fbpx

MotoGP – Yamaha priprema V4 agregat

 MotoGP – Yamaha priprema V4 agregat koji bi se na stazi mogao pojaviti već sledeće 2025. godine

MotoGP – Yamaha priprema V4 agregat / Foto: Yamaha Racing MotoGP Team

MotoGP – Yamaha priprema V4 agregat koji bi se na stazi mogao pojaviti već sledeće 2025. godine. Yamaha, koja se takmičila sa rednim četvorocilindarskim motorima od početka MotoGP ere, „zauzeta je razvojem V4 pogonske jedinice“. Generalni direktor Yamaha Racing Lin Jarvis potvrdio je ovu vest u intervjuu za MotoGP.com. Jarvis je prestao da daje bilo kakav vremenski okvir za debi novog V4 agregata, i kaže da će biti „kada bude brži od rednog četvorocilindraša“.  Ali, motor se već uveliko ispituje i mogao bi da bude na pisti „sredinom sledeće godine“.
„Mogu da potvrdim da smo zauzeti razvojem V4 pogonske jedinice“, rekao je Jarvis. „To je nešto što seže u prošlost, jer kada je Suzuki još bio u šampionatu, postojala su dva proizvođača koji su se takmičili sa rednim motorimsa, i svi ostali sa V4 agregatima. Poslednjih godina, međutim, videli smo mnogo, mnogo tehničkog razvoja u ovom sportu i naravno Suzuki je izašao iz takmičenja. Dakle, mi smo jedini proizvođač koji je ostao sa rednim motorom. Redni agregat, po našem mišljenju, još uvek ima dosta potencijala za razvoj i poboljšanje. Međutim kada svi vaši konkurenti koriste V4 i sada kada gledamo prema novim pravilima za 2027. godine, važno nam je da u potpunosti razumemo potencijal V4 u odnosu na rednu konfiguraciju. Na osnovu toga smo pre nekog vremena doneli odluku da pokrenemo projekat V4 konfiguracije. Za sada, projekat ide po planu… Agregat se se već testira na probnom stolu, ali još ga nismo probali na motociklu, ali kada bude spreman za testiranje izdržljivosti, konačno će izaći na stazu”.

MotoGP – Yamaha priprema V4 agregat / Foto: Yamaha

Jarvis je takođe ukazao da Yamaha i dalje razmišlja o tome da li da koristi redni ili V4 motor za novu eru od 850 kubika. „Kada [V4 bude] brži od R4, mi ćemo ga uvesti. Pa da vidimo! Očigledno, jedna od naših namera je da pogledamo i proverimo kakav nam motor treba za 2027. godinu. Međutim, iako je u ovom trenutku 2027. godina je predaleko za nas, tako da moramo da počnemo odmah. Moramo steći iskustvo. Ne znam kada ćete V4 videti u trkama, ali testiranje na stazi nije tako daleko. Na osnovu razvoja i, nadamo se, pozitivnih kretanja, možda ćete sredinom sledeće godine V4 videti na pravoj stazi. Imamo puno posla pred nama, ali mislim da ćemo se vratiti sa dva jaka tima, sa četiri jaka vozača, plus mnogo veoma dobrih inženjera koji rade za nas.
Nakon povlačenja Suzukija, Yamaha je jedini proizvođač koji još uvek koristi R4 motor protiv V4 agregata Ducatija, Aprilije, KTM-a i Honde. Iako je Yamaha osvojila svetsko prvenstvo još 2021. godine, sa Fabiom Kvartararom, nije pobedila u trci od sredine 2022. godine. To ostavlja Suzukijev par pobeda na kraju 2022. kao poslednje pobede od strane rednih motora. Kako trenutno stoje stvari to bi mogle biti i poslednje MotoGP pobede rednih agregata u doglednoj budućnosti. Quartararo, koji je tek 13. na trenutnoj tabeli svetskog šampionata kao najbolji vozač na japanskom motociklu, nagovestio je velike odluke koje se donose iza kulisa kada je ponovo potpisao ugovor ranije ove godine. Nedavno upitan o glasinama o V4, Francuz je rekao: „Mislim da moramo da razmotrimo sve opcije… Nikada nisam vozio V4, ali ako pogledamo motore koji pobeđuju, to su V4. U redu, Honda se muči, ali mi smo jedini sa R4 konfiguracijom. Možda je to nešto što treba razmotriti.”

MotoGP – Yamaha priprema V4 agregat / Foto: Monster Energy Yamaha Racing Team

Iako je prelazak sa zapremine motora od 1000 ccm na 850 ccm 2027. godine očigledan trenutak za takvu promenu, drugi vozači su podvukli da Yamaha ne želi da čeka toliko dugo. „Iako se [tehnička] pravila menjaju za dve godine, Yamaha želi da se vrati na vrh što je pre moguće“, rekao je Oliveira. Pošto su Yamaha i Honda na najnižoj rang-listi koncesija, oni su slobodni da modifikuju svoje MotoGP motore tokom cele godine. To znači da mogu da počnu 2025. sa najnovijom evolucijom svog trenutnog rednog motora, a zatim pređu na V4 ako i kada smatraju da je spreman za trku. Ducati, Aprilia i KTM moraju homologirati svoj dizajn motora na početku svake sezone. Dolazak Oliveire i Jacka Millera za novi satelitski projekat Yamaha Pramac znači da će Yamaha uskoro imati vozače sa V4 iskustvom i to sa motocikala ostalih proizvođača. Šta više, Rins, Miller i Oliveira su takođe pobedili u MotoGP trkama na Hondi, Dukatiju i KTM-u. Yamaha takođe može da računa na svoje partnerstvo sa Marmotors-om, na čelu sa bivšim F1 dizajnerom Lucom Marmorinijem, kao pomoć u njegovom V4 dizajnu. Marmorini je ranije doprineo Aprilijinom RS-GP V4 motoru. Međutim, Hondini tekući problemi pokazuju da je malo verovatno da će uvođenje V4 biti magično rešenje za Yamahu, čiji M1 takođe nedostaje u oblastima kao što su aerodinamika i elektronika u poređenju sa evropskim mašinama. Honda se trkala sa V5 motorom tokom početkom MotoGP ere od 990 kubika, od 2002. do 2006. godine, ali pravila MotoGP-a sada navode „maksimalno 4 cilindra“. Poslednji put kada se Yamaha takmičila sa V4 motorom u Grand Prix šampionatu bio je dvotaktni YZR500, pre nego što je za početak četvorotaktne MotoGP ere proizvođač prešao na rednu konfiguraciju, kakvu je koristio u svom serijskim Superbike motociklima.

MotoGP – Yamaha priprema V4 agregat / Foto: Yamaha Racing

Nakon dosta muka 2002. i 2003. godine, M1 je napravio proboj kada je Masao Furusawa uveo cross plane kolenasto vratilo (radilicu) i ‘big bang’ agregat koji se poklopio sa dolaskom Valentina Rossija 2004. Iako nikada najbrži motocikl na pravcu, sjajna upravljivost i brzina u krivinama ubrzo su postali obeležja Yamahe M1, koji je osvojio četiri vozačke titule sa Rossijem, a zatim još tri za Jorgea Lorenca pre trijumfa Quartarara 2021. Međutim, dolazak napredne aerodinamike je počeo da poništava prednosti R4 i favorizuje V4 u krivinama. Prednost snage V4 konfiguracije takođe omogućava da se koriste viši nivo „downforcea” i savladaju otpori koji su neminovna konsekvenca. Yamaha se snažno zalagala za povećanje performansi motora, čineći snagu glavnim prioritetom za Marmotors, ali to je došlo sa previsokom cenom po ciklistiku, a najbolji rezultat fabričkog tima Yamaha u MotoGP šampionatu ove sezone je bledunjavo sedmo mesto.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Harley-Davidson (ponovo) na naslovnim stranama iz pogrešnog razloga

Harley-Davidson je ponovo na naslovnim stranama, ali ponovo iz pogrešnih razloga – zapeo je ...

MotoGP – Bezzecchi u timu Aprilia

MotoGP – Bezzecchi u timu Aprilia sa kojim je potpisao višegodišnji ugovor, a koji ...

Yamahi i druga MotoGP pobeda u Kataru ali za Quartarara

Fabrički vozači Yamahe ostvarili su maksimalan učinak u prve dve trke MotoGP sezone 2021. ...

MotoGP nastavlja sa iznenađenjima

Od četiri Yamahe, samo Morbidelli je iskorisito ono što je zborio u kvalifikacijama MotoGP ...

MotoGP trka za VN Austrije pripala Bagnaiji

MotoGP pobeda u trci na Veliku nagradu Austrije na stazi Red Bull Ring pripala ...

Vinales se vraća u igru

Ako je neko otpisao Yamahu i Vinalesa za ovi sezonu, požurio je. Na “gostovanju” ...