sigurno uveliko radi na trećoj generaciji ovog crossovera, 2019. je dobio dve velike novine, i to vezane za krupan deo automobila – motore. Neumoljive Euro norme koje već važe ili dolaze u naredne dve godine, primorale su gotovo sve proizvođače da ozbiljno revidiraju svoje motorske ponude, pojedine jedinice potpuno izbace, preostale ozbiljno modifikuju, ili naprave potpuno nove agregate. Dok se pojedini već odriču dizela, drugi nalaze načina da uz komercijalno prihvatljive uslove „očiste“ njihove izduvne gasove, zadovolje i daleko rigorozniji WLTP standard merenja, ali i kupce koji ne žele da se odreknu velikih obrtnih momenata, i još uvek manje potrošnje, makar i skupljeg dizel goriva. Benzinci za sada još uvek bolje i lakše prolaze od „naftaša“, ali ne bez ozbiljnih modifikacija, pa je Qashqai i u ovom segmentu dobio novu pogonsku jedinicu.
Uz dizel AWD i CVT
Nissan Qashqai se za sada može dobiti sa 1.5 dCi dizelom od 115 KS, ali umesto dosadašnje snažnije 1.6 opcije, dobio je novu pogonsku jedinicu veće zapremine. Iz 1.7 litara novi turbodizel prednjim ili na sva četiri točka isporučuje 150 KS. Na našem testu nalazila se najkompletnija pogonska opcija sa pogonom na svim točkovima i automatskim menjačem, odnosno stepenovanim CVT menjačem. Novi dizel zapravo ima 1.749 cm³, maksimalnu snagu dohvata pri 3.500 o/min, a maksimalni obrtni moment od 340 Nm već od 1.750 o/min.
Kultura rada mu je odlična, pa uz poslovično dobru zvučnu izolaciju koju ima Qashqai, u ovakvom paketu je pravi ekonomični dugoprugaš. Na Dmotion testu potrošnja je u gradskoj vožnji bila 6.4 litre, na otvorenom putu 5.8 litara, dok se na autoputu pri konstantnoj brzini od 130 km/h zadovoljava sa 6.0 litara. Iako je uz odlučnu trakciju koju mu donosi pogon na svim točkovma i CVT menjač odličan u inicijalnom ubrzanju, od ove verzije Qashqaija ne treba očekivati sportska ubrzanja. Do 100 km/h potrebno mu je 11.2 sekunde, ali uz sasvim solidno međuubrzanje od 80-120 km/h. Iako veće zapremine, novi dizel čak ima manju masu od stare jedinice, pa se novo „srce“ ne oseti na balansu vozila. Izraženijeg podupravljanja nema, a uz multilink zadnju osovinu, vođenje zadnjih točkova je precizno. U osnovnom Visia paketu opreme, Qashqai 1.7 dCi 4×4 sa Xtronic menjačem košta od 25.200 evra, dok se za vrhunski opremljen model mora izdvojiti 30.800 evra.
Jedan turbo benzinac za dve snage
U benzinskoj ponudi Nissan Qashqai se može dobiti samo sa jednim turbo četvorocilindrašem, ali sa dva nivoa snage, 140 KS ili 160 KS. Takođe, može se birati između manuelnog i sedmostepenog DCT prenosa sa dvostrukom spojnicom, ali ne i pogona. Za benzince je rezervisan samo pogon na prednjim točkovima.
Na Dmotion testu je bila snažnija verzija novog turbo benzinca sa 160 KS, sa sedmostepenim DCT menjačem u najvišem Tecna paketu opreme. I ovaj potpuno novi benzinac ima veću zapreminu nego što to oznaka govori. Poprečno smešteni četvorocilindraš ima 1.332 cm³, najveću snagu dohvata pri 5.500 o/min, a maksimalni obrtni moment od 270 Nm ostvaruje od 2.000 o/min. Ovaj novi motor se može pohvaliti velikom elastičnošću, koju sedmostepeni prenos odlično koristi. Iako nema pogon na svim točkovima, pri oštrom startu ili na klizavoj podlozi trakcije ima sasvim dovoljno za uverljivo ubrzanje. Iako je u verziji sa prednjim pogonom pozadi polukuta torziona osovina, zadnji deo vozila ni na neravnoj podlozi ne postaje nervozan, a trim ogibljenja generalno naginje ka udobnom više nego ka dinamičnom.
Kultura rada motora je odlična, i ova verzija modela Qashqai je i pri visokim putnim brzinama veoma tiha. Evidentno, nova generacija benzinaca donosi i nižu potrošnju, mada i dalje višu od dizel verzije. Ipak, mora se svakako pohvaliti gradska potrošnja koja se zaustavlja na 7.1 litri, na otvorenom putu, ako se ne prelazi 100 km/h 6.3, dok je pri 130 km/h na autoputu potrošnja na testu bila 6.8 litara. Ovo su sasvim prihvatljive brojke ako se doda da je Qashqai uz ovaj motor i poprilično dinamičan i da 100 km/h dohvata za 9.9 sekundi. A benzinac u startnoj Visia opremi sa 160 KS može se kupiti već od 20.600 evra, dok se čak i uz odličnu opremu može kupiti za 26.200 evra.
Model |
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T DCT / 1.7 dCi CVT 4WD |
---|---|
Dužina/ širina/ visina (mm) | 4.394/ 1.806/ 1.590 |
Međuosovinski razmak (mm) | 2.646 |
Masa vozila (kg.) | 1.315/ 1.580 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) |
1.885/ 2.110 |
Zapremina prtljažnog prostora (l) |
430 – 1.598 |
Motori |
1.3 DIG-T / 1.7 dCi |
Gorivo |
Benzin / Dizel |
Broj cilindara/ ventila | 4/16 |
Radna zapremina (ccm) |
1.332 / 1.749 |
Snaga pri o/ min. (KS/kW) |
160/ 117 pri 5.500 150/ 110 pri 3.500 |
Maksimalni obrtni moment pri 0/ min. (Nm) | 270 pri 2.000
340 pri 1.750 |
Menjač |
Sedmostepeni sa dvostrukom spojnicom / CVT |
Ubrzanje 0-100 km/h |
9.9 / 11.2 |
Maksimalna brzina km/h |
193 |
Zapremina rezervoara za gorivo (l) |
55 / 65 |
Potrošnja na testu (l/100 km) |
6,3 – 7,1 5.8 – 6.8 |
Cena testiranog modela | Od 22.200 / 25.200 evra |
Show Comments