Site icon

Subaru XV – šarmer sa ponekom manom

Subaru XV se prošle godine pojavio u svojoj drugoj generaciji, slične spoljašnjosti ali potpuno drugačije unutrašnjosti i platforme

Da nije bilo šampionskih reli rezultata, za marku Subaru bi malo ko znao. Ali bilo ih je i dokazali su da se može biti drugačiji i biti uspešan. Uspešan na reli stazama sa pokojnim McRaeom i Burnsom, ili sjajnim Solbergom i bokser motorom. Uspešan na tržištu sasvim je drugi padež. Subaru je, u globalnim razmerama mali proizvođač, koji je deo giganta Fuji Heavy Industries. To što, uprkos dobrim stvarima nije postao značajniji globalni igrač, Subaru može da zahvali samo sebi, i za Japance tako tipičnom mentalitetu da je za automobil važna samo pouzdanost i ništa više. Da kupac van Japana misli drugačije, neki su shvatili pre, a neki kasnije.

Subaru je u svoje glavne argumente stavljao bokser motor (raspored cilindara kakav koristi još samo Porsche) i svoj čuveni AWD pogon na svim točkovima, a bio skup zato što je relativno mala količina proizvedenih vozila nosila ogromno vreme razvoja. Kao svoje primarno tržište Subaru je uvek gledao Japan i Ameriku, dok je Evropa uvek bila na margini. A dodatno pitanje koliko dobrog su donele svetske reli titule, obzirom da su se od svakog modela marke Subaru očekivale performanse Impreze STi WRX, dorađene u Prodriveu. Model XV je u Americi veoma popularan i to baš kod vlasnika koji silaze sa asfalta, a koji za WRC verovatno nisu ni čuli, a ako tražimo direktne konkurente to bi mogla biti Mazda CX3 ili čak Volvo XC40.
Samo spolja (skoro) kao stari
Obzirom da 85% prodaje Subarua u Evropi čini SUV, model XV sasvim sigurno je bitan deo ponude, koja inače nije bogata. U svojoj drugoj generaciji ovaj kompaktni SUV spolja se vizuelno nije mnogo menjao u odnosu na prvu generaciju iako je porastao i u širinu i u dužinu. Ovo je 4.45 m dugi hatchback, koji ne prati aktuelne trendove, ali upravo zbog toga Subaru ima i svoju jedinstvenost i originalnost.

Naravno, ukusi su različiti, pa kome se sviđa sviđa se, a kome ne, ne mora, mada klinastim prednjim i izraženo podignutim zadnjim delom, ne deluje ni malo stidljivo. Međuosovinski razmak je za ovu dužinu vozila uobičajenih 2.63 metra, a to je obezbedilo kratke prepuste preko točkova napred, a pogotovo pozadi, pa Subaru XV ima predispozicije i za silazak sa asfalta.
Enterijer XV-a više je nego prijatno iznenađenje. Prostora ima mnogo, pogotovo u poređenju sa pomenutom Mazdom CX3. Dosta velike staklene površine donose prijatan osećaj prozračnosti, pa čak ni tamna sedišta ne izazivaju klaustrofobičan osećaj.

Prednja sedišta odlično su oblikovana, sa povišenim naslonima za leđa, sa lepo uklopljenim naslonima za glavu. Isto vazi i za zadnju klupu, koje pre svega ima odličnu ponudu prostora ali i naslon za ruke u standardnoj opremi. Šta više, najbolja vest je da Subaru XV više ni slučajno nije “plastični japanski usisivač”.

Enterijer deluje vrlo precizno uklopljen i obrađen, možda ne najmaštovitije, ali funkcionalno dizajniran, pa prija i dodiru i pogledu. I kilometrima je daleko od prethodnog modela, što potvrđuje da se fabrika stvarno potrudila da unapredi XV.
Postojanje zadnjeg diferencijala ipak je uslovilo nešto manji prtljažnik zapremine 385 litara, ali je preklapanje i vraćanje naslona zadnje klupe izuzetno lako, pa se lako i dolazi do dodatnog prostora za stvari.
Osnovna instrumentacija je analogna, a čak tri digitalna ekrana su zadužena za dodatne informacije. Vozač ima svoj ekran sa putnim računarom, infotejment  od 7” osetljiv na dodir, a tu je i dodatni ekran sa informacijama o statusu bezbednosnih sistema kao što je novi ‘Eyesight’ sa dve kamere, ili zanimljiva mada ne i krucijalna informacija o isporuci pogona na točkove.

Generalno, sve je pregledno, dobro raspoređeno i intuitivno za upotrebu, uključujući i komande na upravljaču.
Potpuno nova platforma
Međutim, mnogo važniji deo ovog modela je njegova osnova. Potpuno nova platforma nema nikakve veze sa prethodnim XV-om, koji je imao poprilično nedefinisane vozne karakteristike. Aktuelni, prošle godine predstavljeni XV prvi je Subaru koji koristi tzv. Subaru Global platformu, sa novom zadnjom multi link osovinom i značajnim promena na prednjoj osovini, a praktično je ostalo ono što je zaštitni znak ove marke – pogon na svim točkovima, koji je stalan u odnosu 60:40 napred pozadi, sa mogućnošću prebacivanja do 50% snage pozadi, a u X-Drive modu sa zaključavanjem CVT menjača i centralnog diferencijala.

Stepenovani CVT Lineartronic menjač je takođe standard kojem Subaru daje prednost ispred klasičnog automatika. A tu je i bokser motor, sa dva para cilindara postavljenim horizontalno i naspramno, konfiguracija koju tradicionalno koristi još samo Porsche, a u glavne prednosti svrstavaju se nisko težište i dobra izbalansiranost. Kupci imaju izbor samo dve zapremine, od 1.6 litara sa 114 KS i 2.0 sa 156 KS.
Donji postroj i pogon bolji od mnogih
U vožnji XV podseća da je Subaru specijalista za donji postroj. Tvrdoća ogbljenja i upravljača savršeno su ukomponovani, i vozilo je raspoloženo za brzo i precizno vijuganje. Po ovom pitanju XV može, ne samo da stane uz rame drugima, nego i da zada domaći zadatak. Na klizavoj podlozi, stari model je imao tendenciju izraženog podupravljanja, od kojeg danas nema ni traga. XV klizi potpuno neutralno, a u zaokretu nema promene karaktera sa podupravljanja na preupravljanje.

XV se odlično snalazi van asfalta, naravno uz respekt da ipak nije tipičan terenac. Na mekanoj, vlažnoj i klizavoj zemlji, AWD pokazuje svu svoju zrelost, a i veoma dobro trimovana kontrola proklizavanja. Za upravljačem je položaj sedenja odličan, a obzirom da ima velike staklene površine i preglednost iz vozila je veoma dobra. Zvučna izolacija je dobra, i pri kontinuiranim brzinama nivo buke je veoma mali, i motor reži samo tokom ubrzavanja. I to reži vrlo uporno.

CVT menjači svojom konstrukcijom i načinom funkcionisanja održavaju motor u konstantno visokim obrtajima i na tu karakteristiku se, kao i kod bilo kog drugog vozila sa CVT prenosom, mora privići. Dobra strana CVT-a je da pri polasku nema neodlučnosti i polazak iz mesta je trenutan. Iako mala marka, Subaru nije zaboravio ni na vozačke asistencije, pa se uz XV može dobiti mnogo toga, od adaptivnog tempomata, do veoma naprednog sistema prepoznavanja prepreka sa automatskim kočenjem, asistencije održavanja u kolovoznoj traci pa čak i sistem kontrole gasa u situaciji koju vozilo prepozna kao potencijalni udarac u prepreku.
Zapravo, Subaru XV 1.6 ima samo jednu sistemsku manu u verziji sa 1.6 motorom. Iako zahvaljujući trenutnom polasku i specifičnom zvuku subjektivno deluje da je dosta živahan, sa 114 KS i samo 150 Nm, XV je slabo motorizovan. Za ubrzanje do 100 km potrebno je 13.9 sekundi, ali je veći problem neuverljivo međuubrzanje od 80 do 120 km/h potrebno za preticanje.

Drugim rečima, ovaj motor je primeren miroljubivim vozačima koji se ne zaleću u preticanja i koji ne očekuju da ih automobil zalepi za sedište tokom ubrzavanja, a i retko voze maksimalno opterećeni. Uz vožnju prilagođenu onome što motor može, XV je uz prosečnu potrošnju od 6.7 litara sasvim razuman.
Zavoli se uprkos manama
Subaru XV je SUV koji se zavoli uprkos manama, pre svega zbog toga što se vozi bez opterećenja, a pri tom je, po pitanju upravljanja i pogona, sposoban jako mnogo da pruži. Što se pomanjkanja snage tiče, postoji alternativa, 2.0 motor sa 156 KS. I tu kupac mora da stavi prst na čelo – veoma solidno opremljeni XV 1.6 za 22.900 evra, ili 2.0 koji je dosta skuplji. Ako niste preterano ambiciozan vozač, prvu opciju vredi uzeti u obzir, a XV će godinama biti pouzdan partner.

[table id=63 /]

Next: Alex Rins i Suzuki najbrži drugog dana Moto GP testova