Site icon

Peugeot 508 – limuzina koja to nije

Peugeot je svojim novim 508 prodrmao tržište limuzina – time što nije limuzina

Da li je klasična trozapreminska porodična limuzina mrtva? Verovatno nije mrtva „namrtvo“ i da neće izumreti, ali da beleži opasan pad prodaje, to je činjenica. I sada, kako proizvođač treba da se postavi? Potpuno ugasi liniju limuzina, i pokuša da napravi nešto drugačije, i pri tom ne ide u SUV pravcu. Da li će napraviti vozilo koje će se samo osrednje prodavati, ili će pokušati nekim drugim putem, morao je da odluči i Peugeot, proizvođač kome su limuzine zaštitni znak decenijama. Treba se prisetiti i da je prošli 508 po postoru i udobnosti bio najavljen kao pandan Mercedesu E Klase, ali po ceni znatno ispod pomenutog repera. Pri tom, proizvođač čije dugoročne strategije streme u premijum pravcu, a to znači ulazak na teren Audiju A4, Mercedesu C klase, BMW-u Serije 3, a i nastavak borbe sa VW Passatom.
Samo, pitanje je i šta uopšte „novo“ i revolucionarno može da se ponudi u poprilično klasičnom segmentu.
Dobra vest po Peugeot 508 u nastanku bila je da dobija potpuno novu platformu, ne preuzima je od Citroena C5, kao izdanju koje je upravo otišlo sa scene. I to ne zbog toga što je platforma bila loša, nego zbog toga što je u najavi dozvoljavala modifikovane proporcije automobila. Doduše, EMP2 platforma nije razvijana posebno za 508, nego se na njoj već nalaze modeli 3008 i 5008. Dodatna dobra vest po novi 508 stigla je i od podatka da su novi materijali i konstrukcija dozvolili da bude čak 70 kilograma lakši od prethodnika.
A kog to prethodnika?
Zapravo, Peugeot 508 se zove 508, ali sa prethodnikom iste numeričke oznake nema baš ništa zajedničko, od samog koncepta pa do izgleda, čak ni veličine međuosovinskog razmaka. Novi 508 je skraćen za 80 mm, snižen i sužen u odnosu na prethodnika, iako deluje zapravo širi. Međuosovinski razmak je smanjen za 22 mm. Uz to, novi 508 nije limuzina, nego fastback sa petora vrata. Zapravo, novi 508 je mnogo više kupe nego limuzina, samo što ima dvoje vrata viška. Dobro, koncept ove karoserija nije revolucionaran. Koriste ga Audi A5 Sportback, VW Arteon i Kia Stinger, a zapravo je otelotvorenje nečega što treba da donese osećaj kupea i praktičnost limuzine. U slučaju 508, pomenuti modeli su upravo i direktna konkurencija.

Samo, Peugeot je ovaj zadatak uradio jako dobro, pogotovo prednjim delom sa tigrovim očnjacima kao LED potpisom, i dosta uskim prorezima LED svetlosnih grupa. Čak i veliko zadnje staklo pod uglom tipičnim za kupe, i kratak „repić“dodaju kupe imidžu. A ima i još malo kupe ekskluzive – vrata su bez ramova. Ako je za jednu „limuzinu“ dovoljno je, a oznaka GT Line sasvim se uklapa u celu sliku.
Dizajnerski enterjer
Gotovo da nam je žao što enterijer 508 ne gledamo prvi put, pa nam je izostala senzacija prave premijere. Mada i ovako, 508 ima jedan od najlepših enterijera koji se mogu videti, pogotovo kada govorimo o armaturi i centralnoj konzoli. Šta više, čak ni umetničke egzibicije nisu upropastile funkcionalnost, pa je, iako drugačije, sve na pravom mestu.

A kada kažemo da je izostala senzacija premijere, mislimo na jedinstveni mali upravljač sa dva zaravnjena dela, na ručicu menjača i aluminijumske prekidače, rešenja u kojima smo već uživali u 3008 i 5008, a stižu i u novom 208. Prednja sedišta su, uslovno, skromno dimenzionisana i pre su sportska nego fotelje, ali nisu pretvrda i preterano duboko profilisana, a dobra vest uz GT Line su podesiva podrška butina na oba prednja sedišta.

Dominantna je i široka centralna konzola, sa dugmetom za startovanje motora, kratkom ručicom automatskog menjača, prekidačima modova vožnje, ispod koje se nalazi, ne preterano praktično mesto za mobilni telefon sa bežičnim punjenjem. Uz odličan dizajn idu i materijali vrlo solidnog kvaliteta, dizajnerski maštovito urađena sva sedišta, ali i preciznost uklapanja i obrade, kojoj do premijum segmenta pak nedostaje još malo.

Specifičan, ali i dalje praktičan
Razumljivo, kupe forma karoserije sama po sebi postavlja pitanje komfora ulaska u vozilo. Da, 508 jeste nešto niži, ali problema pri ulasku na prednja sedišta nema. A šta se dogodilo sa zadnjom klupom? Skraćen i snižen u odnosu na prethodnika nudi manje prostora pozadi. Tačnije, u 508 mogu komotno da se smeste četiri osobe visine do 183 cm. Pozadi će sedeti udobno, ali bez mnogo viška prostora za glave i kolena, i da, moraće malo pažljive da se uvuku do zadnjih mesta, obzirom da se linija krova spušta već negde od svoje polovine.

A ako posmatramo praktičnost, ispod petih vrata krije se prtljažnik sa 487 litara, što je malo manje od, za D segment, standardnih 500 i više litara. Prtljažnik je dug, ali plitak, i u tome je izgubio na zapremini, ali peta vrata koja se visoko podižu toliko donose na pristupačnosti i funkcionalnosti, da je pričati o problemu zbog gubitka na zapremini potpuno besmsleno.
i-Cockpit traži privikavanje
Peugeotov i-Cockpit je rešenje postavke instrumenata, upravljača i pozicije sedenja koje je uvedeno pre par godina, i deklarisano kao potpuno vozački orijentisano rešenje. Peugeot 508 ima digitalnu TFT instrument tablu od 12.3“ sa odličnom grafikom, nekoliko modova prikaza i ekranom za noćnu vožnju u centru kada se koristi. Multimedija je kod nižih paketa opreme 8“, a kod viših impresivnih 10“. Do ove tačke sve je ovo manje više postalo standard, ali tu, po vozača, na scenu stupa i-Cockpit. Peugeot je instrumente postavio visoko, kako bi izbegao da se oni gledaju kroz minijaturni upravljač, koji je upravo zbog ovoga i „podsekao“.

U praksi, Peugeotu 508 treba dati priliku da se pokaže po ovom pitanju i naći pravu poziciju sedenja. Tačnije, 508 vozača tera da sedi i upravljač drži po svim pravilima bezbedne vožnje. Naslon sedišta mora biti dosta uspravan, ugao sedalnog dela treba podesiti tačno kako vam odgovara i stvari postaju savršene, uz činjenicu da će upravljač uvek biti nešto niže od onoga na šta ste navikli, najverovatnije će prekriti donji deo instrument table, odnosno podatak o pređenoj kilometraži. Možda zvuči odbijajuće, ali nije. Pozicija sedenja za upravljačem je savršena, samo malo drugačija i treba naći.
Nova platforma i solidna motorizacija
Za 508 nova EMP2 platforma znači MacPherson opružne noge napred i multilink pozadi. Od opcija motora, Peugeot iz svog 1.6 turbo benzinca nudi 180 ili obećavajućih 225 KS, dok se od dizela mogu tražiti 130 ili 160 KS, a šetostepeni manuelni prenos može biti zamenjen osmostepenim autmatikom.
Vrh ponude na testu
Na Dmotion.rs test 508 je stigao u GT Line verziji koja se može nazvati perjanicom. Sa 225 KS, automatskom menjačem, a i svojim izgledom obećava, ali da li ispunjava? Najvećim delom odgovor je da. Ono što obećava izgledom donosi u vožnji. Dobro je izbalansiran i dovoljno tvrd da u krivinama nema naginjanja, a upravljanje bude precizno.

Kao što pozicija sedenja traži malo privikavanja, tako i mali upravljač traži svoj kratak period privikavanja, pogotovo u gradskoj vožnji. A kada ta faza prođe, vozač se oseća kao u dobro skrojenim rukavicama. Promene modova vožnje od udobne do sportske relativno malo menjaju karakter, i ponajviše se osete kroz više obrtaje promene stepena prenosa. Mali i snažni turbo benzinac se rado zavrti i 508 do 100 km/h ubrza do 100 km/h za 7.3 sekundi, a i dostigne maksimalnu brzinu od 250 km/h.

Osmostepeni menjač ima brze i glatke promene prenosa, pa čak podseća na DCT. Lako se prilagođava gradskoj vožnji kada motor održava u ekonomičnim niskom obrtajima, ali će brzo prepoznati potrebu za snagom i spustiti se nekoliko stepeni niže. Tokom ubrzavanja, agregat ozbiljno i sportski reži, ali se po dostizanju brzine sve smiruje i 508 pokazuje da je odlično zvučno izolovan. Vozačke asistencije kao što je pomoć u održavanju kolovozne traje i „Night vision“ svakako spadaju u elemente koji unapređuju bezbednost.
Iz ugla vozača, jedina zamerka odnosi se na infotejment. Malo komandi je na upravljaču, a da bi se došlo do traženog podatka na višenamenskom ekranu, ne može se oslanjati na uobičajene ikone, nego dosta bogati tekstualni meni, što u vožnji nije praktično. Drugi minus 508 dobija za dosta mrtvih uglova koje izaziva C stub pod strmim uglom. Sa druge strane, svakako praktične su kamere za vožnju unazad ali i kamera na prednjem odbojniku.
Da li lav grize cenom?
Ostaje još samo par pitanja koja traže odgovore. Da li novi 508 ima funkcionalnost limuzine. Odgovor je da, najvećim delom, ali ne uz ponudu prostora pozadi kakvu imaju rekorderi u D segmentu. Da li je skup? Pa i nije. Testirani model u najvišem paketu opreme, sa dosta opcija mora se platiti 41.990 evra, ali je veoma zanimljiv podatak da je ulazna cena za 1.5 dizel verziju sa 130 KS u Active opremi, mogi bi reći, samo 25.690 evra, što znači da lav ne ujeda cenama, a kupcima nudi nešto što do sada nisu imali.
Stunt bike vozač na Dmotion.rs photo sessionu: Radislav Mihailov, @radestunt

Model Peugeot 508 GT Line 1.6 PureTech Automatic
Dužina/ širina/ visina (mm) 4.750/ 2.098/ 1.404
Međuosovinski razmak (mm) 2.793
Masa vozila (kg.) 1.420
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) *
Zapremina prtljažnog prostora (l) 4871.537
Motor

1.6 PureTech

Gorivo

Benzin

Broj cilindara/ ventila 4/16
Radna zapremina (ccm) 1.598
Snaga pri o/ min. (KS/kW)

225/ 169 pri 5.500

Maksimalni obrtni moment pri 0/ min. (Nm) 300 pri 1.900
Menjač

Osmostepeni automatski

Ubrzanje 0-100 km/h

7.3

Maksimalna brzina km/h

250

Zapremina rezervoara za gorivo (l)

62

Potrošnja na testu (l/100 km) 7.5/9,0
Cena testiranog modela 38.090 evra
Next: F8 Tributo je prvi od 5 Ferrarija koji stižu u 2019.