Peugeot 3008 – preko trnja do elite

Od modela koji je probijao led u novom segmentu kada se pojavio, Peugeot 3008 postao je odlično prihvaćen crossover

U proleće 2009. Peugeot je u Dubrovniku, na međunarodnoj prezentaciji, predstavio prvi model iz svoje buduće “00” generacije. Ta prezentacija sigurno neće ući u anale najbolje organizovanih, a pogotovo ne iz ugla maratonskog putovanja tamo i nazad novinarske ekipe iz Srbije. Međutim, već je ušla u anale Peugeota. U osnovi, francuska marka je bila među prvima koji su utabavali put, danas mega popularnom, crossoveru, a nakon početnih muka, ispostavilo se da će 3008 postati odlično prodavan model.
Priznajem, tada sam malo “belo” slušao prezentaciju, na kojoj su pokušavali da nam definišu crossover – nešto između monovolumena i SUV-a. A kroz slične muke prolazio je i Nissan sa Qashqaijem, ali skoro dve godine ranije. A kroz muke sam prolazio i ja. Dopao mi se tada 3008, usudio sam se to da napišem (isto kao i za pomenutog pandana iz Japana) i naišao na buru negodovanja. Iz današnje perspektive, rekao bih da me tada 3008 nije kupio dizajnom karoserije, nego svojim konceptom i hrabrošću da ponudi nešto drugačije. I još nečim – konceptom enterijera sa dominantno visokom centralnom konzolom. Vreme je pokazalo da se uprkos diskutabilnom i osporavanom dizajnu, Peugeot 3008 sasvim dobro snašao na tržištu.
Ozbiljniji i definisaniji
Aktuelna druga generacija sada već iza sebe ima skoro dve godine prisustva na tržištu. Kada je premijerno predstavljena u jesen 2016. donela je neuporedivo ozbiljnije definisanu karoseriju, mnogo bližu SUV-u nego prva generacija koja je bila mnogo bliža standardnom monovolumenu. Sada 3008 sa svojih 4.44 metra dužine i 1.62 metra visine deluje mnogo snažnije, i od smeštanja u SUV praktično ga deli samo odsustvo 4×4 pogona i još koji centimetar klirensa od zemlje, mada je sa 22 cm sasvim dovoljan. Šta više, deluje mnogo definisanije nego ranije, čime zapravo preciznje “gađa” potencijalnog kupca.
Zanimljiv i funkcionalan
Enterijer Peugeota 3008, a pogotovo i-Cockpit se praktično sreće u skoro svim aktuelnim modelima. Tačnije u modelima 208, 2008, 308 i 5008. Iako nakon prvog susreta svaki naredni postaje “Déjà vu ” ova kombinacija odlično stilizovane kabine i digitalnog kokpita svaki put me oduševi.

Naravno, ne izaziva isti osećaj kod svakoga, ali, prija mi to što nema plastike u ogromnim količinama, što je stilski doteran svaki detalj, pa sam zbog toga spreman i da tolerišem poneki detalj koji me zbunjuje, kao što je kombinacija komandi na ekranu osetljivom na dodir prekidača ispod njega. Tim pre što malo privikavanja eliminiše svaku nedoumicu. A tu je i ono što mi se dopalo još u prvoj generaciji – visok centralni greben između sedišta. I još nešto – sa ukusom uklopljena “Evron” tkanina u armaturu i oplate.
I forma i suština
A u 3008 zbog forme nije potrošena suština putničkog prostora – ponuda prostora. Ovo je definitivno veoma upotrebljiv monovolumen, sa odličnom ponudom prostora i dobro rešenim elementima koji doprinose funkcionalnosti.

Prednja sedišta su racionalno bogato dimenzionisana sa dobro odmerenim bočnim podrškama koje dobro rade svoj posao, ali ostavljaju prostor i za korpulentnije osobe. Ali, i za veoma visoke, pa čak i osobe visine preko dva metra za sebe lako nađu dovoljno prostora na prednjim sedištima. Zadnja klupa, razumljivo, mnogo je manje maštovita, ali uz odličnu ponudu prostora za noge, ali i za glave putnika. Uz sve to 3008 ima i upotrebljiv prtljažnik od 520 litara, koji se preklapanjem naslona zadnje klupe povećava do 1.580 litara, sa potpuno ravnim podom. Iako bi među manama mogli naći nemogućnost pomeranja zadnje klupe po dužini ili podešavanje ugla naslona, svakako zanimljiva je mogućnost preklapanja naslona prednjeg suvozačkog sedišta, što je zgodno kada se nađe potreba za transportom dužih predmeta.
Dobro osmišljena digitala
Već pomenuti i-Cockpit je postao zaštitni znak aktuelnih Peugeotovih modela. Ovo je kombinacija digitalne TFT 12.3” instrument table sa prilagodljivom grafikom, velikog višenamenskog centralnog ekrana od 8” i jedinstvenog i malog upravljača sa podrezanim gornjim i donjim delom. Tu su i dva reda prekidača, lepo stilizovanih (pogotovo gornji red sa eloksiranim aluminijumom), ali po nekad malo zbunjujućih.

Dizajneri su se potrudili i oko ručice menjača, ali su očigledno pažljivo slušali stručnjake za ergonomiju, pa je odlično i pozicionirana. Iz ugla vozača, dobro osmišljeno radno mesto, sa preglednim informacijama, a uz navikavanje, i prijatno malim upravljačem, uz odličnu preglednost i vozila. Jedina zamerka može ići na račun nešto nižeg kvaliteta slike kamere za vožnju unazad. Sve ostalo potvrđuje da se Peugeot zaista potrudio i uložio mnogo truda u ovaj kokpit.
Platforma razvijena sa GM-om
Peugeot 3008 je postavljen na EMP2 platformu, koja je razvijena u saradnji sa GM-om, mnogo pre nego što je PSA grupa kupila ceo Opel. U visoko modularnu platformu uloženo je preko 600 miliona evra, može da ima samo prednji ili 4×4 pogon, da bude sa malim ili velikim klirensom. Prednje oslanjanje je MacPherson tipa, dok pozadi može biti torziona osovina ili multi link, u zavisnosti od potreba modela. Obzirom da je kod 3008 ipak u prvom planu udobnost a ne samo vrhunska vozna dinamika, pozadi je ipak jeftinija i jednostavnija torziona osovina, koja ujedno traži manje prostora. Pogonska jedinica testiranog modela je definitivno zanimljiva. Do sada se kod nas nije mogla dobiti nova 1.5H litarska dizel pogonska jedinica sa 130 KS, koja u kombinaciji sa 300 Nm maksimalnog obrtnog momenta i omostepenim automatikom dosta obećava.
Tiho i ekonomično
U vožnji, kao prvo i osnovno, treba se privići na mali prečnik upravljača. Jednostavno, put koje ruke pređu na njemu kraći je od uobičajenog, pa subjektivno deluje da je 3008 nadprosečno direktnog upravljanja. Objektivno – nije, nego sasvim prijatne preciznosti i direktnosti. Fine korekcije na pravcu se rade kraćim pokretima nego što je uobičajeno, a za uvođenje vozila u krivinu potreban je manji otklon upravljača. Ova karakteristika u početku čudi a kasnije prija.

Tvrdoća ogibljenja je definitivno orijentisana ka udobnom putovanju, pa će se 3008 u krivini nagnuti nešto više od monovolumena, ali manje od SUV-a. U svakom slučaju naginjanje će ići samo do nivoa koji se lako toleriše i ne izaziva neprijatnost. Dizel sa 130 KS u kombinaciji sa automatikom sa velikim brojem stepena prenosa je više nego dovoljan u svakoj situaciji. Kultura rada je vrlo dobra, a nivo buke nizak. Generalno, 3008 je dobro zvučno izolovan, a samim tim i stvoren za duža putovanja.3008 nema pogon na svim točkovima, ali ima selektor pogona, kojim se prilagođava rad kontrole proklizavanja za različite tipove podloge, a tu je i prekidač asistencija za održavanje brzine na nizbrdci, što sve zajedno 3008 približava jednom blagom terencu.

Bez mnogo truda i pažnje sa papučicom gasa, bez problema se potrošnja zadržava u zoni od pet litara, što potvrđuje da nove generacije agregata uspevaju da budu ekonomičnije, uprkos brojnim zahtevima koji se odnose na emisiju izduvnih gasova. Uz to, ne treba zaboraviti da je ovo ipak dizel agregat relativno male zapremine.
Nudi mnogo, ali mora i dosta da se plati
Peugeot je definitivno mnogo unapredio u svom svojim modelima, a odavno nije ni tajna da je ova marka uprla pogled i planove ka premijum segmentu. Naravno, jako dobro znamo da do ulaska, a pogotovo priznavanja u premijum segmentu ima mnogo da se radi, pa i uči od drugih. Da je Peugeot na dobrom putu kao premijum segmentu nije sporno, ni dizajnom, ni izradom ni udobnošću, pa i stilom. Realno, nekada davno, pre 40 i više godina, Peugeot je i pripadao premijum markama, pa se spustio “u narod”. Danas ponovo ide u luksuznije, ali i skuplje okruženje, pa se za dobro motorizovan i veoma dobro opremljen 3008 kakav je bio na Dmotion testu, mora podosta i platiti. Osnovna cena 3008 Allure 1.5H 130 AT8 je 31.590 evra, dok je test model imao i preko 5.000 evra dodatne opreme, pa se za njega treba izdvojiti 35.040 evra. Ne, nije malo iako ima mnogo toga dobrog u sebi. Jednostavno, kupci će morati da počnu da se privikavaju na cene koje prate Peugeotov prelazak u luksuzniji segment. Drugim rečima, put do elite ide preko trnja, a Peugeot će kupcima u permijum segmentu sa premijum cenama morati stalno i mnogo da nudi, bez prostora za greške.

ModelPeugeot 3008 Allure 1.5H 130 AT8
Dužina/ širina/ visina (mm)4,447/ 2,098/ 1,620
Međuosovinski razmak (mm)2,675
Masa vozila (kg)1.490
Maksimalna masa vozila (kg)2.230
Zapremina prtljažnog prostora 520/ 1482 l
Motor1.5H 130
GorivoDizel
Broj cilindara/ ventila4/ 16
Radna zapremina1,499 cc
Snaga pri o/ min. (KS/kW)130/ 96 pri *
Maksimalni obrtni moment pri 0/ min.300 Nm pri 1,750
Menjač8 stepeni automatski
Ubrzanje 0-100 km/h11.2 sec
Maksimalna brzina (km/h)189
Zapremina rezervoara za gorivo53 l
Potrošnja na testu (l/100 km)5.5/ 6.0
Cena testiranog modela35,040 evra
  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Koenigsegg postavio još jedan rekord

Agera RS je postigla prosečnu izmerenu brzinu od 444,6 km/h, čime je postala najbrži ...

Audi premestio promociju e-trona u Ameriku zbog hapšenja Stadlera

Audi će svoj prvi električni automobil e-tron promovisati u Americi umesto u Evropi zbog ...

Japanci su i za gorive ćelije, ne samo struju

Japanske vlasti podržavaju inicijativu o sve većoj proizvodnji automobila koji koriste hidrogen kao pogonsko ...

Više benzina u Formuli 1 od 2019.

Od naredne godine, vozači će imati više benzina na raspolaganju, a vozači biometrijske rukavice ...

Da li će C1, 108 i Aygo na struju?

Od 2014. druga generacija “trilinga” na istoj platformi se proizvodi u Češkoj. Da li ...

Hyundai Motor grupa navodno namerava da preuzme FCA

Prema izveštaju Asia Times-a, CEO Hyundai grupe, Chung Mong-Koo, pažljivo prati akcije FCA na ...