Site icon

Kia Sportage – uz osveženje stigao i novi dizel

Kia nije morala da izvodi estetsku revoluciju da bi svoj Sportage održala mladim, ali zato je uvela novine u pogonskoj ponudi

Da je konkurencija u kompaktnom SUV segmentu velika nije novina nego činjenica na koju smo navikli. A više nisu novine ni osvežavanja modela pre vremena, koja su izazvana uvođenjem novih čistijih motora, a ne zbog zatezanja bora i dodavanja tehnoloških inovacija. Što se tiče Sportagea, nekako su se sklopile kockice, pa je uz osvežavanje modela uveden i novi pogon, pa popularni SUV ima dovoljno argumenata da se suprotstavi konkurenciji kao što su Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Mazda CX5, Ford Kuga, Toyota RAV4, Honda CR-V, Hyundai Tucson, od kojih su neki takođe upravo osveženi, nek potpuno novi, a neki novi tek stižu.
Po pitanju eksterijera, Sportage je prošao kroz uobičajenu proceduru dobijanja novih odbojnika napred pozadi, taman toliko drugačijih da se pažljivim zagledanjem shvati da je u pitanju “Evo2”. Svetlosne grupe i maglenke još uvek su u kombinaciji LED/halogen tehnologija, sem u najvišem GT line paketu, a može se birti između sjajnog i mat grila hladnjaka. I to bi bilo sve po pitanju spolja vidljivih novina.
I u enterijeru su novine teško uočljive, osim ako ne radite u razvojnom odeljenju fabrike. Prave novine u enterijeru Sportagea treba očekivati tek u narednoj, petoj generaciji ovog modela, ali za dve godine. Prema tome, utisak o kabini i dalje ostaje nepromenjen.

Dobra funkcionalnost, jasan i upotrebljiv raspored i dobra organizacija, ali ne i previše mašte. Kompletna armatura Sportagea tone u previše crnog, pa bi malo detalja koji bi osvežili prostor dobro došlo.
Vozačko mesto ima dovoljne hodove i sedišta i upravljača, a što je najvažnije, i iza visokog vozača ostaje dovoljno prostora na stražnjoj klupi. Ono što prija svakom vozaču iz svakog SUV-a je dobra preglednost, mada debeli C stubovi stvaraju dosta velike mrtvih uglova.
Dobro, sada možemo Sportage da smestimo u još jednu kategoriju – porodični automobil. Da, i to dobar, prostran, sa prostranim prtljažnikom (480 litara) koji je zbog visine vozila lako dostupan bez savijanja leđa.

Šta dobija vozač? Dobro organizovano radno mesto. Instrument tabla je analogna ali pregledna, sa dovoljno informacija, a 7” mutifunkcionalni ekran je praktična “igračka” sa brojnim funkcijama, uključujući i korisnu kameru za vožnju unazad.
Što se vozne dinamike tiče Sportage je negde na pola puta između automobila i SUV-a. Čak i sa klirensom od tla koji je 172 mm ovo nije terenac. Ima dosta tvrd trim ogibljenja što daje preciznost u upravljanju, ali na pomenutim pneumaticima oduzima malo od udobnosti. Međutim, onaj ko je spreman da žrtvuje mrvicu udobnosti, biće veoma zadovoljan preciznošću. To je stari kompromis sa kojim se uvek mora izboriti. Ja sam uvek pre za preciznost upravljanja i odsustvo naginjanja u krivinama. Među vrline moram dodati i veoma uverljive kočnice i odličnu zvučnu izolaciju čak i u paketu sa dizel agregatom.
A kada spominjemo agregat, stižemo i do glavnih novina u osveženom Spotrageu. Dobro poznati i dugo korišćeni 1.7 CRDi je penzionisan, a na njegovo mesto došao je novi 1.6 CRDi. Kao što je bio slučaj i sa prethodnikom, novi turbodizel kupci mogu dobiti u dva nivoa snage – sa 115 KS ili sa 136 KS. Nova porodica dizel motora je Euro 6d Temp norme i Kia je sa ove strane svoj popularni SUV model zaštitila od ekoloških prepreka. Ono što je po kupce veoma dobra vest je da se sada uz motor od 136 KS može dobiti pogon na svim točkovima uz sedmostepeni DCT menjač sa dvostrukom spojnicom. Drugim rečima, Sportage je u nižem delu ponude obogaćen za kombinaciju komfora automatika i bezbednosti pogona na svim točkovima.
U vožnji, kada govorimo od snažnijoj dizel verziji (136 KS) u kombinaciji 7DCT + AWD, Sportage je dobro motorizovan SUV, sa akcentom na ekonomičnost. Od raspoložive snage se ne može očekivati eksplozivnost i udarac u leđa pri ubrzavanju, ali se može očekivati potrošnja od 6 l/100 km. Kultura rada novog agregata je dobra, a buka u kabini je prisutna samo tokom ubrzavanja, tim pre što se za ambicioznije ubrzanje mora poprilično pritisnuti papučica gasa. Motor svoju maksimalnu snagu dohvata na 4.000 o/min, a isporuka maksimalnog obrtnog momenta od 320 Nm je u dosta uskom rasponu od 2.000 do 2.250 o/min. Međutim, sedmostepeni prenos je dobro usklađen sa rapoloživom snagom, i efikasno pronalazi odgovarajući stepen prenosa. Za vozače sa većim željama za odlučnim startom uvek ostaje snažnija 2.0 CRDi verzija sa 185 KS.
U osnovi, zaključak je jednostavan. Testirana Kia Sportage 1.6 CRDi EX Fresh košta 27.590 evra, i za to se dobije pre svega prostran i funkcionalan automobil sa dodatnim komforom koji donosi DCT menjač, a i zimi korisnim pogonom na svim točkovima. Šta više, obzirom da je razlika u ceni oko 1.600 evra koliko je skuplja AWD verzija u odnosu na verziju sa prednjim pogonom, na ukupan iznos možemo reći da se isplati dodati pogon na svim točkovima. Šta više, ukoliko se razmišlja o Sportageu, svakako vredi pažljivo pogledati ponude, obzirom da je raspon toga što Kia u ovom modelu nudi dosta širok, što adekvatno prate i cene, pa se lakše može uklopiti i u potrebe a svakako i u raspoloživ budžet.

Model

Kia Sportage EX Fresh 1.6 CRDI AWD DCT

Dužina/ širina/ visina (mm) 4.485/ 1.855/ 1.645
Međuosovinski razmak (mm) 2.670
Masa vozila (kg.) 1.668
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) 2.210
Zapremina prtljažnog prostora (l)

480/ 1.469

Motor

1.6 CRDI

Gorivo

Dizel

Broj cilindara/ ventila 4/16
Radna zapremina (ccm)

1.598

Snaga pri o/ min. (KS/kW)

136/ 100 pri 4.000

Maksimalni obrtni moment pri 0/ min. (Nm) 320 Nm pri 2.000 ~ 2.250
Menjač

Sedmostepeni sa dvostrukom spojnicom

Ubrzanje 0-100 km/h

12.0

Maksimalna brzina km/h

180

Zapremina rezervoara za gorivo (l)

62

Potrošnja na testu (l/100 km)

6,0-7,6 l/100 km

Cena testiranog modela 27,790 evra
Next: I Vettel dočekao pol poziciju nakon 17 trka