fbpx

Ubrizgavanje vode – ideja stara, ali radi još uvek

Ubrizgavanje vode u cilindre, put je do povećanja snage, i čak su ga iskoristili neki proizvođači automobila. Da li znate o čemu se radi?

Foto: BMW

I ideja i tehnologija su stari, ali još uvek efikasni. Ubrizgavanjem vode u cilindre, moguće je ostvariti veliko povećanje snage motora. Doduše kratkotrajno. Koliko je ovaj sistem efikasan, potvrđuje i podatak da ga je BMW pre tri godine fabrički ugradio u M4GTS. Sistem je razvio Bosch, a bavarskom sportisti je na punom gasu donosio čitavih 50 KS više, odnosno, ukupno 493 KS.
A BMW, Daimler-Benz i drugi su ga ugrađivali jako davno i u nešto drugo, da bi se sačuvala živa glava. Sistem ubrizgavanja vode, tačnije mešavine 50:50 vode i metanola, intenzivno su korišćeni u motorima lovačkih aviona tokom Drugog svetskog rata, kako bi se, povećala snaga, kako za poletanje pri velikim opterećenjima goriva i naoružanja, tako i za bežanje od neprijatelja. BMW je, isporučivao svoje 801 zvezdaste motore sa 14 cilindra, u raznim verzijama, koji su se ugrađivali, između ostalih, u smrtonosni lovac Fockewulf FW 190. Legendarni i podjednako smtronosni Messerchmidt Bf 109 je svoju slavu stekao uz pomoć Daimler-Benz DB 601 V12 rednih motora. I jedni i drug su imali pomoć ubrizgavanja vode.

Foto: BMW

Čemu služi voda, ili mešavina vode i metanola u motoru? Pojednostavljeno, u sistemu koji je upotrebio BMW za M4 GTS, destilovana voda se ubrizgava u usisnu granu, kako bi se snizila temperatura vazduha pre nego što stigne u cilindar. Hadniji vazduh je gušći i u sebi ima veći broj molekula kiseonika u istoj jedinici zapremine, dozvoljava mešanje sa više goriva, i povećanje pritiska punjenja turbo kompresora, a sprečava se mogućnost samopaljenja smeše i nastajanja toplih mesta u cilindru. Ujedno, ohlađeni vazduh smanjuje termička opterećenja cilindra, klipova, izduvnih ventila i katalitičkog sistema. U BMW-u M4 GTS ovaj sistem je projektovan da radi samo preko 5.000 o/min i punom gasu, kada elektronika automatski prilagođava kompletno mapiranje paljenja. Pri ostalim režimima, motor radi kao da sistem za ubrizgavanje vode ne postoji, osim što je u prtljažniku rezervoar za 50 litara destilovane vode.
Praktično, BMW M4 GTS je prvi i jedini automobil koji je se pojavo sa fabrički ugrađenim sistemom, mada se na tržištu mogu naći brojni kitovi za dodatnu ugradnju, najčešće pod nazivom „Metanol injection kit“. A koga zanima detaljno objašnjenje kako i zašto voda donosi veliko povećanje snage, može pogledati video.

 

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Test – Mercedes-Benz Citan 110 CDI Tourer S

Mercedes-Benz Citan Tourer je novi predstavnik nemačke marke u MPV segmentu, koja će uskoro ...

VW Tuareg bez maski

Prve fotografije nemaskiranog VW Touarega pokazale su da se serijski model snažno naslanja na ...

Nova Dacia Duster u niskom startu

Dacia će 12. septembra na salonu u Frankfurtu predstaviti novi Duster, model koji je ...

British Motors u 2018. godini

Način na koji Jaguar Land Rover grupacija odgovorila na izazove globalnog automobilskog tržišta obezbedio ...

Gde nestade Aston Martin Valkyrie

Hiperambicozni hiperautomobil Aston Martin Valkyrie kao da je nestao sa lica zemlje Hiperambiciozni hiperautomobil ...

BMW i Daimler gase uslugu deljenja automobila u SAD i Kanadi

„Share Now”, servis za deljenje automobila kojim zajednički upravljaju Daimler i BMW, prekinuće sa ...