Nije malo skeptika koji smatraju da je besmislena odluka Seata, tačnije, VW-a, da gradi posebnu sportsku marku
Pita me dobronamerni komšija koji se poprilično razume u mehaniku : „Je’l komšo, jel’ to Supra“? Odgovaram: „Ne komšija, ovo je Cupra“, a on će na to: „Pa da, to sam i mislio Supra“! „Ne komšija, Supra je model jedne druge marke, a Cupra je marka“, odgovaram još uvek strpljivo. A komšija čita šta piše na zadnjem delu Atece, češka se po glavi, pa kaže: „Vidi, pa stvarno piše Cupra, a ja mislio Supra“. Ova stvarna priča malo liči na onu legendarnu anegdotu o kupovini Nissana u Dalmaciji, ali, mlađe ćemo na tu jezičku zavrzlamu podsetiti nekom drugom prilkom.
Za sada, u slučaju da neko još ne zna, da razjasnimo. Do nedavno, Cupra je bila oznaka za „navijene“ sportske modele marke Seat, ali je Volkswagen Grupa, odlučila da, poput mnogih, liniju sportskih modela odvoji kao posebnu pod marku. Isto kao što je to uradio Citroen DS-om, Fiat Abarthom, Mercedes AMG-om. I po istom receptu, barem za početak, radiće se o dorađenim modelima osnovnog brenda.
Skrivena vatra
Zbog toga Cupra Ateca, jeste Seat Ateca, sa potpuno novim amblemom i ozbiljnim pogonom, koji bi ovom kompaktnom SUV-u trebao da donese ozbiljne performanse, ali i svakodnevnu praktičnost. Ateca, barem kada je pominjemo u kontekstu Seata kompaktni je SUV, klase VW Tiguana. Dužina od 4.37 metara ovu klasu salonskih terenaca zapravo zadržava u gabaritu običnog hatchbacka, ali podignutija i uspravnija sedišta enterijer čine funkcionalnijim, a nije malo onih koji se za ovu klasu vozila odlučuju i zbog lakšeg smeštanja u sedišta. Po pitanju odmicanja od osnovnog modela i pretvaranja u Cupru, nije preterano mnogo učinjeno.
Novi amblem, natpisi na spliteru vazduha na prednjem odbojniku i zadnjim vratima, poseban dizajn naplataka, i čak četiri izduvne cevi. To bi bilo to. Moglo bi se reći da je malo za izdvajanje marke, dok se sa druge strane može reći i da je prikrivena prava vatra koju Cupra Ateca krije ispod svoje karoserije. Obzirom da je ipak ovo prva Cupra, budimo tolerantni pa zaključimo da će iz Španije tek stizati više individualnosti, kao što je već najavljeno konceptom Formentor. Samo, pre nego što neko pokuša da omalovaži Cupra Atecu, ne treba zaboraviti da je zapravo potpuno jedinstvena na tržištu, a pogotovo kada se smesti u cenovni razred.
Bez preterivanja u enterijeru
Ni u enterijeru nema preterane individualizacije koja ovu, svakako specijalnu Atecu, odvaja od standardne. Osim što na prednjim sedištima piše Cupra, neće vas dočekati tvrda duboko profilisana sportska sedišta, nego, uslovno rečeno, obična, nešto tvrđa i udobna za svaki dan, presvučena alkantarom u centralnom delu i kožom sa zanimljivim dezenom karbona na bokovima.
Ovo je loša vest za sportiste u duši, ali jako dobra vest za one koji ne žele da se pate pri svakom ulasku ili izlasku. A obzirom na visinu i vozila i sedišta, ulazak i izlazak su prijatno laki. Čisto da se zna, Cupra, ne podrazumeva i da su prednja sedišta elektropomična.
Ono što Atecu, i ostale iz segmenta, odvaja je činjenica da po visini imaju znatno više prostora od hatchbacka, pa se izrazito visoke osobe udobno smeštaju, kako napred, tako i pozadi. Zadnja klupa je dozivela još manje modifikacija u pravcu sportskog, pa je dobra ponuda prostora ostala prioritetna.
A konstatacija da je Ateca funkcionalan automobil definitivno nije preterana. Prtljažnik je zapremine čak 485 litara, a uz preklapanje sedišta stiže do 1579 litara.
Seatov stil i u Cupri
Naravno da za Cupra Atecu nije pravljen kompletan novi enterijer. Da, tu je debeo sportski upravljač presvučen kožom sa komandama i papučicama DSG menjača, tu je digitalna instrument tabla sa promenjivom grafikom prikaza, a tu je i višenamenski ekran od 8“, sa dodatnim opcijama prikaza kao što su temperatura rashladne tečnosti i ulja, ali i standardnim korisnim kao što je navigacija i prikaz 360 kamere.
Zapravo, ovde ima poprilično opreme sakrivene iza prekidača.
Ipak, ove aktuelne digitalne novotarije ugrađene su u armaturu prepoznatljivu za Seat, koji ostaje veran svom minimalizmu, i odsustvu preterane mašte.
Definitivno, barem za sada, Cupra ne donosi mnogo kvalitetnije i bolje od onoga što se nalazi pod bedžom Seat, pa možemo da ocenimo da su materijali i obrada u enterijeru korektni, ali sigurno ne i vrhunski. Doduše, ni Seat ni Cupra nemaju aspiracije ka premijum segmentu kako klasom tako i cenom, pa ga ne treba ni očekivati.
300 Cupra „konja“
Mehanika je ipak ono što ovu Atecu čini Cuprom a ne Seatom. Niko ne krije poreklo platforme. Ispod lima se nalazi Golf R, i to do poslednjeg „šrafa“. A to znači 2.0 TFSI od okruglo 300 KS između 5.300 i 6.500 o/min, 400 Nm maksimalnog obrtnog momenta već od 2.000 o/min, sedmostepeni DSG menjač i 4Motion pogon. Uz prednji MacPherson i zadnju multilink osovinu ide i adaptivno ogibljenje, a iako je još uvek u SUV segmentu, ova Ateca je spuštena za 2 cm u odnosu na standardnu.
Ima tu vatre na pretek
Seat se oduvek pozva na srčanost i vatrenost Španije i španski vatreni mentalitet. Pa dobro, Cupra Ateca svoju vatrenost ipak „vuče“ iz Nemačke, ali da ima vatre, ima je. I to odmah po startovanju motora. Već na „leru“ ovaj agregat zvukom podseća kojoj klasi pripada, pa ako nam kod drugih i smeta visok „ler“ dok je motor hladan, ovde prija potmulo brundanje. I da, moramo priznati, mami da se pritisne gas više nego što treba, samo… Samo, treba voditi računa. Ovaj mali SUV, još uvek poprilično nedužnog izgleda, se do 100 km/h po fabričkom podatku katapultira za 5.2 sekunde, a uz pomoć GPS-a i štoperice, mi smo uspeli da izmerimo i manje od toga, čak ispod 5 sekundi. Sva sreća pa su i kočioni sistem i dimenzija pneumatika prilagođeni i usporavanju nakon ovakvih ubrzanja.
Motor i sedmostepeni menjač su savršeno ukomponovani, a pogon na svim točkovima donosi neophodnu trakciju kako bi se snaga prenela na podlogu a ne rasipala proklizavanjem i trošenjem pneumatka. Selektor modova vožnje ozbiljno i osetno menja karakter vozila, a osmeh na lice, nakon Sport, donosi Cupra mod vožnje, koji je, gle čuda, i najoštriji. A tu je i pripadajuća zvučna kulisa sa diskretnim pucanjem iz izduva pri promeni stepena prenosa na visokim obrtajima.
Papučice za manuelnu promenu stepena prenosa imaju i svrhe i smisla kada se pre krivine želi „pripremiti“ vozilo. Iako nije neudobno pretvrda, ova Ateca se u brzim krivinama vrlo malo naginje uprkos visokoj karoseriji, i vozaču vrlo brzo ulije poverenje kontrole nad vozilom u svakom trenutku. Iako je upravljač izuzetno precizan i direktan, visina vozila ipak ne dozvoljava oštrinu upravljanja kao na standardnom „hothatchu“, mada to prvu Cupru ne čini ništa manje zabavnom za vožnju. Šta više, Cupra Ateca je sasvim sigurno po pitanju upravljivosti jedan od najboljih kompaktnih SUV-a u svim klasama, a i najržih. Maksimalna brzina je 248 km/h!
Samo polako i prst na čelo
Dežurni dušebrižnici i hejteri svega će sasvim sigurno kao osnovni argument zašto ne kupiti Cupru Atecu izvući tanko obrazloženje – zato što je to Seat za koji treba izbrojati 39.440 evra. Da, činjenica je da toliko košta testirani model. Samo, za taj novac dobija se potpuno upotrebljivo vozilo za svaki dan koje nije mnogo izgubilo čak ni od osnovne udobnosti, a performansama može da postidi jedan Porsche Macan ili Hondu Civic Type R. Šta više, da ovo je VW u koži Seata sa amblemom Cupra, ali šta je pa Merecdes A klase (Renault Megane pod znakom zvezde) za koji vam za 45.000 evra oderu kožu sa leđa, a niste ni prišli AMG-u? Ovo je najjeftiniji način da se dođe, skoro, do onoga što za mnogo više para nude Macan, GLA AMG 45, ili Audi SQ5. Zapravo, Cupra Ateca nas je naterala stanemo na loptu, i poverujemo da VW Grupa zna šta radi time što gradi poseban sportski „sub brend“, samo to ne može preko noći. Cupri treba da damo priliku i vreme, nekako, deluje da će pod ovom markom stići još dosta toga zanimljivog.
Model |
Cupra Ateca 2.0 TSI 4Drive DSG |
---|---|
Dužina/ širina/ visina (mm) | 4.376/ 1.078/ 1.615 |
Međuosovinski razmak (mm) | 2.631 |
Masa vozila (kg.) | 1.557 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) | 2.150 |
Zapremina prtljažnog prostora (l) |
485/ 1.579 |
Motor |
2.0 TSI |
Gorivo |
Benzin |
Broj cilindara/ ventila | 4/16 |
Radna zapremina (ccm) |
1.984 |
Snaga pri o/ min. (KS/kW) |
300/ 221 pri 5.300-6.500 |
Maksimalni obrtni moment pri 0/ min. (Nm) | 400 Nm pri 2.000-5.200 |
Menjač |
Sedmostepeni sa dvostrukom spojnicom |
Ubrzanje 0-100 km/h |
5.2 |
Maksimalna brzina km/h |
248 |
Zapremina rezervoara za gorivo (l) |
55 |
Potrošnja na testu (l/100 km) |
8,5-11,0 l/100 km |
Cena testiranog modela | 39,440 evra |
Show Comments