fbpx

Formula 1 – Mercedes-AMG W13 legalan ili ne?

Formula 1 nije ni ušla u sezonu 2022. prvom trkom, a Mercedes-AMG je konstrukcijom W13 počeo da izaziva kontroverze

Foto: Mercedes-AMG Formula 1 Team / LAT Images

Formula 1 nije nije ni stigla do prve trke sezone 2022. a već počinju kontroverze. Tim Formule 1 Mercedes-AMG konstrukcijom svog novog bolida W13 je pogurao stvari do samog limita gotovo potpuno eliminišući bočne uvodnike vazduha za hlađenje. I, jedini se na staz u Bahreinu pojavio sa takvim rešenjem, što je izazvalo sve moguće reakcije – od čuđenja, preko neverice pa sve do pitanja da li je sve legalno na W13.

Foto: Mercedes-AMG Formula 1 Team / LAT Images

Ross Brawn, tehnički šef Formule 1, koji je velikim delom zaslužan za koncept novih pravila bolida, priznaje da nije očekivao da će jedan tim otići tako daleko i napraviti bolid bez uobičajenih bočnih uvodnika vazduha u koje su smešteni svi hladnjaci motora, menjača, hidraulike i elektronike. Međutim, F1 tim Mercedes-AMG je, za razliku od drugih, uspeo da kroz male i uske uvodnike uz sam bok bolida sprovede dovoljno vazduha za hlađenje. Cilj ovakvog rešenje potpuno je jasan, smanjiti površinu poprečnog preseka bolida i samom tim koeficijente čeonog otpora vazduha. Uz to, vrlo pravilnim oblikom uskih bokova postignuto je maksimalno moguće laminarno opstrujavanje vazduha oko te površine bolida, što dodatno smanjuje otpore, a ujedno do zadnjeg dela bolida sprovodi neporemećene (laminarne) strujnice vazduha i generiše dodatni downforce na zadnjoj osovini. Već se govori da ovakvo rešenje vredi sekundu po krugu, mada to tek treba da se pokaže i dokaže.
Brawn kaže da je svestan će biti mnogo debatovanja oko W13. Šef Red Bulla već kaže da neki delovi nisu legalni, dok drugi šefovi timova (Matia Binotto – tim Ferrari) ukazuju na nosače ogledala koji su evidentno vrlo efikasne aerodinamčke površine, odnosno mala bočna krila. Mada, Binotto prznaje da je Mercedes-AMG napravio sjajan bolid. Drugim rečima, počinje i dobro poznata situacija po principu: “kako se mi toga nismo setili”.

Foto: Mercedes-AMG Formula 1 Team / LAT Images

“Nema sumnje da je Mercedes-AMG tim Formule 1 uradio nešto što nismo očekivali. W13 je ekstremna interpretacija pravila i neizbežno će izazvati mnogo debata među timovima”, kaže Brawn, koji kaže da su novim pravilima pokušali da zatvore sve predvidive rupe u pravilima, ali tumačenja pravila su uvek različita. Brawn kaže da će FIA detaljno razmotriti dizajn W13, i saslušati kako tim Mercedes-AMG tako i druga mišljenja o legalnosti rešenja. Za dizajn W13 Brawn priznaje da je impresivan, i da je inovativnost najbolji deo Formule 1, ali i da se ipak moraju zadržati izvesne granice u načinu na koji se postižu ciljevi u konstrukciji. “Kada se neki tim pojavi sa ekstremnim dizajnom, ne treba ga brže bolje kazniti, ali FIA treba proveriti legalnost. Mnogo puta sam svedočio i situaciji da FIA kaže da je sve uredu, a drugi tim se pojavi sa argumentom na koji FIA nije ni pomislila”, kaže Brawn.

Foto: Foto: Mercedes-AMG Formula 1 Team / Sebastian Kawka

Ne treba zaboraviti da je Brawn više nego iskusan u “čitanju” pravila. Inženjer je i bio je tehnički šef šampionskih timova Benetton i Ferrari sa kojima je Michael Schumacher godinama dominirao, a na kraju je sa sopstvenim Brawn GP timom (timom koji je otkupio od Honde), u prvoj i jednoj sezoni osvojio duplu krunu, tako što je drugačije “čitao” pravila – bolidi Brawn GP su imali dvostruki difuzor na zadnjem delu i bili dominantno brži od konkurencije, sve dok nisu bili u toku sezone zabranjeni.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Polestar 2 debitovao sa novim motorima i baterijom

Polestar 2 debitovao je spreman kao model za 2024. godinu sa novim elektromotorima, baterijom ...

Mercedes AMG One će se blokirati ako…

Mercedes AMG One će se blokirati ako šest puta uzastopno ugasite motor pre nego ...

Geely brand launch event održan u Beogradu

Geely brand launch event održan u Beogradu je bio posvećen dolasku brenda Geely u ...

Megane RS se otkriva sloj po sloj

Novi Reanualt Megane RS biće otkriven na salonu u Frankfurtu u septembu, ali fabrika ...

Aston Martin pred prodajom deonica

Aston Martin je u većoj krizi nego što se to javno vidi, i čini ...

Volkswagenu je najveći konkurent…

Ajde što će nam drumovima krstariti bešumni automobili na struju, ali što ovaj trend ...