fbpx

Mercedes Benz GLA – SUV ili hatchback?

Da li je Mercedes GLA samo malo podignuta A klasa pretvorena u nazovi SUV, ili je ovo ipak model sam za sebe?

Naravno da se ni Mercedes-Benz nije odupro opštoj SUV maniji, i sebi dozvolio luksuz da nema svog predstavnika tamo gde se traži. Ne samo da nije, nego se svojom modelnom SUV ponudom može podičiti u praktično svim segmentima, čak i kada iz ponude izdvojimo G Klasu kao sasvim posebnu priču.
U kompaktni SUV, Mercedes-Benz je modelom GLA ušao 2013. a za 2017. ovaj crossover je lagano osvežen. I to toliko lagano da se detaljima ne vredi previše ni baviti, mada je zahvaljujući novom grilu hladnjaka i još po nekim detaljem snižen koeficijent čeonog otpora sa 0,32 na 0,31. Samo, pre nego što se neko nasmeje pominjanju ovog smanjenja uopšte, ne treba zaboraviti nešto bitno – ovo je veoma nizak koeficijent aerodinamičkog otpora za jedan SUV.

Razumljivo, GLA deli platformu sa nekim iz kuće, i po nazivu s vidi da je u pitanju A klasa, i njena evolucija CLA, međutim, važno ili ne, GLA svoju platformu deli i sa aktuelnom B Klasom. I toliko o platformama, uz dodatak da su prednje oslanjanje opružne noge sa spiralnim oprugama, gasnim amortizerima i A ramenom, dok su pozadi uzdužna ramena, takođe sa spiralnim oprugama i gasnim amortizerima.
Mercedes je ozbiljna kompanija i nije se zadovoljila jednostavnim podizanjem A klase, i “prekrštavanjem” u crossover. Iako sva tri pomenuta modela A, CLA i GLA imaju u milimetar identičan međuosovinski razmak (2.69m), razlikuju se dužinama i to poprilično. Ako je A Klasa sa svojih 4.29m kompaktna, CLA sa 4.63 se već ozbiljno približava C segmentu, GLA je sa 4.42m smešten u zlatnu sredinu.
Ipak zasebna karoserija
GLA ipak ima zasebnu karoseriju, koja mu daje puno pravo da nosi sopstvenu oznaku. Uz povišenu karoseriju i povećan klirens od tla za 50mm u odnosu na A Klasu, Mercedes je sasvim uspešno ovom modelu dao malo neophodne snage u nastupu koju SUV mora da ima. Pri tom, iako GLA baš i nije mali automobil, ne deluje preterano masivno ili robusno. Tome doprinose i relativno mala stakla u odnosu na površinu vrata, odnosno, kako se to obično kaže, GLA ima dosta visok “struk” Čak bih rekao taman koliko treba, i to bez preterano velikih naplataka od 17”, ali sa pneumaticima visokog profila. U svakoj kombinaciji, ovaj hatchback, barem spolja, deluje kompaktno, ali i obećavajuće po pitanju ponude prostora unutra. Šta više, usudio bi se dodati i da u odnosu na direktne konkurente BMW X1 i Audi Q3, nudi nešto drugo, ako ni po čemu drugome, a ono po SUV imidžu koji donosi vlasniku, a i po činjenici da je zadržao svoju osnovnu hatchback formu i nije se previše približio odomaćenom za SUV.
Enterijer na očekivanom nivou
Svako ko kupuje Mercedes zna da će poprilično i da ga plati, pa u skladu sa tim može i da podigne svoja očekivanja visoko. Enterijer GLA ne razočarava. Precizno izrađen i dobro uklopljen, sasvim je na nivou marke. Ponuda prostora na prednjim sedištima je odlična, a ako je reč o elektropomičnoj opciji sedišta, što je naravno opcija sa spiska opreme, naći dobar položaj za upravljačem nije teško. Isto važi i za suvozača, koji će i na dugom putu imati sav komfor.

Oba sedišta su dobro oblikovana, sa dovoljnom, mada ne i previše izraženom bočnom podrškom. Zadnja klupa ipak nije tako maštovito profilisana, i za ovaj cenovni razred mogao bi se očekivati i podesivi nagib naslona. Što se ponude prostora tiče, za putnike do 180cm će ga biti taman koliko treba, preko te visine kolena će završiti u prednjim sedištima. Isto važi i za ponudu prostora za glave.
Međutim, pomenuti visoki struk vozila i mala stakla, u enterijeru stvaraju pomalo “bunkerast” osećaj. Ovo sa jedne strane daje osećaj sigurnosti, ali kod nekih osoba izaziva i osećaj nedostatka prostora, pogotovo ako je plafon kabine u tamnoj boji.
GLA ima i sasvim pristojan prtljažnik sa 481 litrom, koje sa zahvaljujući pravilnom obliku mogu potpuno iskoristiti. Asimetrično preklapanje naslona je jednostavno i funkcionalno.
Analogno ali funkcionalno
Vozača očekuje analogna instrumentacija, koja je nakon nedavne restilizacije zadržana ista, i poznata i iz drugih modela marke. Tamna podloga instrumenata prija očima, a centralni digitalni ekran sa najbitnijim informacijama putnog računara je pregledan i čitljiv. Upravljač je poslovično za Mercedes dobro oblikovan, malog prečnika, velike debljine sa osnovnim komandama na sebi. Tu su i papučice paddle shift-a 7G-DCT menjača.

Iako su mnogi osporavali “tablet” izgled višenamenskog ekrana od 7”, činjenica da je smešten visoko na armaturu instrument table, a ne uklopljen u nju, daje odličnu preglednost bez mnogo sklanjanja pogleda sa druma, što je pogotovo važno kada se koristi navigacioni uređaj.
Ono što Mercedes koristi već decenijama, je nezgodna i nefunkcionlna komanda brisača koja se nalazi na ručici pokazivača pravca. Isto tako, i mala poluga tempomata sakrivena je iza upravljača, a pogotovo sa selektorom željene distance u odnosu na vozila ispred, nije najsretnije rešenje.
Mekše i udobnije
Nakon oko 1.000 pređenih kilometara, nije teško shvatiti da je od svoje osnove A Klase GLA mekše trimovan, i da je zaista predviđen i namenjen da ponekad siđe sa asfalta, što smo i uradili. GLA odlično upija neravnine makadamskog puta i zadržava dovoljno visok nivo udobnosti. Sa druge strane, omekšani trim ogibljenja i povećani klirens doneli su i nešto više naginjanja u krivinama i manje dinamične reakcije na komande upravljača. Ovaj lagani nedostatak dinamičnosti mercedesovi inženjeri su donekle kompenzovali nešto slabijim servopojačanjem upravljača. Ono što je evidentno, GLA nema formu SUV karoserije, pa se u njemu ni ne sedi uspravno. To znači da nema dodatno bolje preglednosti iz vozila, a kroz malu površinu stakla na petim vratima i uz debele C stubove, preglednost unazad je dosta loša.Doduše, ovaj nedostatak je velikodušno rešen 360° kamerom, i ekranom visoke rezolucije odlične slike i u mraku. Na dužem putovanju, GLA je zaista opuštajuće vozilo i za vozača i za putnike. Jedino što iznenađuje je dosta tvrda papučica gasa i osećaj da stalno mora pritisnuti više nego što treba kada se želi polazak iz mesta ili ubrzanje.
Konja koliko treba
Podatak da uz oznaku 200d ide 2.2 litarski dizel od samo 136 KS deluje kao greška. Mnogo zapremine i ne preterano mnogo konja. Međutim, ovaj odnos donosi i dobru vest – 300 Nm već od 1.400 o/min, pa se u ovom slučaju dobija veoma elastičan agregat koji donosi i iznenađujuće dobre performanse uz skromnu snagu. Do 100 km/h stiže se za malo više od 9 sekundi (9.1 sec) a maksimalna brzina je 200 km/h. Kombinacija 7G-DCT i 4 Matic znači najbolje što se može kupiti. Menjač je sedmostepeni sa dvostrukom spojnicom, mekih i brzih promena stepena prenosa, a pogon je permanentno na svim točkovima. Ovo naravno nije najjeftinija moguća kombinacija, ali donosi opuštenost na klizavoj podlozi, uz dodatnih 500 kilograma težine prikolice koja se može povući, pa i o ovome treba razmisliti. Takođe, isti ovaj agregat se pod oznakom 220 d može kupiti i sa 170KS.
Zapravo, ako odnos zapremine i snage koji malo razočarava u vreme kada se iz 2.2 litre redovno izvlači 200 pa i više konja, performanse ne razočaravaju. Potrošnja naravno nije na obećanih 4.4 litre na otvorenom putu, i barem po putnom računaru, nakon višesatne vožnje autoputem nije se spustila ispod 6.9 litara pri kontinuiranih 130 km/h, dok se u gradskoj vožnji podiže na 7.2 litre.
I automobil i SUV
Uz opasnost da me “hejteri” razapnu reći ću da je GLA dobar automobil uprkos osećaju da mu motor pripada nekoj drugoj generaciji. Donosi kvalitet izrade i udobnost koju ova marka jednostavno mora da pruži. Za pomenutu kombinaciju menjača i pogona, za menjač bi rekao “must have”, dok se 4×4 može i preskočiti u korist nekog dodatka u opremi, ukoliko se ne želi izričito uštedeti u krajnjem iznosu. Mada, naš izlet na makadam je pokazao da 4 Matic zaista nudi obilje trakcija na klizavom, i samo je pitanje koliko vremena budući vlasnik provodi na podlozi koja nije suv asfalt. Na kraju, naravno da neću reći da je GLA pristupačan. Sa 33.400 evra od koliko kreće 200 d 4 Matic na nivou je konkurencije iz svog premijum segmenta, a isto tako potpuno je i na nivou onoga što konkurencija nudi.

[table id=20 /]

  • Show Comments

  • Dejan Matic

    Fanovi ostatka nemačke premiujm trojke su opanjkavali GLA, novinari prodane duše su govorile da je ovo Megan III na steroidima. Medjutim, vreme je pokazalo da se Mercedes ne šali i danas je jasno šta je GLA u stvari.
    Za mene jedan od najlepših malih SUV vozila. Taman veliki koliko treba, sasvim dovoljan za 4 odrasle osobe od 180cm. To što neki zavale sedište pa gvire kroz volan, njima ni Škoda Superb nema mesta pozadi… Zna se kako se podešava ispravan položaj tela i ruku, ergonomija je čak i kod Smarta tema br. 1… Takodje i zbog same bezbednosti, pojaseva, airbag-ova, ne sme se izležavati u automobilu, onako šmekerski kao u formuli, jer pojas može da te zadavi i smrska grkljan.
    U GLA sam seo 2x i mislim da je idealan auto za četvoročlanu porodicu koja 90% vremena provodi u vožnji u gradu. Kompaktan, a prostran, unutra luksuzan. Da, ima i besnijih enterijea, ali po ovoj ceni, nema. Svidja mi se dizajn Jaguarovog enterijera, ali u Mercedesu se osećam nekako kao u salonu sa stilskim nameštajem. I izbor nijansi braon boja je perfektan i vanvremenski, da pojasnim, ima mnogo krem, baon i oker nijansi, ali Mercedes je izabrao dobitnu kombiaciju.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Sebastien Ogier se (ipak) povlači iz WRC-a

Sebastien Ogier je osvojio svoju osmu WRC titulu i pojavile su se vesti da ...

Posebne pogodnosti za kupce Renault i Dacia vozila

Renault i Dacia spremili posebne pogodnosti za svoje kupce tokom oktobra Tokom oktobra Renault ...

Osvežen najprodavaniji Porsche, model Macan

Možda niste znali, ali najprodavaniji Porsche je model Macan, i upravo je predstavljen u ...

Formula 1 – Verstappen nastavlja uz Red Bull

Aktuelni šampion Formule 1 Max Verstappen navodno je potpisao višegodišnji ugovor sa Red Bullom ...

Hyundai i30 – ima šta da poruči

Hyundai je upravo počeo da prodaje svoj novi i30, predstavnika u klasi koja je ...