fbpx

Fijat 500 L teško možemo da posmatramo kao samo jedan od mnogih automobila. Koliko god se trudili, ovaj model je obeležio završetak (ili bar privremeni završetak) višedecenijske agonije Zastave, iz koje je počeo da izlazi savremen i aktuelan model.

Foto: Dmotion

Bio sam svojevremeno u Torinu na prvoj statičnoj prezentaciji Fiat 500 L, za koji se tada već uveliko znalo da će se proizvoditi u Kragujevcu, ali isto tako i da će fokus njegove prodaje biti prekookeanski, a ne samo evropski. Pokušavali su da okupljene i birane novinare ubede da je novi koncept mini MPV-a nešto bez čega se neće moći. Koliko god da smo navijali da, nas radi, ovaj model uspe, ostala je doza skeptičnosti. Ipak, pokušali smo da budemo optimisti gledajući i poprilično spektakularnu premijeru upriličenu na salonu u Ženevi, kojoj je prisustvovao i tadašnji predsednik naše države, a sada čovek kojeg prozivaju zbog štetnog ugovora sa fijatom, koji nikada nije prikazan javnosti. Sad, da li je manje štetno bilo upumpavanje novca u mastodonta zvanog Zastava, diskutabilno je, a sa testa automobila, otplovili bi smo u uzbirkane političke vode.

Foto: Dmotion

E sad, skoro pet godina kasnije, kada je stiglo, pa možda i zakasnelo vreme za osvežavanje ovog modela, nije baš postao best seller u SAD, a ni u Evropi. Uprkos originalnosti, pa i konceptualnoj hrabrosti Fijata, specijaliste za male i kompaktne automobile, 500 L, koji je brže bolje prekršten u Šunadinca, postigao je osrednji uspeh, i ostao daleko od modela za koji se čeka u redu. Češće se moglo birati sa punih lagera. Mada, realno, daleko je i od neuspešnog modela, a osvežavanje treba da mu produži ovaj status.
Fijat tvrdi da je promenjeno skoro 40% delova na 500L. Ako i jeste, spolja su teško vidljivi. Dobro tu je novi, malo savremeniji gril hladnjaka, LED svetla za dnevnu vožnju, ali daleko od izmena koje će za tri koraka promeniti vizuelni utisak spoljašnjosti. Mada, ruku na srce, ovakva osvežavanja prvenstveno služe da se unapredi mehanika i tehnika, otklone sistemski nedostaci i doradi udobnost. Ponajmanje su namenjeni promeni izgleda. Tako je i sada. Ko dobro poznaje stari 500L videće razlike, a ko ga nije ni poznavao njemu će biti sve jedno. Sistemska i velika novina je da je u bogatijem Lounge paketu opreme (niži paket je Pop star), standardna oprema ogroman stakleni krov, koji Šumadincu donosi lepu dozu luksuza. Ako se ovaj panoramski krov uzima sa spiska dodatne opreme, doplata je oko 700 evra.

Foto: Dmotion
Foto: Dmotion

Enterijer je jedna sasvim druga priča. Dosta toga vidljivog je urađeno i unapređena i tu više nema nikakve dileme da se nalazite u osveženom 500L nov je upravljač, daleko bolje oblikovan i sa brojnim komandama na sebi. Naravno, Lounge oprema je viši i skuplji paket, pa u skladu sa tim ide i dobro osmišljen 7” multifunkcionalni ekran osetljiv na dodir sa Apple CarPlay i Android Auto aplikacijama, navigacijom, pa i kvalitetnom kamerom za vožnju unazad. Izmenjena je i ručica menjača, i generalno, opšti utisak u enterijeru je dobar, a moglo bi se čak reći da interijer 500L deluje skuplje i kvalitetnije. I istrument tabla ima izmenu u vidu malog ekrana između analognih pokazivača brzine i broja obrtaja.
Posebna priča je prijatno osvetljenje kroz stakleni krov. I pozadi, na stražnjoj klupi je priča dobra, i koncipiran kao porodični MPV, potpuno zadovoljava, mada i otvara neka pitanja.

Foto: Dmotion

Ok, prtljažnik je prostran, čak 400 litara, a kada je potreban malo veći, spušta se pod prtljažnika za desetak santimetara, a ako je potrebno, može i još jednom. Praktično, izbor je tri dubine prtljažnika. Kada je potreban još veći stražnja sedišta se cela (ne samo naslon) preklapaju u odnosu 60:40%. A to se obavi jednom rukom i bez ikakvog napora. Odlično, ali… Da bi ovo bilo moguće, stražnja sedišta se nalaze na mehanizmu, koji čak ima i hidraulični amortizer koji celu operaciju olakšava u oba smera. Samo, ceo ovaj mehanizam je poprilično glomazan i težak, a prostor koji se ospobađa preklapanjem sedišta je nepravilnog oblika, pa samim tim i ograničeno upotrebljiv. Pitam se da li je ovaj nesumnjivi dodatak praktičnosti zapravo potreban u ovako kompaktnom MPV-u, pa čak i vozilu ovog cenovnog razreda, obzirom da ceo sklop stražnjih sedišta sigurno nije jeftin. Možda je cela ova peracija preklapanja (i uzdužnog pomeranja) sedišta mogla jednostavije i jeftinije da se izvede.

Foto: Dmotion

Sa druge strane, ono što je imperativ 500L, a to je praktičnost, je postignut. Brojne ostavice, police i dva pretinca završavaju problem odlaganja stvarčica na putu.
Fiat 500L je kratak i visok automobil, to su nepobitne činjenice. To što je dug samo 4,15 metra je dobra vest. Okretan je zgodan za parkiranje, a obzirom na cab forvard koncept sa upravnim sedenjem, u njemu ima više prostora nego u nekim znatno dužim automobilima. Sa druge strane, to što je visok preko 1,6 metara je već druga stvar. To nači da mu je težište ipak podignuto više nego kod autombila sa manjom visinom. U prvoj verziji 500L prijala mi je udobnost, ali ne i naginjanje u krivini preko granice za koju smatram da je prijatna. Očigledno se radilo po ovom pitanju pa posle restilizacije 500L ima manju tendenciju da se naginje, mada je očigledno da se Fiat ipak odlučio za laku i udobnu vožnju, na uštrb vozne dinamike. U osnovi ovo je i dobra odluka. Porodični MPV ima sasvim drugačije ciljeve od vrhunske dimanike, a 500 L ih ispunjava. Upravljač je snažno pojačan što prija u gradu i pri parkiranju, a velika količina prostora koju nudi u sebi i udobnost vredeli su nešto manje izražene vozne dinamike i preciznog upravljanja. Sa druge strane, Multijet 2 dizel sa 1.6 litara, čak 120 KS i 300 Nm od 1.750 o/min na ovako malom automobilu donosi iznenađujuć temperament i veliku rezervu snage, uz potrošnju koja je na testu bez problema iznosila 4,2 litre na 100 km. Manelni menjač sa 6 brzina nema potrebe da se često koristi obzirom na elastičnost agregata.

Foto: Dmotion

Na kraju, iako je domaći proizvod, za koji dajemo jeftinu radnu snagu, a najverovatnije smo i dobro platili da se uopšte kod nas proivodi, nije jeftin. Dobro, opravdanje da testirano vozilo košta 18.000 evra može se naći u bogatoj opremi kojoj su realno nedostajala samo kožna sedišta, a ni konkurent tipa Mini Countryman-a nije ništa jeftinija nego čak i skuplja. Veća je prepreka do domaćeg kupca to što se 500L sa osnovnom opremom ne može kupiti ispod 13.400 evra. Očigledno, 500L se pravi kod nas (barem za sada), ali nije pravljen za nas (barem za sada), i neće biti dok nam se standard značajno unapredi.

  • Show Comments

  • s mile

    odličan, naravno za one kojima je koncept odgovsarajući… porodični auto… kvalitetno urađen, dobra zvučna izolacija… izbor motora… i kod nas uvek neke akcije …ako da je cena 10000 pa naviše… za te pare…odličan…

  • Darko

    Auto nije los, ali za osnovnu cenu se dobiju tockovi, volan, vrata i farovi. Malo sale, uz nizu cenu auto bi bio sasvim dobar.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

U Beogradu predstavljen BMW XM

U svetlu proslave jubilarnih 50 godina M odeljenja, BMW je i u Beogradu predstavio ...

Mazda priprema nove šestocilindraše sa unutrašnjim sagorevanjem!

Nakon što je osvežila celu ponudu, Mazda radi na novim motorima, koji (možda) najavljuju ...

Mazda BT-50 se vratila u trećoj generaciji

Nakon nekoliko godina u ilegali, Mazda se trećom generacijom BT-50 vratila u pick-up segment ...

Formula 1 – Velika nagrada Meksika Verstappenu

Formula 1 – Velika nagrada Meksiko sitija vožena je na stazi Hermanos Rodriguez, a ...

Počela je predprodukcija BMW X7

U pogonu u Spartanburgu BMW je počeo predprodukciju modela X7, koji će se na ...

Opoziv za sve Ferrarije od 2017.

U SAD je izdat opoziv za sve Ferrarije proizvedene od 2017. pa nadalje, zbog ...