fbpx

BMW 540i – stan na točkovima

Mnogima je božanstvo, predmet divljenja, ikona na zidu, san nedosanjanih snova. U svojih 7 generacija postao je gotovo mitsko stvorenje na četiri točka i predmet rasprava ko je bolji – propeler, zvezda ili prstenovi

BMW Serije 5 nastao je pre 45 godina, kao porodična limuzina srednje klase, kada se klase još nisu izražavale slovima. Po mnogima, naravno ne prema svima, pre dvadesetak godina, Bavarci su E39 genracijom “uboli” bingo i napravili limuzinu koja je postavila standarde. Da li je baš tako ili ne, zapravo i nije mnogo važno. Važno je ono što je danas i biće aktuelno narednih 5 ili 6 godina. A aktuelna Serija 5 zaplovila je uzburkanim vodama prodaje početkom ove godine. Za nijansu veća od prethodne, za dosta kilograma lakša od prethodne i verovatno najudaljenija od koncepta porodične limuzine do sada, u svih 45 godina postojanja. Hm, da, verovatno i najskuplja…
Zašto nije porodična limuzina?
Zbog čega konstatacija da ovo nije porodična limuzina? Pa kada se na test dobije verzija 540i xDrive, uz M paket opreme, nekako se poželi pobeći sam. BMW pravi “prokleto” dobre vozačke automobile u kojima društvo samo smeta. Naravno, ovo je preterivanje. Sa 4,93 metra dužine i međuosovinskim razmakom od skoro tri metra, “Petica” je postala ozbiljno velik automobil dužine kao veća Serija 7 od pre dve generacije. Samo, aktuelna Serija 5 ovu svoju veličinu (dužinu) dobro nosi. Nizak profil, dug nos i kratak rep i čak i ovom gabaritu daju dinamiku koja se očekuje od BMW-a. A ne radi se samo o vizuelnom efektu nego i odličnoj aerodinamici koja uz pokretne “škrge” na grilu hladnjaka silazi do samo 0.29. Zapravo, kupcu se sve svodi na vizualno, a tu već igra ulogu i M paket opreme sa točkovim od 20” i aerodinamičkim dodacima, pa i bezobrazno veliki diskovi sa plavim kočionim čeljustima koji proviruju kroz točkove. A zbog svega toga, nazvati ovu limuzinu porodičnom, nekako mi ne ide. Ne zato što ona to ne može biti, nego zato što jednostavno ne izgleda tako.
Koža, klima, lamperija…
Za cenu četvorosobnog stana red je da se u automobilu dobije i pristojan enterijer. Ne, ne pristojan, nego enterijer da “fercera” na sve strane. Pa dobro, kada je situacija “money is not an issue”, kupac ima priliku da za svoje novce mnogo dobije. Od sjajnog debelog sportskog M upravljača sa papučicama menjača na sebi, preko kožom presvučenih sedišta sa 20 podešavanja, grejanjem i ventilacijom, pa sve do adekvatne ponude prostora. Ali ne i preterano velike ponude prostora. BMW je ostao dosledan sebi, i ovde se ne “baškari” nego su i vozač i putnici “zagrljeni”. Samo, BMW je, u slučaju ovog paketa opreme, mislio i na korpulentnije, pa prednja sedišta sa podesivom bočnom podrškom imaju dovoljno širine, a i podesivu dužinu sedalnog dela. I tu nedge se i stvara opredeljenje kupaca, upravo u tom osećaju. Naravno, u model koji je startovao pre samo par meseci, ugrađeno je sve od poznate elektronike, pa osim digitalne instrument table, koja menja grafiku sa promenom moda vožnje, tu je i glavni više namenski ekran osetljiv na dodir od 10,2”, a tu je i treći ekran osetljiv na dodir. Ne, nije greška, i mali ekran klimatizacije i ventilacije osetljiv je na dodir!

A tu je i dodatna “perverzija” – ključ. Sa sve ekranom, informacijom o stanju goriva, tačnije preostaloj kilometraži, ali i daljinskom komandom za parkiranje, koja verovatno više služi za pokazivanje, nego što će se u praksi koristiti. Kao što rekoh za cenu stana i mora mnogo da se dobije.

Ali vratimo se funkcionalnosti. Pre svega, da bi se iskoristile sve funkcije koje u testiranom 540i postoje, treba sesti i pročitati uputstvo za upotrebu. Ne pročitati, nego ga zapamtiti! Inače će ovaj automobil ostati zanimljiva igračka, koja nikada nije iskorišćena do kraja. A od opcija podešavanja modova vožnje i njihove individualizacije boli glava.

Čak i banalan podatak o preostaloj kilometraži treba pogledom tražiti na instrument tabli koja je prepuna informacija. Šta više, u “eco drive” modu, obaveštava vozača koliko kilometara je ustedeo ekonomičnom vožnjom, i jedino je u sport modu sve svedeno na osnovno i to u crvenoj boji. Ovaj automobil može mnogo, komande su intuitivne, ali treba ih umeti iskoristiti, grehota je ostanu mrtvo slovo na spisku opreme.
A tu je i suština
Suština je da oznaka modela najavljuje nešto ozbiljno pod poklopcem motora. Nekada je oznaka 540i značila V8 benzinac. Nekada, danas je ovde, bez preterivanja BMW-ov dragulj, trolitarski redni šestocilindraš. Dok se većina priklonila V konfiguraciji cilindara zbog kompaktnijeg agregata, BMW nije želeo da se odrekne balansa koji ima redni “šestak”. I neka nije, pa makar imao širi centralni tunel od drugih. Uz twin scroll turbo opušteno stiže do 340 KS i brutalnih 450 Nm, koje kao dizel izvlači već od 1.380 o/min i održava ih sve do 5.200 o/min, kao pravi benzinac. Ovde je sve varijabilno. Od dužine usisne grane, pa sve do varijabilnog razvođenja i usisnih i izduvnih ventila. Na sve ovo dolazi (isključivo) osmostepeni automatski menjač, a i xDrive pogon na svim točkovima. Zapravo, suština je da treba negde krenuti.
Kako se vozi stan na točkovima?
Mi nismo te sreće kao naše kolege iz sveta, pa da opušteno dobijemo BMW 540i na dve nedelje, nego po principu ovako ili nikako. Pa dobro, bolje ikako nego nikako. Srećom, u karijeri vozih mnogo toga iz Minhena, pa se utisci brzo i skupe i slože. Pre svega, ovaj ozbiljno snažan automobil nije brutalno prgav, koji će na dodir papučice gasa da poleti, a na dodir kočnice zalepi putnike na vetrobransko staklo. Uspeo je BMW da pomiri svoje sportske premise i uglađenost, pa čak i udobnost sa vrhunskom voznom dinamikom. Motor je diskretan i tih, a o vrhunskoj kulturi rada ovog “šestaka” ispričani su već čitavi eseji. Potmulo će zarežati kada se prtisne gas, ali tada u maniru osmaka, a ne šestaka. I to ne jako da nervira nego da podseti na svoju moć. Razumljivo i očekivano, u “Sport” modu, jednom od tri raspoloživa moda vožnje, sve je brže, tvrđe, izraženije, od upravljanja, odziva na gas do promene stepena prenosa. Sasvim namerno, sa papučicom gasa u patosu, promena stepena prenosa je na 7.000 o/min.

Menjač je sjajan, brz, jako brz. Svi oni koji misle da mogu brže manuelnim menjačem grdno se varaju. Možda samo jako dobar vozač sa uvek uzubljenim sekvencijalnim prenosom. Ovaj menjač u D modu zapravo toliko dobro radi da se postavlja pitanje potrebe papučica na upravljaču za manuelnu promenu. Da, funkcionalne su pri veoma oštroj vožnji, kada se pred krivinom posle dugog pravca želi spustiti tri stepena naniže, i pod gasom odmah imati željeni stepen prenosa.
Upravljač je progresivno elektro servo pojačan, u slučaju test vozila i sa funkcijom aktivne asistencije u upravljanju, koja sama održava vozilo unutar oveleženih kolovoznih traka. Meni lično mnogo impresivnija je brutalna preciznost upravljanja, kojoj doprinose i tvrđe M ogibljenje i pneumatici veoma niskog profila. Impresivne su i M kočnice sa ogromnim diskovima koji su jedva stali u naplatke, koje nisu oštre i nervozne, ali su brutalno snažne. A impresivna je i trakcija koju nudi xDrive, pa je za ubrzanje do 100 km/h dovoljno samo 5 sekundi.
I u krivinama trakcija je impresivna, a oštro dodavanje ili puštanje gasa neće izavati nekontrolisano preupravljanje ili podupravljanje. Generalno, ovaj model je trimovan tako da kliza neutralno, a nekadašnja tendencija podupravljanja kod xDrive verzija je eliminisana. I šta je ipak najimpresivnije? To su motor i menjač, za koje nije preterano reći da su u potpunoj harmoniji. Od polaska iz mesta, pa do među ubrzanja ova kombinacija je uvek, bas uvek na visini zadataka. Naravno neko će reći da je lako sa 340 KS, ali baš i nije tako. Itekako ima onih koji razmišljaju, traže, odlučuju… Jedino, po potrošnji ostaje daleko od fabrički obećanih 7,3, i bliže je 12,3 l/100 km. Na kraju je pitanje koliko može biti udoban ovako dinamičan automobil. Tih svakako, udoban poprilično, tvrdoću iz krivina ne prenosi na vožnju pravcem po neravninama. Ali, 540i je daleko od mekanog i plivajućeg osećaja.
Stan ili BMW 540i?
Ima li neku manu? Realno, osim jako loše preglednosti unazad koju potpuno neutrališe 360° kamera, možda, za moj ukus, previše tvrdih sedišta, i previše “razgovorljive” instrument table, nalazim samo jednu manu, a to je odluka da li kupiti stan ili ovaj automobil. Surova realnost kaže sledeće: cena osnovnog modela 540i xDrive je 55.500 evra, cena ugrađene dodatne opreme je 36.268 evra, a na kasi treba da se izbroji 91.768 evra. Za taj iznos, uz dobro pregovaranje u Novom Sadu kupuje se stan od 100 m². Dobro, ko razmišlja o ovom automobilu, stambeno pitanje je sigurno odavno rešio, pa ni nema dilemu da li kupiti stan ili automobil. Da li vredi ovoliko? Mehanički, elektronski, tehnološki, da, svakako, samo je pitanje da li toliko vredi onom ko treba da stane na blagajnu, a ostalima će ostati ikona na zidu i nedosanjani san…

[table id=9 /]

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Michelin pravi pneumatike za Aston Martin Valkyrie

Michelin se priključio Aston Martinovom spisku tehnoloških saradnika u stvaranju hiperautomobila. Aston Martin Valkyrie ...

Ricciardo u Renaultu, otvaraju se mnoge kombinacije u Formuli 1

Letnja pauza u Formuli1 samo što je počela, a desilo se prvo iznenađenje Vozači ...

Range Rover SV Coupé ipak neće u proizvodnju

Planovi za Land Roverov ultra luksuzni Range Rover SV Coupé pali su u vodu ...

Vettel nema ljubav, pa zato nema ni rezultata

Charles Leclerc ima loš uticaj na Vettela, kaže Jacques Villeneuve, i tvdi da Nemcu ...

Mazda sa stilom u Tokiju

Mazda je sa mnogo stila nastupila na Tokyo Motor Show-u. Koncepti Kai i Vision ...

Peterhansel i dalje u vođstvu na Dakar Reliju 2021.

Stephane Peterhansel je na verhu tabele preživeo i maraton sedme etape uprkos udarcu u ...