BMW X4 je dokazao da je pretvaranje praktično klasičnog SUV-a u SAC pogodak isto kao što je to bilo sa evolucijom X5 u X6
Iz ugla kupca, automobil se ne kupuje samo mozgom nego i emocijom. Iz ugla proizvođača, automobil se pravi tako da zaradi. Iz kombinovanog ugla, nekada treba napraviti nešto mimo logike i čistog racija, da bi se pogodio ukus koji baš nema veze sa racionalnošću. Komplikovano? Pa da, jeste, zato što je ideja o pretvaranju glomaznog SUV-a van svake pameti, kao što je van svake pameti montirati ekstremno niskoprofilne pneumatke na terenac, što mu dođe kao pokušaj pravljenja trkačkog konja od korpuletnog konja genetski namenjenog za rad u polju. Samo, to se ipak radi, pa SUV sa sportskim pneumaticima nije izuzetak nego pravilo. A to su dobro i prvi uočili stratezi BMW-a i „namirisali“ kupce koji žele SUV, ali nalik kupeu. Tačnije, oni koji su spremni da žrtvuju deo praktičnosti SUV-a zarad stila.
Kada se pojavio, X6 je izazvao totalno oprečna mišljenja, ali se po prodaji pokazao kao pogodak, a isto tako prošla je i konverzija X3 u kupe SUV, koji se u X4 verziji odlično prodavao, a BMW, kao i ostali koji su krenuli istim putem, ovaj segment su pretvorili iz SUV, u SAC. Ako ikoga uopšte zanima, iz Sports Utility Vehicle, pretvoren je u Sports Activity Coupe.
Prvi X4 je u odnosu na svoju osnovu X3 relativno dugo čekao, dok je nova, druga generacije, razvijana uporedo sa aktuelnim X3. Drugim rečima, nakon samo četiri godine pojavila se nova generacija. U osnovi, recept je zadržan. Ovaj BMW je do B stuba X3, a nakon njega nešto drugo.
Da, upravo već od B stuba krov počinje da se spušta, i da nije ozbiljne visine, i generalno masivne pojave, X4 bi mogao da prođe kao kupe. Samo, ovo nije kupe nego je SAC. X4 je, kao i X3, poprilično porastao. Duži je za 7.5 cm, sa povećanim međuosovinskim razmakom za 5.25 cm. Sa 4.75 m ovo nije mali automobil, i debelo je dužinom nadmašio, recimo, prvi X5. Drugim rečima, ima tu dovoljno i dužine i visine, da ovako evoluirani SUV ipak ostane dovoljno prostran i praktičan. I da ne elaboriramo izgled i stil. Kao i prvi X6, pa i X4, izaziva oprečne komentare i mišljenja, što je i dobro, obzirom da je indiferentnost pogubna.
Prodaja druge (G02) generacije BMW-a X4 počela je u leto 2018. a relativno brzo, već u leto 2021. godine, stigla je i “facelift”, odnosno osvežena verzija ovog modela. Dizajneri su još jednom dokazali da su vešti u procesu “utezanja” modela, kroz uobičajene postupke. Novi odbojnici napred i pozadi sa oštrijim uglovima umesto radijusa, izmenjen i naglašen gril hladnjaka, nova forma uvodnika vazduha napred i drugačiji oblik izduvnih cevi pozadi.
Tu su i nove prednje svetlosne grupe koje se opciono mogu kupiti sa laserskom tehnologijom, koju ćete lako prepoznati po plavim linijama unutar farova.
To bi bi bio spisak novina na osveženom BMW-u X4. Možda ne deluje previše ali ima ih dovoljno da je model sasvim dovoljno drugačiji od prve generacije G02 serije (prva generacija X4 imala je oznaku F26). Šta više, pokazalo se i da je kroz “facelift” fazu, BMW X4 stilom približen najnovijem i prvom potpuno električnom modelu BMW iX, a i stilu koji ćemo sresti na nekoliko sledećih modela iz Minhena.
Enterijer u svojoj osnovnoj arhitekturi nije menjan, pa BMW X4 i dalje nudi odličnu ponudu prostora. Ono što jeste menjano u enterijeru je potpuno nova generacija digitalne instrument table sa potpuno novom grafikom.
Drugačija je forma ventilacionih otvora, a nova je i ručica menjača, kao i donekle izmenjene komande klimatizacije koje su sada pristupačnije i smeštene odmah ispod centralnih ventilacionih otvora. Generalno, kabina BMW-a X4 je i do sada bila vrlo funkcionalna, a to je i ostala, uz standardno preciznu završnu obradu.
Po ustaljenoj praksi na test je došao BMW X4 u opcionom i neizbežnom M Sport paketu opreme, pa se pitamo da li iko uopšte kupuje BMW bez ovog opcionala koji u slučaju X4 košta dodatnih 3.870 evra. BMW M Sport paket spolja podrazumeva aerodinamičke i poneki stilski detalj, a unutra pre svega impresivno debeo sportski upravljač. U svakom slučaju, prednja elektropomična i kožom presvučena sportska sedišta su, kao što smo i navikli, odlična, i ne deluje da su previše menjana u “facelift” procesu.
Isto važi i za zadnju klupu koja donosi vrlo solidnu ponudu prostora za kolena, ali ne i tako bogatu ponudu prostora za glave putnika visine preko 180 cm. Da, prostora i subjektivno i objektivno ima manje nego u X3, ali ga ne manjka.
Prtljažnik je platio najveću cenu, ali sa 525 litara sigurno nije ni mali ni neupotrebljiv. Doduše, jeste dosta nizak i dubok, ali nije mali. Sedišta se preklapaju u 40:20:40 odnosu, pa se utovarna zapremina lako poveća do 1.430 litara.
Svakim danom stiže sve više vesti o ukidanju dizel motora, a i od pogleda na cenu evrodizela na pumpama zaboli glava. Samo, biće nam žao dizela, kada jednog dana nestanu sa lica zemlje. Dvolitarski dizel i dalje ima od 190 KS kao i do sada, koristi isti osmostepeni automatik i xDrive pogon, ali je novina da je dobio pomoć od blagog hibridnog sistema koji radi na 48 volti.
Kutivisana i tiha pogonska jedinica sa 400 Nm maksimalnog obrtnog momenta, koja, ne baš mali SAC, sa lakoćom pokreće trošeći sasvim prihvatljivih 8 litara u gradu, a pogotovo prihvatljivih 7 litara, pa i manje od toga, na otvorenom putu. Iz tog ugla, X4 se može svrstati čak i u ekonomično vozilo, koje i dalje dovoljno uverljivo ubrzava za 8 sec. do 100 km/h, i to sa lakoćom i bez mnogo buke. Menjač je uglađen i odlučan, a promena moda vožnje nije reda radi, nego menja karakter vozila.
Uz M Sport paket stiže i drugačije, nešto tvrđe ogibljenje, ali BMW X4 i dalje nije pretvrd i neudoban. Iako prazan ima masu od ozbiljno velikih 1.840 kilograma, X4 ima vrlo precizno i direktno upravljanje, upravo onako kakvo od ove marke i očekujemo. Uz pomenutu masu, naginjanje u krivinama je začuđujuće malo, a tendencija ka podupravljanju se jedva pokazuje javljajući da se preteralo sa brzinom na ulasku u krivinu.
Da li i koliko se zapravo u procesu “osvežavanja” ovog modela radilo na donjem postroju nemamo informaciju, ali ono što definitivno znamo, BMX X4 ima odlično ukomponovane vozne osobine, dinamično upravljanje i adekvatno usporavanje. Jedino što od ovog dizela ne treba očekivati spektakularna M ubrzanja. Uz pomenutu masu vozila opterećenje po svakoj konjskoj snazi je veliko i pre nego što se vozilo optereti, ili eventualno prikači prikolica sa maksimalno dozvoljenih 2.000 kilograma. Tada, sasvim sigurno, viška snage više nema.
Osvežen, BMW X4 je i dalje atraktivan i upotrebljiv SAC, terenac koji to nije, kupe koji to (zapravo) nije. Dovoljno se razlikuje od svog prethodnika iste generacije da bi se lako prepoznalo da je u pitanju unapređeni model. Objektivno koliko unapređen? Sasvim dovoljno, uz ponajviše novina na elektronskom i softverskom planu, ali koji i dalje zavisi od opcionala i doplata, kao što su BMW Live Cockpit Professional sa komandama pokretom, koji je doplata od skoro 2.000 evra, novi sistem asistencije za parkiranje ili svetla sa laserskom tehnologijom koja koštaju 1.200 evra. Ono što se nije menjalo je činjenica da je BMW X4 skupo zadovoljstvo, pogotovo kada se “štrikliraju” delovi opreme. Za testirani model treba izdvojiti 77.035 evra, od čega se preko 20.000 evra odnosi na opcionale.
Model |
BMW X4 xDrive 20d M Sport |
Dužina/ širina/ visina (mm) | 4.751/ 2.138/ 1.621 |
Međuosovinski razmak (mm) |
2.864 |
Masa vozila praznog (kg.) |
1.840 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) |
2.450 |
Dozvoljena masa prikolice sa kočnciom kg |
2.000 |
Maksimalna ukupna masa sa prikolicom kg |
/ |
Zapremina prtljažnog prostora (l) |
525/1.430 |
Motor |
Dizel, turbo |
Gorivo |
Dizel |
Broj cilindara/ ventila | 4/16 |
Radna zapremina (ccm) |
1.995 |
Snaga pri o/ min. (KS) | 190 / 4.000 o/min |
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) | 400 od 1.750 do 2.500 o/min |
Menjač | Automatik 8 brzina |
Ubrzanje 0-100 km/h |
8.0 |
Maksimalna brzina km/h |
213 |
Prosečna potrošnja na testu l/100 km |
7.7 |
Zapremina rezervoara |
68 |
Cena testiranog modela |
77.035 evra |
Show Comments