Službeno, nova Dacia Duster nije mnogo menjana kada je mehanika u pitanju. Međutim, prema onome što je na testu pokazala, i sa malo se može postići mnogo
Dacia Duster je rođena krajem 2009. kao zvanično treći model rumunske marke u francuskom vlasništvu. Kada se pojavio, nastavio je putem koji je zacrtan za Daciu, da bude, pa ne baš jeftina, ali dostupna marka. Možda negde i jeste jeftina, ali za naše pojmove (čitaj standard), najviše što može dobiti je dostupna. To je značilo da u je u razvoj Dustera uloženo minimalno i što pre isplativo. Ovaj terenac koristio je modifikovanu i podignutu platformu Logana, a u 4×4 verziji pogon je dobio sa police Nissana, odavno razvijen, isproban i, što je najvažnije, isplaćen. Samo tako je, tada novi, SUV mogao da ostane dostupan, a za neke, jeftin. Prva verzija je sasvim lepo opstala osam godina, praktično sa dva osvežavanja koja joj sistemski nisu previše donela.
Za novu, drugu generaciju Dustera dosta rano se saznalo da će ostati na istoj platformi, što je u neku ruku smanjilo i euforiju i očekivanja i samo je ostalo da novi Duster službeno bude pokazan prošle godine na salonu u Frankfurtu.
Malo po malo vidi se mnogo
Međutim, pokazalo se da malo nekada može biti mnogo. Novi Duster ima identične dimenzije sa prethodnikom, što znači da je dug, za grad, razumnih 4.32m. Iako definitivno liči na prethodnika, novi Duster samo liči. Zapravo, uz brojne dizajnerske trikove koji se često više osete nego vide, izgleda neuporedivo bolje, uglađenije i sa boljim proporcijama. Jedino što je zapravo promenjeno je pozicija A stubova koji su pomereni unapred za nekih 10 cm, a vetrobransko staklo postalo zakošenije. Ovim je karoserija dobila bolju aerodinamiku, a kabina više prostora.
Ima Dacia Duster još mnogo detalja koji su joj donele mnogo bolji estetski doživljaj. Od LED potpisa u prednjim svetlosnim grupama, preko dodataka na blatobranima, pa sve do LED stražnjih svetlosnih grupa, doduše prilično direktno iskopiranih od Jeepa Renegade. Kako bilo, Dacia Duster izgleda daleko bolje.
Stara boljka izlečena
Šta god bila Dacia, jeftina ili pristupačna, imala je sistemski problem u entrijeru. Jeftin izgled i podjednako jeftin osećaj. Nimalo fascinantna plastika bila je potpuno nemaštovito oblikovana, i ceo enterijer je podsećao u koji cenovni razred Dacia Duster pripada. U sve to se uklapala i ispod prosečna preciznost izrade, završne obrade, pa i kvalitet sedišta. Novi Duster dokazuje da se ne mora poskupeti hiljadama evra da bi se značajno unapredio i subjektivan i objektivan osećaj. Armatura je i dalje tvrda plastika, ali daleko maštovitije i funkcionalnije oblikovana.
Prednja sedišta su dobro dimenzionisama, daleko bolje oblikovana i od kvalitetnijeg materijala. Samo, treba konstatovati i da se vozačko i suvozačko sedište dosta razlikuju. Ne samo da suvozačko nema mogućnost podešavanja o visini (što je generalno praksa kod većine proizvođača), nego je lumbalna podrška u naslonu čak i previše izražena, pa ako niste potpuni zagovornik pravilnog sedenja, pomalo će na dužem putu postati i zamorna.
Korisna novina je praktična fijokica ispod suvozačkog sedišta, a za pohvalu je i prostran pretinac za rukavice. Zadnja klupa je isto tako od kvalitetnijeg materijala, i kvalitetnije i preciznije obrade, i može se pohvaliti sa sasvim solidnom ponudom prostora i za glave i za kolena, ako kao reper uzmemo četiri osobe visine 183 cm.
Prtljažnik je zapreminom od 414 litara je solidan, ali je evidentno zbog zadnjeg diferencijala kod 4×4 verzije i rezervnog točka pune dimenzije izgubio na zapremini u poređenju sa 4×2 verzijom, koja ima 64 litre više zapremine. U svakom slučaju, naslon zadnje klupe se lako i asimetrično preklapa i tada zapremina ponuđenog prostora raste na preko 1550 litara. I još nesto bitno donosi novi Duaster – i u prtljažniku je evidentno bolja i preciznija izrada, nema više naboranih tapacirunga, sve je uklopljeno kako treba.
Sve skupa, mnogo bolje nego što je bilo, ali uz opasku da se sve ocene odnose na najviši i najskuplji Prestige paket opreme.
Klasika ali funkcionalna
Instrumentacija svakako nije fascinatna. Klasična analogna instrument tabla, radi svoj posao, ali pogled na nju svakako nije melem za oči. Digitalno očitavanje putnog računara jeste jasno i razumljivo, ali isto tako i nemaštovito, što se ipak teško može pravdati cenom. Alijansa ima dovoljno toga na policama da i ovaj deo malo osveži, ali to će možda doći na restilizaciji, a možda i neće. Jednostavno, Dacia ipak ne sme da priđe preterano blizu crossoverima iz Nissana i Renaulta, kako cenom, tako i onom što nudi po pitanju „šminke“.
Srećom, stvar popravlja višenamenski ekran od 7“, ali namenjen samo visokim paketima opreme. U tom slučaju, kupac dobija sve što mu je potrebno, konekcije za mobilni telefon, navigaciju, eko savetnik, pa čak i off road paket odnosno indikacije uzdužnog i poprečnog nagiba i kompas. Uz najskuplji paket opreme stižu i parking senzori i odličan sistem kamera koje pokrivaju 360°. U istom slučaju Prestige opreme, je i prijatan kožom presvučeni upravljač, i daljinske komande vrlo solidnog audio sistema. Novi Duster je dobio i nove komande klime i provetravanja, kao i prekidače smeštene u niz, i pomalo podsećaju na rešenja iz aviona. Međutim, osim solidne estetike, njihova funkcionalnost baš i nije na visokom nivou, i potrebno je dobro se zagledati kada je potrebna, recimo, unutrašnja cirkulacija vazduha. Ipak bez diskusije, keyless ulazak i startovanje vozila na dugme su praktični isto kao i hill holder pa i asistencija za održavanje brzine na nizbrdici.
Sve je isto a nije isto
Proizvođač insistira da je sve isto što se donjeg postroja i prenosa tiče, pa ćemo to uzeti zdravo za gotovo. Ipak, radilo se na usaglašavanju trima ogibljenja to je jasno već posle prvih kilometara. Duster ima tu sreću da je lagan pa relativno mekano trimovano ogibljenje ne donosi preterano ljuljanje, ali zadržava solidnu udobnost. Novina je elektro servo pojačanje upravljača koje je zamenilo klasično hidraulično. Duster je ovim dobio progresivno pojačanje, koje je pri malim brzinama izrazito jako dok pri većim brzinama postaje sve slabije. Ujedno, odziv na komandu upravljačem je precizniji i brži nego ranije, mada pri bi pri većim brzinama pojačanje moglo biti malo slabije kako ne bi zamagljivalo osećaj kontakta sa podlogom.
Motor jeste poznati 1.5 DCi sa 110 KS, možda i menjač, ali prenosni odnosi nisu. Dacia Duster sa 4×4 pogonom ima selektor prenosa kojim se može odabrati prednji, automatski na svim točkovima ili uključiti stalni 4×4, sa 50:50% snage napred-pozadi. To znači da 4L mod, odnosno reduktor, ne postoji, ali je nađeno jednostavno i efikasno rešenje. Prva dva stena prenosa su izrazito kratki, do te mere da se bez ikakvih problema iz mesta polazi iz 2. stepena prenosa. U gradu se savim opušteno vozi koristeći 3. i 4. pa čak i 5. stepen prenosa, dok je 6. za putne brzine.
Na ovaj način su 1. pa i 2. stepen prenosa praktično ostali na raspolaganju kao izrazito kratki i snažni za terensku vožnju, ili za vučenje prikolice na oštroj uzbrdici. Pri tom, dobro je iskorišćena elastičnost poznatog dizela koji ima sasvim solidnih 260 Nm već od 1.750 o/min, kojeg nema nikakve potrebe terati u visoke obrtaje. Ipak, ne treba očekivati čuda ni od ovako kratkog prenosa. Ubrzanje do 100 km/h traje 12,4 sekundi, a i maksimalna brzina je skromnih 169 km/h. Sa druge strane, ako performanse nisu fascinantne, ekonomičnost jeste. Bez ikakve štednje potrošnja je oko 5.5 l/100 km, što uz rezervoar od 50 litara donosi odličnu autonomiju od skoro 1000 kilometara.
Koliko je Duster stvarno dostupan?
Konstatovali smo da je novi Duster izlečio hronične boljke starog i postao automobil za poželeti. Samo još ostaje pitanje dostupnosti. Sa baznim 1.6 benzincem i prednjim pogonom, bez većine navedene opreme Duster košta stvarno dohvatljivih 11.990 evra. Međutim, da bi se došlo do 4×4 pogona ali sa baznom opremom koja je prilično skromna, treba izdvojiti 15.990 za benzinski 1.2 TCe turbo motor od 125 KS ili 16.390 za dizel sa 110 KS, što znači oko 4.000 evra više za pogon na svim točkovima i više snage. Svakako, očigledna i je jako mala razlika u ceni benzinca i dizela. Ipak, da bi se Dacia Duster zaokružila i snagom i 4×4 pogonom i opremom kao što je testirani model, iz novčanika treba izvući 18.190 evra. Da, za ovaj iznos se dobija vrlo solidan i funkcionalan automobil, ali teško da se više može nazvati dostupnim. Tim pre što valja pogledati ponude i cenovnike drugih, za 18.000 evra već može da se bira.
[table id=38 /]
Show Comments
Aca
I dalje nema podatka, koliko je karoserije pocinkovano?
Aleksandar Ugljesic
Nema službenih podataka o galvanizaciji karoserije i oplata. Predpostavljamo da imate u vidu problem sa rđom koja se pojavljivala na prošlom modelu i to ponajviše u Engleskoj.