fbpx

Uz nastup Fernanda Alonsa, ovogodišnja Indy 500 trka dobiće par miliona gledalaca više, ali verovatno malo njih zna da je u svojoj istoriji Indy 500 done i neka revolucionarna rešenja koja se danas sreću što na trkama što u svakodnevnom saobraćaju.

Ogledala

Ogledala su se po prvi put našla na trkačkom automobilu na prvoj Indy 500 trci 1911. Ray Harroun ih je postavio zbog toga što ga je konkurncija kritkovala da bez suvozača ne zna šta se događa oko njega, a i da ima težinsku i aerodinamičku prednost u odnosu na ostale. Harroun je postavio veliko 7,5 x 20 cm ogledalo i smirio konkurenciju. Uzgred, inspiraciju je dobio od zaprežnih kočija, ogledalo je, zbog vibracija, bilo potpuno neupotrebljivo. Harroun je pobedio, a do kraja te decenije, ogledalo je postalo popularni dodatak na trkačkim automobilima.

Sigurnosni pojasevi

Danas zvuči suludo, ali tada je važilo mišljenje da je bolje biti izbačen iz automobila nego izgoreti zarobljen u njemu. To se promenilo 1922. na Indy 500. Barney Oldfield, prvi čovek koji je vozio automobil munjevitom brzinom od 100 km/h imao je pojas u svom automobilu. Ipak, plašeći se požara, nije učestvovao u trci nego je vozio vozilo sigurnosti. Sigurnosni pojasevi neće biti ustanovljeni sve do 1956. kada je Ray Crawford odabrao da bude vezan u svom automobilu i bez posledica preživeo težak sudar. Krajem pedesetih godina, pojas će u putničkim vozilima u Americi postati obavezan.

Pogon na svim točkovima

Da bi se izborio sa klizavom podlogom staze Indianapolis, konstruktor Harry Miller napravio je vozilo sa pogonom na svim točkovima koje se pojavilo 1932. U trci Indy 500 1934. njegov automobil je čak i vodio nekoliko krugova, ali se ipak ispostavilo da je sporiji od od svih sa pogonom na jednoj osovini. Harry Miller na sjim 4×4 bolidima ustanovio i četiri disk kočnice, što će do kraja tridesetih biti ponuđeno vozačima putničkih vozila. Mario Andretti je izjavio da je Indy 500 zaslužan za stvaranje disk kočnica.

Alternativna goriva

Iako su prvo razvijana samo zbog brzine, alternativna goriva su dobila i veliku bezbednosnu ulogu u auto sportu. Etanol je korišćen u Indy 500 automobilima od 1928. Timovi su mnogo eksperimentisali sa gorivima sve dok se tokom šezdesetih nije dogodio niz udesa sa vatrom i pogibijama vozača. Danas se koristi gorivo E85, mešavina 85% etanola i 15% benzina.

Kacige

Kacige su uvedene kao obavezne 1935. na Indy 500, čak 17 pre istog pravila u Evropi, u kojoj je tada uveden novi šampionat – Formula 1.

Upozoravajuća svetla

U naporu da se poveća bezbednost na Indy 500, uvedena su žuta vetla pored staze, koja su upozoravala vozače na situaciju na stazi. FIA danas koristi ovaj sistem na svim F1 stazama.

Trkački dizeli

Dizeli nisu imali previše veze sa trkama, ali je 1931. Clessie L. Cummins učestvovao na Indy 500 sa dizelom. Iako nije bio preterano brz, završio je trku kao 13. zahvaljujući tome što nije išao na dolivanje goriva. Pet godina kasnije, Mercedes će uvesti dizel u putnička vozila. Tek 70 godina kasnje, dizel će dominirati u trkama izdržljivosti.

Turbopunjači

Formula 1 je turbine uvodila i zabranjivala, a na Indy 500 pojavili su se 1952. i to na Cummins Diesel Special koji je vozio Freddie Agabashian. Iako je osvojio pol poziciju, pokazalo se da mu turbo neće doneti i pobedu. Ostaci gume sa staze uleteli su u rashladni sistem i zagušili ga, zbog čega se motor pregrejao i stao.

Kombinezoni, roll barovi…

1959 Indianapolis Motor Speedway odlučio je da su zbog bebednosti potrebne velike izmene. 1958, Pat O’Connor poginuo je kada se prevrnuo i izdgoreo. Sledeće godine Jerry Unser, najstariji od braće Bobby i Al User i ujak Al Unser juniora, poginuo je nakon što se njegov rezervoar probušio i zapalio automobil. Kombinezoni otporni na vatru i zaštitni roll barovi postali su obavezni i unapređuju se od tada.

Snimači podataka o sudaru

Na Indy 500 uvedeno je 1993. pravilo da svako vozilo mora imati snimač podataka (akcelerometar) prilikom udesa, kako bi se mogla naprediti bezbednost. Ovo pravilo ubrzo je uvedeno u F1, a i mnogi današnji automobili ga imaju u sebi.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Toyota spremila dve nove verzije modela Aygo za Ženevu

Nastupajući Salon automobila u Ženevi obeležiće dvostruka svetska premijera modela AYGO: X-cite i X-style ...

Hamiltonu pol, Suzuka komplikovana za Ferrari

Staza Suzuka često zna da zakomplikuje stvari, ali, na muci se poznaju junaci, a ...

Ford Pro Electric Super Van ima snagu hiperautomobila

Ford Pro Electric SuperVan se sa svojom ogromnom snagom pojavio na stazi imanja u ...

Nova potvrda kvaliteta za OMV MaxxMotion goriva

Od kada su se pojavila na tržištu Srbije, OMV MaxxMotion goriva ne prestaju da ...

Polako, nigde ne žurim…

Dacia Sandero – automobil naše realnosti (a možda i nadrealanosti) i dohvatljivosti. Najjeftinije što ...

Toyota zvanično pokazala svoj GR010 Hybrid za Leman

Toyota je zvanično pokazala svoj GR010 Hybrid, hiper automobil koji se sprema za Leman ...