fbpx

Kako radi centralni diferencijal WRC automobila?

Centralni diferencijal je promenio svet WRC-a zauvek, a evo i objašnjenja kako on radi

Audi quattro Group B A2 (1983/1984), foto: Audi

Jedan od bitnih delova tehnologije koji je ostao iz veličanstvene ere Grupe B relija je pogon na svim točkovima, koji ne bi nikada postao efikasan da uz njega nije dodat centralni diferencijal, odnosno centralni razdelnik snage, kako se još naziva. Zahvaljujući njemu, trkačke “zveri” iz Audija, Peugeota, Lancie, i Forda su se krvavo borile za prevlast na raznim etapama širom sveta. Potreba za više diferencijala i dan danas postoji, a upravo ovi mehanički i elektro delovi omogućavaju WRC vozaču da prođe kroz krivinu na najbolji, tačnije najbrži način. Evo i kratkog objašnjenja kako centralni diferencijal radi.

Zadnji diferencijal je smešten pozadi između zadnjih točkova, tj. na zadnjem delu kardanskog vratila. Napred se nalazi prednji diferencijal koji, kao i zadnji, odmerava izlaznu snagu između levog i desnog točka, i obrnuto. Postavljen u kućištu menjača tek malo iza prednjeg diferencijala je centralni diferencijal koji koristi mehaničke i elektronske signale kako bi pravilno raspodelio snagu.

Audi quattro Group B A2 (1983/1984), foto: Audi

Kada se bori sa svaku trunku gripa, automobilu je potrebno da sva četiri točka prenose snagu na podlogu pri različitim nivoima koeficijenta trenja koje pneumatici mogu da ostvare sa podlogom. Centralni diferencijal čita informacije o položaju gasa i pozicije upravljača. tj. ugla zakrenutosti točkova, kako bi odlučio šta treba da uradi. U ovom slučaju, ugao točkova je minimalan jer se automobil kreće pravom putanjom, a gas je otvoren do kraja, pa je centralni diferencijal potpuno zatvoren (ili zaključan) kako bi se snaga pravilno raspodelila. Kada automobil prilazi krivini, centralni diferencijal će ostati zatvoren sve dok vozač ne počne da koči i skreće, kada će početi da se otvara. Ova operacija omogućava automobilu da lakše skrene, jer bi potpuno zatvoren diferencijal doveo do “ispravljanja krivine” tokom povećanja uglova zakrenutosti točkova. Zbog ove sposobnosti da prilagođava nivo obrtnog momenta do točkova, centralni diferencijal se opravdano naziva i aktivni diferencijal.

Kada vozilo prođe teme krivine, vozač će polako smanjiti ugao točkova dok vraća snagu sa papučicom gasa. Centralni diferencijal će “znati” šta se dešava i opet će početi da se zatvara. Upravo zbog ovoga, cilj je što pre ispraviti točkove. Koliko god centralni diferencijal bio “raznolik” tokom trke, isto toliko mogu biti i prednji i zadnji diferencijal. Moguće je da vozač preferira “mekši” prednji diferencijal umesto “tvrđeg”. Ovakva postavka prednjeg diferencijala omogućava bolje skretanje prednjeg dela automobila, ali će pružiti manje trakcije na izlazu iz krivine. Vozači WRC automobila mogu tokom vožnje menjati postavku rada sva tri diferencijala u odnosu na podlogu na kojoj se nalaze, kao i stanje pneumatika, ali i individualni stil vožnje.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Luca de Meo novi šef Renaulta

Upravni odbor Renaulta imenovao je Lucu de Mea za novog generalnog direktora Renault S.A. ...

Peugeot predstavio hibridne verzije modela 3008 i 508

Jedna od najvećih mana, inače odličnog, Peugeota 3008 bila je nedostatak opcionog AWD pogona, ...

Grand Motors je novi sponzor Košarkaškog saveza Srbije

Ford, verni pratilac vrhunskih sportista širom sveta, obnavlja marketinšku saradnju sa srpskim najtrofenijim sportom ...

Porsche Boxster 25 – da se ne zaboravi četvrt veka

Porsche Boxster nije nikada bio ni najjači ni najbrži Porsche, ali je uvek bio ...

Pobeda za Cadillac i Alonsa na skraćenoj Daytoni

Tim Wayne Taylor Racing Cadillac pobedio je na klasiku trka izdržljivosti, 24 časa Daytone ...

Volkswagen predstavio robotizovani punjač za EV

Izgleda kao iz filma naučne fantastike, ali se radi o ozbiljnoj studiji Volkswagena koji ...