fbpx

U Audiju RS Q e-tron za Dakar reli je kao u avionu

Dakar Reli 2022. se približava, a mi imamo priliku da zavirimo u kokpit Audija RS Q e-tron, koji izgleda kao avionski

Foto: Audi

Start Dakar Relija 2022. na manje od 20 dana od nas, a pre toga imamo ekskluzivnu priliku da zavirimo u enterijer Audija RS Q e-tron koji će debitovati na startu najtežeg trkačkog maratona na svetu. Već letimičan pogled u trkački Audi RS Q e-tron koji sa svojim elektro pogonom stiže u pustinju Saudijske Arabije, asocira na avion. Ekrani i indikatori popunili su armaturu instrument table celom širinom. Bez ovakvog sistema, vozač i suvozač nikada ne bi uspeli da savladaju hiljade kilometara pustnjom i bespućima, a da uvek znaju gde su i da budu maksimalno brzi i bezbedni.

Foto: Audi

Nekada, postojala je jasna podela između vozača i suvozača šta je čiji posao – vozač vozi, suvozač vodi navigaciju. Samo, uloge su se odavno promenile. Pravila Dakar relija jasno definišu šta se može koristiti kao navigacijska pomoć, i jedino je nekadašnji papir u rolni zamenjen je digitalnom putnom knjigom. Audi RS Q e-tron redistribuira radne zadatke između vozača i suvozača, sa svojim specifičnim konceptom vožnje.
Upravljanje, ubrzavanje i kočenje glavni su zadatak vozača Mattiasa Ekströma, Stéphanea Peterhansela i Carlosa Sainza, koji su potpuno koncentrisani na teren ispred vozila. Obzirom da Audi RS Q e-tron ima elektro pogon, vozači imaju jednu obavezu manje – ne moraju da menjaju stepene prenosa. U centru prednjeg dela kabine je aluminijumska poluga ručne kočnice, koja je povezana sa inovativnim “ brake-by-wire” sistemom koji kombinuje hidrauličnu kočnicu i sistem rekuperacije električne energije. Polačenjem poluge kočnice pomaže u prikupljanju energije isto kao i prilikom korišćenja nožne kočnice. Ipak, ručna kočnica u Audiju RS Q e-tron ima i dalje uobičajenu ulogu u reliju – zabacivanje zadnjeg dela vozila pre krivine.

Foto: Audi

Na upravljaču, nalazi se osam kontrolnih prekidača direktno ispred vozača. Između ostalog vozač može da snimi podatke o nepravilnom radu vozila ukoliko do toga dođe, a tu su prekidač brisača, sirene, limitera brzine, a li i funkcije koje Audi ne želi da podeli sa nama.
Vozač ima svoju “instrument tablu” iza upravljača sa informacijama o odabranom pogonu (napred, nazad, neutral), pritisku u pneumaticima, trenutnoj brzini, kao i važna sistemska upozorenja kako bi vozač mogao odmah reagovati u slučaju gubitka pogona, gašenja sistema, ili, na primer, isključivanja visokonaponske baterije. Ispred vozača su dva dodatna mala ekrana, takozvani “ripiteri”, jedan je sa kompasnim kursom u kojem se vozilo kreće, dok drugi pokazuje brzinu vozila.
Centralno smešteni ekran između vozača i suvozača donosi informacije o “brake by wire” sistemu, balansu kočnica, pritisku u pneumaticima i mnoge druge podatke, koji imaju indkaciju u zelenoj boji ukoliko je sve u granicama normale, a u crvenoj boji ukoliko je došlo do nekog kvara.
Ispod centralnog ekrana je glavni panel sa prekidačima koji je reaguje na dodir. Audi je različite funkcije dodelio u 24 polja, koje vozač po sopstvenoj želji raspoređuju, ali unutar predefinisanih zona. Govorimo o funkcijama kao što su unapred limitirana brzina za zone spore vožnje ili uključivanje klimatizacije kabine. Po principu slojeva, odnosno stranica, može se dodeliti nekoliko stranica sa po 24 komande, pa se funkcije koje se ređe ili vrlo retko koriste mogu selektovati na drugoj ili trećoj stranici. Na primer, vozilo sadrži “fail safe” prekidače koji se koriste u slučaju oštećenja vozila, ili se aktiviraju modovi rada u vanrednim uslovima.

Foto: Audi

Generalno, za centralni panel i rukovođenje sistemima zadužen je suvozač, a na vozaču je da izrazi želju ili potrebu. Najveći problem ovog ekrana i celog sistema sistema je njegovo korišćenje bez nenamernih grešaka pri brzini od 170 km/h na neravnom terenu. Upravo to znači da je pored navigacionih zadataka, suvozač dobio još jednu prilično osetljivu ulogu i dodatne zadatke. Edouard Boulanger, Peterhanselov suvozač kaže da u Audiju RS Q e-tron samo pola vremena provodi navigirajući, a drugu polovinu komandujući sistemima u vozilu.
Ruta za brzinski ispit više se ne dodeljuje posadama kao ranije, veće pre starta, nego samo 15 minuta pre starta specijalnog ispita. Emil Bergkvist, suvozač Mattiasa Ekströma ovo vidi kao svoju prednost kaže – kao vozač ja dolazim iz klasičnog sprint relija, za mene ovoje idealna situacija da se prebacim na cross-country reli, obzirom da iskusniji suvozači moraju da se privikavaju na nove uslove i pravila. Novina o dodeli putne knjige pred sam start i prelazak na njen digitalni format najveće su novine Dakar Relija 2022. Da bi se orijentisali, a istovremeno držali se zadate rute i kontrolnih tačaka, suvozači Emil Bergkvist, Edouard Boulanger i Lucas Cruz pred sobom imaju dva tableta, koji zamenjuju dosadašnje rolne papira. Njihovim radom upravljaju žičanim daljinskim komandama. Na levom ekranu je prikaz puta sa karakteristikama terena, dok je na desnom ekranu GPS prikaz trenutne pozicije vozila u odnosu na kontrolne punktove koje posade moraju da nađu. Kada se vozilo nađe u blizini kontrolne tačke, strelice na ekranu usmeravaju posadu punktu, a istu indikaciju vozač ima i na malom ekranu ispred sebe.

Foto: Audi

Samo u slučaju kvara uređaja, smeju da upotrebe papirnu putnu knjigu koja se nalazi zapečaćena u vozilu, inače podležu kazni. Za razliku od navigacionog sistema u putničkom vozilu, sistem u trkačkom vozilu za Dakar Reli je mnogo manje savršen i informativan, a navigacija u pustinji jedan je od velikih takmičarskih izazova svih posada. Organizator posadama daje samo ograničene podatke, kompasne kurseve i piktograme, a sam navigacioni sistem je namerno osiromašen.
Na kraju, svaki kokpit ima Iritrack sistem na centralnoj konzoli, koji se koristi za prvu pomoć u vanrednim situacijama. Organizator Dakar relija putem ovog sistema ima stalan nadzor nad pozicijom i brzinom vozila, kao i eventualnom nezgodom. U slučaju nezgode, suvozač ima mogućnost da organizatora obavesti da li ima povređenih, da li je potrebna medicinska pomoć, ili da se ukaže pomoć drugoj posadi koja je imala nezgodu.
Prema svemu navedenom, Audi RS Q e-tron je ultra moderan, ali u slučaju cross-country relija ipak je ljudski faktor presudan za funkcionisanje vozila, navigaciju i svakako postizanje što boljeg sportskog rezultata.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Dakar reli 2024 – dvostruka pobeda za Audi

Dakar reli 2024 – dvostruka pobeda za Audi, ali za vozače koji više nemaju ...

Formula 1 – Ferrari pregovara

Formula 1 – Ferrari pregovara sa vozačima, a kalkulacijama i spekulacijama nikad kraja između ...

Novi Volkswagen Caddy stigao do kupaca u Srbiji

Nakon svetske premijere, krajem 2020.godine, Volkswagen Caddy pete generacije stigao je i na tržište ...

Elon Musk otkrio da vazdušno oslanjanje ipak ne dolazi u Model 3

CEO Tesle je obećao napredno vazdušno oslanjanje za Model 3 još 2017., ali je ...

Michael Lohscheller bivši šef Opela ostao u auto industriji

Mnoge je iznenadio odlazak Michaela Lohschellera sa kormila Opela, ali uspešni menadžer nije napustio ...

Toyota sa stilom i novitetima na Salonu

Toyota je na Salon u Beogradu stigla sa stilom, novitetima i velikim ambicijama Lako ...