Site icon

Formula 1 – Mercedes-AMG W13 legalan ili ne?

Formula 1 nije ni ušla u sezonu 2022. prvom trkom, a Mercedes-AMG je konstrukcijom W13 počeo da izaziva kontroverze

Foto: Mercedes-AMG Formula 1 Team / LAT Images

Formula 1 nije nije ni stigla do prve trke sezone 2022. a već počinju kontroverze. Tim Formule 1 Mercedes-AMG konstrukcijom svog novog bolida W13 je pogurao stvari do samog limita gotovo potpuno eliminišući bočne uvodnike vazduha za hlađenje. I, jedini se na staz u Bahreinu pojavio sa takvim rešenjem, što je izazvalo sve moguće reakcije – od čuđenja, preko neverice pa sve do pitanja da li je sve legalno na W13.

Foto: Mercedes-AMG Formula 1 Team / LAT Images

Ross Brawn, tehnički šef Formule 1, koji je velikim delom zaslužan za koncept novih pravila bolida, priznaje da nije očekivao da će jedan tim otići tako daleko i napraviti bolid bez uobičajenih bočnih uvodnika vazduha u koje su smešteni svi hladnjaci motora, menjača, hidraulike i elektronike. Međutim, F1 tim Mercedes-AMG je, za razliku od drugih, uspeo da kroz male i uske uvodnike uz sam bok bolida sprovede dovoljno vazduha za hlađenje. Cilj ovakvog rešenje potpuno je jasan, smanjiti površinu poprečnog preseka bolida i samom tim koeficijente čeonog otpora vazduha. Uz to, vrlo pravilnim oblikom uskih bokova postignuto je maksimalno moguće laminarno opstrujavanje vazduha oko te površine bolida, što dodatno smanjuje otpore, a ujedno do zadnjeg dela bolida sprovodi neporemećene (laminarne) strujnice vazduha i generiše dodatni downforce na zadnjoj osovini. Već se govori da ovakvo rešenje vredi sekundu po krugu, mada to tek treba da se pokaže i dokaže.
Brawn kaže da je svestan će biti mnogo debatovanja oko W13. Šef Red Bulla već kaže da neki delovi nisu legalni, dok drugi šefovi timova (Matia Binotto – tim Ferrari) ukazuju na nosače ogledala koji su evidentno vrlo efikasne aerodinamčke površine, odnosno mala bočna krila. Mada, Binotto prznaje da je Mercedes-AMG napravio sjajan bolid. Drugim rečima, počinje i dobro poznata situacija po principu: “kako se mi toga nismo setili”.

Foto: Mercedes-AMG Formula 1 Team / LAT Images

“Nema sumnje da je Mercedes-AMG tim Formule 1 uradio nešto što nismo očekivali. W13 je ekstremna interpretacija pravila i neizbežno će izazvati mnogo debata među timovima”, kaže Brawn, koji kaže da su novim pravilima pokušali da zatvore sve predvidive rupe u pravilima, ali tumačenja pravila su uvek različita. Brawn kaže da će FIA detaljno razmotriti dizajn W13, i saslušati kako tim Mercedes-AMG tako i druga mišljenja o legalnosti rešenja. Za dizajn W13 Brawn priznaje da je impresivan, i da je inovativnost najbolji deo Formule 1, ali i da se ipak moraju zadržati izvesne granice u načinu na koji se postižu ciljevi u konstrukciji. “Kada se neki tim pojavi sa ekstremnim dizajnom, ne treba ga brže bolje kazniti, ali FIA treba proveriti legalnost. Mnogo puta sam svedočio i situaciji da FIA kaže da je sve uredu, a drugi tim se pojavi sa argumentom na koji FIA nije ni pomislila”, kaže Brawn.

Foto: Foto: Mercedes-AMG Formula 1 Team / Sebastian Kawka

Ne treba zaboraviti da je Brawn više nego iskusan u “čitanju” pravila. Inženjer je i bio je tehnički šef šampionskih timova Benetton i Ferrari sa kojima je Michael Schumacher godinama dominirao, a na kraju je sa sopstvenim Brawn GP timom (timom koji je otkupio od Honde), u prvoj i jednoj sezoni osvojio duplu krunu, tako što je drugačije “čitao” pravila – bolidi Brawn GP su imali dvostruki difuzor na zadnjem delu i bili dominantno brži od konkurencije, sve dok nisu bili u toku sezone zabranjeni.

Next: Novi Lexus NC dobio 5 EuroNCAP zvezdica