fbpx

Prelazak na električna vozila će biti mnogo teži nego što se misli

Prelazak na električna vozila će biti mnogo dugotrajniji i  teži nego što se danas čini, a razloga je mnogo

Zabrana prodaje novih automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem fosilnih goriva u zemljama članicama EU od 2035. godine predstavlja ambiciozan plan danas. Registracije novih električnih automobila rastu, pri čemu istočna tržišta zaostaju za zapadnim. Čak i uz razmak od 10 godina u odnosu na ambiciozne ciljeve zvaničnika EU, stručnjak za automobilsku industriju u carVertical, Matas Buzelis, deli svoje mišljenje o problemima na koje vlasti ne obraćaju pažnju.
Očigledne prednosti za one koji to mogu da priušte
Za 2021. godinu, udeo električnih vozila od ukupnog broja automobila koji su prošli istorijsku proveru na platformi bio je samo 0,2%. Godinu dana kasnije, udvostručio se na 0,4%, a 2023. godine povećao se na 0,6%. Iako brojke mogu izgledati kao kap u moru, desetine hiljada električnih vozila prolazi kroz provere njihove istorije.
Sve više vozača se odlučuje za prelazak na električna vozila. Održavanje i troškovi vožnje čine to logičnim izborom. Iako su rezidualne vrednosti električnih automobila zabrinjavajuće, električna vozila su, barem u teoriji i dosadašnjoj praksi, bolja za ljude jer su manje sklona kvarovima i zahtevaju manje održavanja, bez potrebe za menjanjem različitih tečnosti i filtera na svakih 30 hiljada kilometara.
Navikavanje na punjenje traje neko vreme, ali vozači koji su uspešno razvili navike i “strategije” punjenja baterija smatraju to mnogo praktičnijim od sipanja goriva. Obično svoja vozila pune noću i samo u vrlo retkim prilikama koriste javne punjače.
Infrastruktura usporava rast
Međutim, čak i ako vozači mogu da priušte električno vozilo, to ne znači nužno da će biti zadovoljni životom s njim. Osobe koje nemaju sopstvene punjače ili pristup tačkama punjenja tokom radnog vremena će se suočiti sa nepraktičnostima jer korišćenje javnih punjača nije jednostavno kao danas sipanje goriva.
Ne samo da punjenje traje mnogo duže nego sipanje benzina ili dizela, već obično zahteva instalaciju određenih aplikacija koje su ključne za punjače. Ovo se ne može ni približiti procesu na koji su vozači navikli prilikom sipanja goriva, jer ne postoji praksa “najpre napuni pa plati”.
Pored toga, iako su električna vozila vrlo efikasna u gradovima i okruženjima gde je stalno kočenje neizbežno, ali i dobrodošlo zbog rekuperacije električne energije, električni automobili nisu jednako sposobni na autoputevima i otvorenim magistralnim putevima.
Postoji kvadratna proporcija između brzine i aerodinamičnog otpora, što znači da se ako se brzina udvostruči, otpor vazduha četvorostruko povećava. Da bi se prištedelo na energiji na autoputu mora se smanjiti brzina. Pored toga, najgora situacija po električne automobile je vožnja autoputem u zimskim uslovima, kada po prirodi stvari, na iskim temperaturama opada kapacitet baterije, a pored toga mnogo energije se troši na grejanje kabine. Ovakve karakteristike čine električna vozila daleko od idealnih za duža putovanja.

Ali najveći problemi su oni o kojima veoma mali broj ljudi priča. Prvo, neki višespratni parking prostori nisu projektovani za vozila tako teška kao električni automobili. Baterije velike mase obično znače da su električna vozila vrlo teška, pa neki objekti, poput višespratnih parkinga ili mostova, mogu zahtevati revidiranje i ponovnu procenu od strane nadležnih organa.
Osim toga, takođe postoje neizvesnosti i u vezi sa bezbednošću električnih vozila. Pošto baterije akumuliraju velike količine energije, plamenovi su izuzetno teški za gašenje u slučaju požara. Do sada, vatrogasci su imali poteškoća sa gašenjem električnih vozila sa baterijama većeg kapaciteta. Situacija postaje još ekstremnija ako se električno vozilo zapali u podzemnoj garaži, na primer, ispod stambenih zgrada.
Ono što dodatno postavlja pitanja o budućnosti električnih vozila je njihovo stanje 20 godina nakon proizvodnje. Danas postoji priličan izbor polovnih električnih automobila, ali za 10 godina će biti starijih električnih vozila. Koliko će vredeti na tržištu polovnih automobila sa baterijama koje već dostižu kraj svog životnog veka?

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Naslednik Peugeot-a Tepee-a zove se Rifter

Pokazan je i treći član MPV porodice koja deli istu platformu. Zove se Peugeot ...

Zagađenje od trošenja pneumatika 1.000 puta veće od emisija gasova

Zagađenje od trošenja pneumatika može biti i 1.000 veće od emisija štetnih gasova koje ...

Da li su bezbednosni sistemi skupi za popravku?

Zahvaljujući mnoštvu bezbednosnih sistema automobili su bezbedniji nego ikada, ali treba imati na umu ...

QuantumScape isporučio prve solid-state baterije

QuantumScape je isporučio prvi kontigent novih solid-state baterija na testiranja proizvođačima električnih automobila QuantumScape ...

Aston Martin izdao opoziv za model DB11

Aston Martin je poslednji u nizu proizvođača automobila koji su obuhvaćeni velikim opozivom u ...

Mercedes AMG predstavio 43 verziju GT kupea sa četvoro vrata

Mercedes AMG je predstavio novu, uvodnu, verziju svog kupea sa četvoro vrata, pod oznakom ...