Kada menja, Mercedes menja temeljno. Dobro, ne baš uvek, ali u slučaju nove A-Klase, sasvim sigurno
Pre šest godina Mercedes je napravio gigantski zaokret A-Klasom. Umesto nezgrapnog monovolumena sa jedinim ciljem da bude funkcionalan, A-Klasa je postala klasičan monovolumen C segmenta, a samim tim i izazivač odavno etabliranima kao što su Audi A3, BMW Serije 1, pa naravno i Golf. I manevar je uspeo. Umesto A-Klase koja se slabo prodavala, pre šest godina pojavila se A Klasa koja je postala bestseller, i to bila sve do svojih poslednjih dana i dolaska nove generacije.
A ovaj manevar definitivno nije bio ni lak ni jednostavan. Ne treba zaboraviti i sve probleme koje je još od nastanka 1997. imala A Klasa, uključujući i evidentnu nestabilnost zbog visokog težišta, pa i sklonost prevrtanju. Danas se Mercedes sa time “šali” aludirajući na irvase, ali kada je nastao čitav skandal nakon prevrtanja na “irvas testu”, nikome nije bilo do šale. Tada skupi ESP postao je deo standardne opreme. Ali, šta je bilo, bilo je. A Klasa je preživela, a u 2018. ušla u potpuno novom ruhu.
Ne baš tako novo ruho
Pa sad, novo ruho? I ne baš. I sam Mercedes kaže da je nova A-Klasa evolucija, a ne revolucija prethodne. To je sasvim sigurno tačno, ako govorimo o formi karoserije. Nova A klasa je likom prednjeg i zadnjeg dela sasvim dovoljno izmenjena kako ne bi bilo zamene sa prethodnikom, oni kojima se već dopadao ovaj format A-Klase još više će se dopadati, a oni kojima nije, verovatno ni neće ni sada. A da je Mercedes to što jeste, podseća i preciznost uklapanja panela karoserije, ali pre svega fantastičan gril hladnjaka koji deluje kao modernistička skulptura. I zapravo je sa 4.4 metra postala poprilično velika u C segmentu, tačnije, kada je reč o dimenzijama tamo gde je odavno Mazda 3, ali i veća od pomenute konkurencije.
Osnova ipak nova
Ali, da ne bude zabune, nova A-Klasa malo toga ima zajedničkog sa starom. Pre svega, postavljena je na novu platformu sa 3 cm većim međuosovinskim razmakom, duža je 12 cm i lakša zapanjujućih 100 kg od prethodnika. Pre svega izmena dimenzija i proporcija u vizuelnom doživljaju doneli su subjektivan osećaj masivnijeg vozila čvršće “zalepljenog” za asfalt. To je subjektivo, ali objektivno je mnogo važnije. Aerodinamika karoserije je dovedena do, trenutnog, savršenstva.
Čeoni otpor je samo 0,25, što je od ogromne važnosti za manju potrošnju i šum vetra kako ove A Klase kojom se bavimo, tako i električne verzije koja uskoro stiže. A do koje mere je išlo aerodinamičko usavršavanje vidi se i na specifičnim naplatcima sa povišenim ivicama prema centru točka, pa čak i zahtevu prema proizvođačima pneumatika da oznake na bokovima budu maksimalno 0.2 mm. Kako bilo, “job done” – uspešno.
Mnogo veća spolja, malo veća unutra
Kada neko u auto industriji navede da je povećan međuosovinski razmak 3 cm, a karoserija produžena 12 cm, to su gigantske promene, koje treba da se značajno osete u enterijeru. Međutim, A Klasa u sebi ne nudi baš zapanjujuće više prostora. Naravno, daleko od toga da je skučena, ali svakako nije postala ni C Klasa. U enterijeru ima sasvim dovoljno prostora za četiri odrasle osobe i to je bitno.
Pozadi je poboljšana ponuda prostora za glave time što je zadnja klupa spuštena malo niže, a prtljažnik je sa 370 litara povećan u odnosu na prethodnika za 29 litara zapremine.
Svemirski brod
Međutim, osim centimetara koji objektivno definišu što – šta, enterijer je definitivno kvantni korak unapred. U startu se moramo ograditi i činjenicom da je test vozilo bil u AMG paketu opreme što je svakako mnogo toga dodalo, ali, i dalje ostaje osećaj fascinacije. Možda je samo malo preterano, ali, gotovo da se glamur S-Klase preselio u A-Klasu. Pre svega, izbor materijala i preciznost izrade su kakvi dolikuju Mercedesu. Prednja sedišta sa funkcijom automatskog prilagođavanja i povremenih promena pozicija u zavisnosti da li se radi o gradskoj ili vangradskoj vožnji, ili individualnoj personalizaciji. Čak i bez toga, prednja sedišta sa integrisanim naslonima za glavu su fascinantno dobro dimenzionisana i oblikovana. Zadnja klupa, razumljivo, onoliko koliko joj dozvoljava uloga.
Mnogi su eksperimentisali sa formom turbine kako na točkovima, tako i na otvorima za ventilaciju, ali je Mercedes baš “ubo” kako treba. Fantastično izgledaju ovi otvori prisutni u svakom automobili, kojima dodatnu draž daje i njihovo osvetljenje. I to ne samo osvetljenje otvora ventilacije, nego kompletno ambijentalno osvetljenje koje se može menjati u 10 kombinacija čak 64 boje.
Možda će neko i reći da je automobil nije diskoteka pa mu je ovako nešto potrebno, ali treba probati pa osetiti blagodeti ove mogućnosti.
“Tablet” od 26 centimetara
Sa punim pravom, Mercedes je ponosan na novu tehnologiju koja se uselila u A-Klasu. Za više pakete opreme standardan je ogromni ekran od 10.25 inča u koji su integrisani i instrumenti i infotejment i navigacija, i aplikacije i kamera za vožnju unazad. Teško da treba i pomenuti da je rezolucija ekrana visoka, a čitljivost pri bilo kojim svetlosnim uslovima odlična. Da bi promenio grafiku ili podatke koje želi da vidi ispred sebe, vozač više ne mora da skida ruke sa upravljača, dovoljno je da palčevima leve ili desne ruke pređe preko malih “kockica” na upravljaču, i odabere ono šta želi ili mu prija. I više ne toliko toliko egzotični HUD, oplemenjen je novom i čitljivjom grafikom sa više podataka koji se projektuju na vetrobransko staklo.
Za kontrolu višenamenskog ekrana, u A-Klasu se uselio i “miš”, tačnije površina osetljiva (Touch pad) na dodir ispred menjača, pritiskom na koju se potvrđuje željena komanda. Jednostavno i zgodno, ali… A-Klasa nudi toliko opcija prilagođavanja, da treba sesti, uzeti uputstvo za upotrebu, dobro ga proučiti i saznati šta sve može, inače će pola toga ostati zauvek neiskorišćeno. U Mercedesu su posebno ponosni na MBUX (Mercedes Benz User Experience), koji je komunikaciju sa vozilom i prilagođavanje zaista podigao na jedan potpuno novi nivo, zajedno sa ugrađenom veštačkom inteligencijom koja uči navike vlasnika i brojnim glasovnim komandama sistemima od navigacije do klimatizacije.
Najslabiji motor uz najjaču opremu
Pri kupovini vozila, uvek se stvara dilema da li jači motor ili više opreme, naravno, kada se ne može ili ne želi i jedno i drugo. A-Klasa je na Dmotion test stigla u kombinaciji najjače opreme i najslabijeg motora. Pod oznakom A180d nalazi se 1.5 litarski dizel (da, još uvek je to dosta unapređen agregat Renault Nissan alijanse) sa 115 KS, u paketu sa sedmostepenim DCT menjačem sa dvostrukom spojnicom koji proizvodi Getrag. U paketu sa najslabijim motorom pozadi ide lakša i jeftinija torziona osovina, dok je za snažnije i skuplje verzije rezervisan multi link.
Čudna kombinacija
I sada, test vozilo je zapravo malo čudna kombinacija. AMG paket znači: dodaci na prednjem odbojniku, specifični naplatci, pragovi, izduvnici, ali i 1,5 cm spušteno oslanjanje, uz ne preterano obećavajući motor sa 260 Nm maksimalnog obrtnog momenta. Da li ovo znači, “kobajagi” sportistu bez daha. Pa i ne znači. Naravno da se od 115 KS ne mogu očekivati čuda, ali je i dalje dovoljno temperamentan pri ubrzavanju uz odlični DCT menjač sa glatkim promenama. Iako se motor pri ubrzavanju poprilično razgalami, više zvuči kao benzinac nego dizel. Uz to, ovaj sada već jako dugovečni agregat ima odličnu kulturu rada i elastičnost koju menjač svesrdno dobro nadopunjuje.
A-Klasa je poprilično tvrdo trimovana, pa iako i našim tipičnim neravninama dobro održava zadatu putanju, neravnine se osećaju u vidu udarca. Ali, kada se dočepa kvalitetne podloge, pokazuje sve svoje vrednosti. Precizno upravljanje, odličan balans i uverljive kočnice. Uz to ide i dobra zvučna izolacija, mada se to pre odnosi na šum vetra i buku motora, a ne na buku kotrljanja točkova koja je prisutna, a koja se može sigurno eliminisati izborom kvalitetnijih pneumatika onih koji se nalaze u prvoj ugradnji. Ovaj AMG – 1.5 dizel paket definitivno je namenjen onima koji u prvi plan stavljaju ekonomičnost a ne performanse iako ubrzanjem do 100 km/h za 10.5 sekundi i ne razočarava. Šta više, u Sport modu i zabavne promene stepena prenosa papučicama na upravljaču, subjektivno daje osećaj mnogo snažnijeg motora.
Mnogo opreme + mali motor = mnogo para
Pomenuto kalkulisanje snagom i opremom može da ima i mane i prednost. U slučaju test vozila, osnovna cena je 27.180 evra, ali sa brojnim dodacima uz koje postaje zaista sjajno opremljeno vozilo, cena se penje na ozbiljnih 41.964 evra. Od toga gotovo 4.000 evra ide na AMG paket, 1.300 na HUD, 1.200 na parking paket, tek da pomenemo krupne stavke. Naravno, može se i i ne mora. Dobra oprema praktično svugde se mora dobro i platiti. I ovde je to slučaj, a za mnogo novca, mnogo se i dobije.
[table id=45 /]
Show Comments